Suplimente

ZF 23 de ani. Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF: La 23 de ani privim peste graniţe

ZF 23 de ani. Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF: La...
17.11.2021, 14:00 207

Suplimentul aniversar ZF 23 DE ANI vorbeşte despre un nou model de creştere în Europa Centrală şi de Est, despre şansa României de a accelera în recuperarea decalajelor, despre ambiţia antreprenorilor români de a cuceri pieţe regionale şi despre transformarea României în hub logistic, de producţie şi tehnologic.

Ce vă propunem? Analizăm o serie de indicatori care descriu regiunea Europei Centrale şi de Est, vedem locul României în zonă, vorbim despre modele de creştere pentru Ungaria, Cehia sau Polonia, ne uităm la ce au făcut economiile din ţările vecine şi în ce direcţie s-au dus. Unde suntem şi unde putem ajunge? Cum poate fi dezvoltat un nou model de creştere pentru Europa Centrală şi de Est şi pentru România.

Dincolo de cifre, mergem spre antreprenori, manageri, bancheri şi consultanţi şi discutăm despre puterea capitalului românesc şi şansa lui de a trece graniţele ţării. Căutăm exemple de companii româneşti care au ieşit în afara ţării, au testat pieţe regionale printr-o prezenţă directă, aflăm care sunt provocările şi cum poţi merge înainte.

În businessul românesc sunt exemple de companii antreprenoriale din Cehia, Polonia, Ungaria, Croaţia sau Bulgaria care au reuşit să crească fie prin investiţii de la zero, fie prin achiziţii.

Statistica firmelor arată că sunt 3 miliarde de euro în România capital social adus de acţionari din Ungaria, Polonia şi Cehia, iar ca număr sunt 16.500 de companii, 7% din numărul total al firmelor străine. Spre comparaţie, capitalul românesc din afară nu trecuse de un miliard de euro. Dar România are UiPath, listată la New York, companie pornită dintr-un apartament din Delea Veche, care stă acum la masa bogaţilor. Pe cartea de vizită a businessului local stau însă zecile de mii de locuri de muncă create de antreprenori care şi-au construit pas cu pas businessul în România. Pentru mulţi dintre ei, piaţa locală e încă suficient de mare şi de ofertantă ca să-i dedice toată expansiunea. Pentru ceilalţi a venit vremea extinderii în afara graniţelor. „Dedeman va fi un brand cunoscut şi în afara României”, spune, în suplimentul ZF
23 de ani, Dragoş Pavăl, cel care a construit alături de fratele său Adrian cel mai mare business antreprenorial românesc după cifra de afaceri. „Expansiunea peste graniţe se află printre planurile de viitor ale Altex”, spune şi Dan Ostahie, cel care a construit de la zero unul dintre cele mai puternice branduri româneşti de după 1990.

Porţile sunt deja deschise, iar antreprenorii români ne-au povestit despre ingredientele de care au nevoie pentru a reuşi.

La 23 de ani, Ziarul Financiar vă propune să privim în afara graniţelor ţării.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO