• Leu / EUR5.0847
  • Leu / GBP5.7545
  • Leu / USD4.3768
Suplimente

ZF 26 de ani. Codul unor mari ambiţii. De la „made in Romania“ la „made by Romania“

SUPLIMENT ANIVERSAR ZF 26 DE ANI

Daniel Dines

Autor: Adrian Seceleanu

20.11.2024, 13:00 233

România s-a consacrat în ultimele decenii ca adevărat hub de IT pentru companiile occidentale, 90% din industria locală fiind dedicată exportului de servicii şi dezvoltării de aplicaţii şi platforme software. Însă unii antreprenori români s-au încăpăţânat să creadă că se poate şi altfel, şi au ales au ales să cucerească lumea cu produsele proprii, şi să creeze pornind din Bucureşti un “Microsoft” sau un “Google”. Sunt proiectele care acum au cartierele generale şi în New York, San Francisco sau Londra.

Confruntându-se încă din anii '90 cu o piaţă internă de mici dimensiuni, în care statul a avut un comportament inconsistent şi puţin orientat spre dezvoltarea jucătorilor locali, industria de IT a devenit puternic orientată spre export, devenind un centru preferat pentru deschiderea de centre de dezvoltare de soft, livrarea de servicii de IT şi chiar testarea unor tehnologii emergente - având în vedere excepţionalul bazin de resurse umane disponibil. Odată cu introducerea unor facilităţi fiscale pentru programatori, la începutul anilor 2000, şi cu aderarea la UE din 2007, numărul centrelor de cercetare-dezvoltare şi livrare de servicii de IT din România al marilor companii a crescut puternic, în paralel cu dezvoltarea unui număr important de companii antreprenoriale locale, orientate de asemenea spre export.

Cu un stat incoerent în ce priveşte achiziţia de IT şi o piaţă mică a clienţilor privaţi, chiar şi în 2023 aproape 90% din activitatea de 16 mld. euro a industriei locale de IT a fost orientată spre export, sau outsourcing.

Prima „breşă” semnificativă, care a arătat că se poate atinge succesul şi altfel decât prin outsourcing, a fost realizată în 2003, de o echipă condusă de antreprenorul Radu Georgescu, care a vândut o tehnologie antivirus gigantului Microsoft. Firma avea deja milioane de clienţi la nivel global în zeci de ţări, la momentul tranzacţiei, evaluate la 10 mil. $ la acea dată.

O altă poveste diferită, a ambiţiei de a crea un produs propriu de succes la nivel global, este cea a familiei de matematicieni Florin şi Măriuca Talpeş, care au pornit în 90 o companie de outsourcing, dar apoi au dezvoltat produse proprii, dintre care unul a devenit compania de securitate cibernetică Bitdefender. Astăzi Bitdefender este o companie cu o jumătate de miliard de utilizatori la nivel global, o evaluare la câteva sute de milioane de dolari în 2017, şi planuri concrete de listare în SUA, care vor fi puse în aplicare când piaţa bursieră va fi una favorabilă.

O altă dovadă că outsourcingul sau experienţa acumulată ca angajat al unei corporaţii internaţionale pot fi baza pentru succesul propriei companii o reprezintă povestea celui mai de succes produs al industriei de IT din România - UiPath, acum un lider global în automatizare şi AI, cu sediul în New York şi listat pe bursa americană.

Fondatorul Daniel Dines, un programator provenind din Oneşti, absolvent de Matematică - Informatică, ce a avut ambiţia de a învăţa singur programare pentru a câştiga mai bine, a plecat în SUA ca angajat la Microsoft în anul 2000, iar când s-a întors, după 5 ani, a venit hotărât să îşi dezvolte propria companie. Nu a lansat imediat propriul produs, ci a pornit la drum tot cu servicii de outsourcing, livrate dintr-un mic apartament din Bucureşti, timp de ani zile. Dar Daniel Dines a avut ambiţia să meargă mai sus de atât, şi a insistat până când a ajuns la combinaţia câştigătoare între produs şi cererea de pe piaţă.

