Suplimente

ZF 23 de ani. Cristian Hostiuc, director editorial ZF: Am creat şi cea mai importantă bază video pentru/despre businessul din România

ZF 23 de ani. Cristian Hostiuc, director editorial ZF: Am...
17.11.2021, 07:00 368

Din martie 2020, de când a apărut această criză COVID, pentru ZF este o cursă continuă de rezilienţă pentru a trece cu bine şi peste această criză.

Până la urmă nu este ceva nou pentru noi, pentru că acum 23 de ani Ziarul Financiar s-a lansat tot în perioada unei crize, cea din Rusia.

Atunci, în acei ani, 1998-1999-2000, eram mult mai tineri şi multe lucruri se acopereau din inflaţia acelor ani, de 40% pe an (iar acum, când avem 6% pe an cade lumea peste noi), şi din creşterea cursului leu/dolar, cu 30-40% pe an.

Dar tot timpul eu am în minte criza cea mare, începută în octombrie 2008 în SUA (şi noi eram printre cei care credeau în prima lună că nu avem nicio treabă cu ea) şi care ne-a lovit în plin în 2009-2010-2011. De-abia în 2012 am început să ne revenim.

În acea perioadă am pierdut mult ”sânge”, conţinut, produse, oameni şi venituri. Din acel moment, an de an, tot timpul este o chestiune de rezistenţă şi de supravieţuire.

Dar pe lângă acea criză financiar-economică, peste noi a venit cel mai puternic val – revoluţia social media adusă de Google (era deja printre noi, dar credeam că putem să îi facem faţă), adică Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, acum TikTok, giganţi care au venit şi peste noi, fără să ne fie concurenţi direcţi, şi care ne-au invadat businessul prin modul de preluare şi distribuţie a informaţiilor, a conţinutului nostru. Pe care noi l-am dat, ca şi alţii, gratis.

Aceste modele de business, create şi dezvoltate de aceşti giganţi, mi se par cele mai tari idei pe care le-am văzut vreodată: să concepi ceva în care altcineva să îţi furnizeze gratis un conţinut, de fapt să muncească gratis pentru tine, chiar cu bucurie. Nu cred că se poate ceva mai tare.

Practic, şi noi am început să muncim gratis pentru Google, Facebook etc., pentru a ne distribui, pentru a ajunge la audienţa noastră şi a vinde ceea ce producem, ceea ce scriem.

Dacă prin intermediul printului (Ziarul Financiar mai este în print) mai putem să avem ceva sub controlul nostru, prin online suntem la mâna altora ca să ajungem la audienţă, la cititorii noştri. Încercăm să nu ne predăm cu totul, să nu fie chiar totul gratis. Pentru a scrie, a produce ştiri, conţinut, fie că este scris, audio sau video, pentru a informa şi analiza evenimentele ai nevoie de bani, investiţii, oameni etc.

Trăim într-o lume în care pentru orice altceva se plăteşte, mai puţin pentru media, un paradox amar, cel puţin pentru noi.

În martie 2020, în momentul în care ne-am trezit cu Covid-ul pe stradă şi totul s-a închis, primul gând a fost ce facem cu conferinţele ZF – eram cel mai mare organizator de conferinţe de business de pe piaţă: în 2019 am avut 52 de evenimente, împreună cu Business Magazin, revista noastră săptămânală.

Aşa că ne-am repliat extrem de rapid cu aceste conferinţe pe online – trăiască Zoom-ul -, pe Facebook, pe LinkedIn etc. Pe lângă acestea, am creat emisiuni noi, de la zero.

Practic, am creat un canal de business, fără să fie un canal tv clasic.

De la ZF Live, proiectul pe care l-am pornit acum un deceniu (mulţumesc, Orange, pentru tot suportul acordat), am creat apoi ZF Afaceri de la zero, ZF IT Generation, ZF Deschiderea Bursei, ZF 15 minute cu un antreprenor, ZF Investiţii în România, ZF Agropower, ZF Lecţii de business, ZF Femei în business, ZF Marketplace, ZF Investiţii inteligente etc.

Pe lângă acestea, am avut conferinţe şi evenimente punctuale, realizate împreună cu partenerii noştri (tailor-made). Cu ajutorul acestor emisiuni, conferinţe, am descoperit oameni, companii şi afaceri noi, idei noi, pe care nu ştiu dacă am fi putut să le descoperim altcumva atât de repede.

Fiind presaţi tot timpul să găsim şi să aducem personaje noi în emisiunile noastre, am scanat mult mai mult lumea de business din România, mai mare şi mai mică. Fără să ne propunem de la început am creat cea mai mare şi cea mai importantă bază video de personaje cu conţinut de business din România.

Practic, pe zi, avem 8 ore de video cu peste 15 - 20 de personaje.

De la ZF IT Generation, un format care începe să capete tracţiune pe măsură ce se ridică tot mai mulţi bani pentru startup-urile din IT, sperăm să descoperim următorul unicorn al României. De la ZF Afaceri de la zero sperăm să iasă următorul Dedeman (fraţii Pavăl au ajuns la ceea ce sunt astăzi, la afaceri de peste 2 mld. euro pe an, după aproape
30 de ani de muncă).

Iar acestea sunt doar două exemple. Pentru că prin fiecare emisiune a noastră vorbim cu cineva care fie a creat ceva în businessul din România, fie urmează să creeze ceva.

De la Ziarul Financiar print lansat de Adrian Sârbu în noiembrie 1998, astăzi, după 23 de ani, suntem cel mai complex produs media din România, prin tot universul pe care l-am creat – print, zf.ro, zfcorporate.ro, conferinţele şi emisiunile ZF, suplimentele, anuarele şi cataloagele ZF, După Afaceri.

Ziarul Financiar, ZF cum îi spunem noi astăzi, este unul dintre cele mai cunoscute branduri create în România şi este un brand al României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO