Valoarea adăugată câştigă teren în automotive, dincolo de asamblarea de maşini.
Grupul Renault a pariat primul pe proiectarea de automobile în România şi a dezvoltat pe plan local nu doar producţia de maşini şi componente pentru acestea, ci şi proiectarea şi testarea. Continental şi Bosch de asemenea au venit în completare, investind masiv în R&D. Alţi constructori au urmat – Porsche nu produce maşini în România, dar lucrează la proiectarea acestora la Cluj şi Timişoara, iar BMW a semnat un parteneriat pentru un birou tot la Cluj.
Valoarea adăugată a devenit miza în industria auto, pe măsură ce asamblarea necesită roboţi şi infrastructură de transport, în timp ce R&D-ul generează investiţii în învăţământ şi creează specialişti cu salarii peste medie. “Contează experienţa şi cunoştinţele. Porsche Holding a venit în România în urmă cu 27 de ani pentru că exista un know-how în companie, iar aceste cunoştinţe au venit aici. Sunt două lucruri distincte, una este să produci maşina, alta să o comercializezi. De partea cealaltă, în România Porsche are circa 500 de angajaţi la Cluj şi Timişoara, plus 100 pe altă ramură şi producţie de componente”, a spus Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding pe plan local, care este şi importator pentru Porsche, Bentley şi Lamborghini.
Pe plan local automobile produc cei de la Renault – Dacia la Mioveni şi Ford Otosan la Craiova, în timp ce Mercedes-Benz are la Sebeş producţie de cutii de viteze şi motoare pentru maşini electrice. Dar Bosch, Continental, HUF, Schaeffler sau ZF, printre alţii, au şi departamente ample de R&D care dezvoltă componente sau aplicaţii pentru industria auto. Spre exemplu, Porsche nu produce maşini în România, dar birourile din Cluj şi Timişoara participă activ la dezvoltarea viitoarelor automobile, venind cu valoare adăugată mai mare decât în cazul asamblării efective.
Porsche Engineering Romania, cu birouri de cercetare şi dezvoltare în Cluj-Napoca şi Timişoara, este o filială deţinută în totalitate de Porsche Engineering Group GmbH şi este integrată în reţeaua globală Porsche Engineering, cu locaţii în Weissach, Bietigheim-Bissingen, Wolfsburg, Leipzig (toate în Germania), Praga, Ostrava (ambele în Republica Cehă), Shanghai, Beijing (ambele în China), Cluj-Napoca şi Timişoara (ambele în Romania) şi Nardò (în Italia). Compania îşi propune să contribuie în continuare la dezvoltarea industriei locale de software pentru segmentul automotive, să pregătească actuala şi viitoarea generaţie de talente în domeniul tehnologiei. Dacia rămâne singura companie care are în România întregul lanţ de proiectare, producţie, producţie de componente şi vânzare a produselor sale.
Renault Technologie Roumanie (RTR) este cel mai mare centru de inginerie al Groupe Renault din afara Franţei. Modelele din gama Global Access, vândute sub marca Dacia sau Renault, sunt comercializate în 44 de ţări, sunt concepute, testate şi dezvoltate de cei 2.400 de angajaţi ai RTR. Designul, ingineria şi industrializarea noilor Logan, Jogger, Sandero, Duster sau Bigster sunt realizate, pentru prima oară, doar în România. Groupe Renault a pus în 2006, bazele centrului de cercetare-dezvoltare (R&D) RTR şi între 2008 şi 2010 a avut loc construcţia de la zero a Centrul Tehnic Titu (CTT), consolidând astfel activitatea de R&D din România. Acesta a fost construit între anii 2008 şi 2010 şi cuprinde zeci de bancuri de teste şi 32 km de piste. Alături de centrul de design, Renault Design Central Europe, inaugurat în 2008, CTT întregeşte activitatea de R&D a Renault în România.
Pentru a contribui la formarea viitorilor ingineri, RTR a iniţiat formarea Ingineria proiectelor în automobile, transformată apoi în master la Universitatea Politehnica din Bucureşti, Universitatea din Craiova, Universitatea Tehnică "Gheorghe Asachi" din Iaşi şi Universitatea din Piteşti. Utilizând pedagogia prin proiecte, acest master oferă anual posibilitatea realizării unui stagiu de 4 luni în cadrul RTR, timp în care cursanţii lucrează la un proiect real de vehicul.
BMW a mers la Cluj
BMW Group şi NTT DATA Romania au semnat în primăvara anului 2024 un acord pentru înfiinţarea unui joint venture în România. BMW Group continuă să-şi extindă reţeaua globală de centre IT şi beneficiază de talentul şi experienţa în sectorul software. Contractul de joint venture este supus revizuirii şi aprobării de către autorităţile relevante.