Dines nu voia să devină un lider în outsourcing, ci un lider pe o nouă piaţă, a roboţilor software, cu propriul său produs. „Noi vrem să fim un soi de Google sau Facebook în România, să creăm un nou tip de companie aici. Noi avem oameni de top din toate domeniile, nu doar programatori, ci şi pe vânzări, juridic şi marketing”, spunea liderul UiPath, într-un interviu pentru ZF în martie 2018, când compania avea deja o evaluare de un miliard de dolari.

 

UiPath

Cel mai de succes produs al industriei de IT din România, UiPath - acum o companie listată în SUA, cu sediul central în New York, şi cu o capitalizare de 7 mld. dolari - a fost pornită într-un apartament din Bucureşti, iniţial ca o companie de outsourcing, de un fost angajat Microsoft, Daniel Dines, revenit în România după 5 ani în SUA. După ani de încercări, la un moment dat UiPath a dat lovitura, înţelegând - cu ajutorul unei companii din India - care este adevărata sa piaţă pentru produsul său de automatizare. După un debut fulminant la bursă, la o evaluare de 37 mld. dolari, UiPath a devenit  compania de SaaS cu cea mai rapidă creştere în istorie. Cu toată perioada dificilă pe bursă şi eforturile de repoziţionare în faţa revoluţiei AI, UiPath a devenit un adevărat Google al României, devenind cel mai mare jucător din piaţa de IT locală după cifra de afaceri raportată. Explozia evaluării UiPath dar şi experienţa unică acumulată de fondatori au transformat UiPath într-un catalizator pentru dezvoltarea ecosistemului local de start-up-uri.

 

Florin Talpeş

Bitdefender

Matematicienii Florin şi Măriuca Talpeş, cercetători la Institutul de Tehnică de Calcul din Bucureşti înainte de decembrie 1989, au intrat în business în 1990, lansând compania de IT Softwin, iniţial oferind servicii de outsourcing. Divizia de securitate cibernetică a Softwin, AVX, a primit numele Bitdefender, care apoi a devenit companie separată. Compania are acum peste 500 de milioane de utilizatori la nivel global, iar în decembrie 2021 a demarat formal procedurile de listare în SUA, compania aşteptând însă un context favorabil pentru a merge mai departe. În 2022,  Bitdefender a semnat un parteneriat spectaculos, pe o durată de câţiva ani, cu Scuderia Ferrari, una dintre cele mai puternice echipe din Formula 1, pentru a-şi consolida brandul la nivel global.

 

Liviu Drăgan

Druid AI

Antreprenorul Liviu
Drăgan, cunoscut în România pentru businessul Totalsoft, creat în 1994, nu s-a retras din business după ce compania a fost achiziţionată integral în 2016 de grupul Logo din Tucia, ci a lansat în 2018, la 64 de ani, start-up-ul Druid AI, specializat în dezvoltarea de asistenţi virtuali inteligenţi. Druid AI a luat până acum finanţări de 51 mil. $ în 6 runde, iar acum discută o altă tranzacţie de finanţare de 50-60 mil. euro pentru a susţine expansiunea în SUA, cu investitori americani şi europeni.

 

Sergiu Neguţ

FintechOS

FintechOS, un proiect desprins din compania de outsourcing Softelligence, care le oferă soluţii de digitalizare companiilor din industria financiară, ajutându-le să lanseze rapid produse noi, a reuşit să atragă finanţări de peste 120 mil. $, fiind astfel unul dintre cele mai puternic finanţate proiecte lansate în România. Fondată de Teodor Blidăruş şi Sergiu Neguţ, compania s-a extins puternic la nivel global.

Teodor Blidăruş

 

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează Gala Ziarul Financiar, 17 noiembrie 2025
Principalele valute BNR - vineri, 13:37
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 5.0847
Diferență: 0,0157
Ieri: 5.0839
Azi: 4.3768
Diferență: -0,0343
Ieri: 4.3783
Azi: 5.7545
Diferență: -0,0695
Ieri: 5.7585
Azi: 5.5259
Diferență: 0,4125
Ieri: 5.5032