Grupul german BMW a adus în luna iunie 20 de milioane de lei
(4 mil. euro) la capitalul social al companiei create în Cluj-Napoca împreună cu subsidiara japonezilor de la NTT Data, conform unei decizii publicate recent în Monitorul Oficial. Compania creată de BMW şi NT Data la Cluj-Napoca se cheamă BMW Techworks Romania şi este un centru de tehnologie în care se dezvoltă produse şi servicii pentru gigantul din industria auto.
BMW estimează că va ajunge în câţiva ani la 1.000 de angajaţi în noul hub de IT şi software deschis la Cluj-Napoca împreună cu grupul japonez NTT Data, hub care va juca un rol cheie în digitalizarea businessului de IT al grupului, contribuind la noi proiecte vitale - precum vânzarea maşinilor companiei direct către consumatori via internet.
Cipuri Made in Romania
Continental, Bosch şi NXP Semiconductors au semnat un acord prin care vor primi o finanţare de 190 de milioane de euro pentru trei proiecte legate de cercetarea şi producţia de semiconductori în România.
Proiectul Continental implică dezvoltarea pentru domenii precum securitatea cibernetică, afişaje auto prin nanotehnologie 3D sau sisteme de tip Head-Up Display. Noile tehnologii vor fi implementate ulterior la nivel industrial în Timişoara şi Iaşi. Proiectul celor de la Bosch vizează dezvoltarea de semiconductori pentru sisteme de conducere autonomă şi mobilitate verde. În cazul celor de la NXP Semiconductors, proiectul vizează dezvoltarea de circuite electronice. Cei trei giganţi vor dezvolta proiectele împreună cu alţi 24 de participanţi, inclusiv universităţi din Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov sau Iaşi. Finanţarea totală acordată de UE pentru acest proiect va ajunge la 420 de milioane de euro care vizează reducerea dependenţa de furnizori din afara Uniunii pentru semiconductori destinaţi industriei auto.
Ford Otosan mizează pe baterii asamblate la Craiova, Ford Motor Company pe servicii în Bucureşti
Ford Otosan Craiova a inaugurat în octombrie 2024 noua linie de asamblare a bateriilor care va sprijini producţia de vehicule electrice care vor fi lansate în producţie în T4 2024 în România, ca parte a investiţiei de 490 milioane de euro anunţate în 2022, când Ford Otosan a preluat uzina din Craiova.
Este pentru prima dată când un constructor începe local asamblarea în serie mare de acumulatori pentru maşini electrice - acestea vor echipa modelele Puma Gen E, Tourneo şi Transit Courier electrice. Anterior, planul era ca bateriile să fie importate din Ungaria. Celulele bateriilor asamblate la Craiova vor fi furnizate, aşa cum a fost anunţat iniţial, de sud-coreenii de la SK.
De partea cealaltă, Ford Business Solutions, divizia de servicii a Ford Motor Company, furnizor de soluţii pentru afaceri, vrea să-şi dubleze numărul angajaţilor în 2024 prin recrutarea în domenii cheie precum IT şi suport pentru entităţi bancare şi financiare existente din grup. Compania a contractat birouri în proiectul One Cotroceni Park din 2022.
Din momentul lansării Ford Business Solutions Center în luna februarie a anului 2022, Ford s-a dedicat creării de modele scalabile pentru soluţii de afaceri cu scopul de a oferi un avantaj competitiv diviziilor sale şi echipelor de lucru prin oferirea de capabilităţi avansate. FBS a avut un rol esenţial în susţinerea angajamentului Ford în furnizarea de servicii şi are în prezent peste 100 de angajaţi în România. Cu accent pe domenii cheie precum IT şi suport pentru entităţi bancare şi financiare existente din grup, FBS îşi valorifică expertiza pentru a sprijini echipele globale ale Ford Motor Company cu scopul de a atinge obiectivele strategice. Compania îşi propune să recruteze peste 100 de specialişti în domeniile menţionate mai sus, cu abilităţi lingvistice avansate în limbile germană, italiană, spaniolă şi franceză.
Infineon va avea un nou centru R&D la Bucureşti
Infineon anunţa în 2023 accelerarea planurilor de a investi în producţia şi dezvoltarea de microcipuri, a căror criză începută în 2021 a afectat puternic producţia industrială, de la maşini la computere şi telefoane mobile, însă dincolo de producţie, Günter Krasser, vicepresident & managing director, Infineon Technologies România & CO SCS, sublinia faptul că este nevoie de oameni pentru a proiecta viitoarele tehnologii. „România este un loc foarte bun pentru a creşte departamentul de R&D pentru semiconductori“, a spus directorul Infineon România. One United Properties dezvoltă în nordul Capitalei o clădire de birouri realizată special pentru gigantul german Infineon Technologies, companie listată la Bursa din Frankfurt şi lider în proiectarea şi producţia de semiconductori. Viitoarea dezvoltare va fi situată în zona Barbu Văcărescu – Dimitrie Pompeiu din Bucureşti şi va oferi o suprafaţă închiriabilă brută de 20.595 de metri pătraţi, inclusiv 3.000 de metri pătraţi de laboratoare.