Suplimente

ZF la 20 de ani. Anul 2011. O economie matură sau mare nu înseamnă neapărat salarii mari

galerie foto

galerie foto

Autor: Bogdan Cojocaru

20.11.2018, 16:39 83

Slovenia este, de departe, cea mai prosperă economie din regiune, cu o avuţie per capita care rivalizează cu cele ale economiilor mai slabe din zona euro. Însă Slovenia, o ţară cu unele dintre cele mai mici populaţii şi economii din regiune, a pornit cu un avans considerabil în faţa plutonului est-european în cursa spre economia de piaţă competitivă. Despre Cehia se poate spune că este Germania Estului. Este o economie matură, industrializată, care creşte greu, dar hotărât, însă una în care salariile sunt mai mici decât cele din unele dintre statele vecine. La fel ca în Germania, salariile cehiilor au crescut foarte lent în ultimul deceniu. Însă acest lucru se schimbă. Muncitorii cehi câştigă treptat lupta cu salariile mici. În faţa celei mai scăzute rate a şomajului din UE, companiile din Cehia încearcă să rezolve problema deficitului de forţă de lucru calificată  cu bonusuri şi salarii mai mari. La fel se întâmplă în majoritatea economiilor est-europene, penuria de forţă de muncă devenind o problemă generală, însă cu intensităţi diferite.

Un factor agravant este emigraţia, la care mai vulnerabile sunt ţările mai sărace. De asemenea, ascensiunea populismului din Europa de Est vine odată cu promisiuni de creşteri salariale. Iar ce fel de salarii cresc depinde de cât de populist este guvernul. Unele se concentrează mai mult pe creşteri în sectorul public, în cele mai multe cazuri neproductiv. Altele, cum este spre exemplu Ungaria, încurajează venirea investitorilor şi construirea de fabrici, ceea ce împinge în sus salariile prin crearea de concurenţă pentru recrutarea de angajaţi în condiţii de penurie de forţă de muncă. Bulgaria a rămas cea mai săracă economie din regiune.

 
 

6 ianuarie 2011

Dacia începe anul cu o maşină produsă la fiecare minut. Producţia Dacia a crescut anul trecut cu aproape 15%, la 340.000 de autovehicule, maximul istoric atins la uzina de la Mioveni. Afacerile au ajuns la 3 miliarde de euro.

Capacitatea de producţie a uzinei de la Mioveni a dacia este în prezent de 350.000 de vehicule anual.

 

21 februarie 2011

Ziarul Financiar propune preşedintelui 50 de premieri din mediul privat. În faţa indeciziei preşedintelui Traian Băsescu de a numi un nou prim-ministru, Ziarul Financiar propune 50 de oameni de afaceri şi manageri, o adevărată elită de business a României, care au demonstrat pe parcursul carierei lor că sunt capabili să ocupe o astfel de poziţie.

 

9 martie 2011

Topul celor mai mari 100 de exportatori: doar 7 firme cu capital românesc. Dacia, Nokia şi Rompetrol conduc topul exportatorilor, iar primii exportatori români sunt Interagro, controlată de Ioan Niculae, Oltchim care aparţine statului şi grup servicii petroliere a lui Gabriel Comănescu.

În 2017, industria auto, atât cea producătoare de automobile, cât mai ales cea producătoare de componente, a dominat autoritar topul celor mai mari zece exportatori din România, iar cel mai mare salt a fost punctat de fabrica de transmisii pentru Mercedes-Benz.

 

13 aprilie 2011

Stefanel renunţă la magazinul de pe Calea Victoriei, primul simbol al capitalismului în România. Retailerul italian Stefanel, cu afaceri de 5,5 mil. euro pe piaţa locală, închide magazinul de pe Calea Victoriei, inaugurat în 1991.

În prezent, în România, retailerul italian de modă Stefanel are 13 magazine. Locul lui Stefanel pe Calea Victoriei a fost luat de retailerul de îmbrăcăminte Max Mara.

 

20 iunie 2011

Cinci ani de aşteptare, trei mandate de primari şi 240 mil. euro pentru aproape 2.000 de metri de pasaj. Proiectul de infrastructură urbană cu cea mai importantă miză politică din ultimul deceniu, pasajul Basarab, a devenit funcţional. Trei mandate de primari, cinci ani de execuţie şi suplimentări cu circa 120% ale contractului iniţial sunt principalele elemente care definesc pasajul, aşteptat de sute de mii de bucureşteni. 

 

20 iulie 2011

Cataramă angajează 100 de oameni în fabricile de mobilă pentru că are cerere la export. Omul de afaceri Viorel Cataramă, care controlează grupul de mobilă Elvila cu afaceri de circa 100 de milioane de euro, afirmă că perioada de restrângere a activităţii s-a încheiat.

La începutul anului 2018, Elvila, cu 25 de magazine la nivel naţional, s-a listat la bursa de la Bucureşti, unde a debutat pe piaţa de capital secundară Aero, după o listare tehnică.

 

27 septembrie 2011

Primul interviu al noului şef al Carrefour. Carrefour anunţă un nou plan major de expansiune. Retailerul francez care a pus bazele comerţului modern în România reia investiţiile şi anunţă planuri mari de expansiune, semn că se aşteaptă la o revenire a consumului în viitorul apropiat.

Carrefour este, în prezent, al doilea jucător din comerţul românesc.

 

30 septembrie 2011

Trăsnet peste economie: Nokia pleacă de la Cluj. Decizia grupului finlandez Nokia de a închide fabrica de la Jucu (Cluj) unde asambla telefoane mobile de 1,6 mld. euro pe an şi de a concedia circa 2.200 de salariaţi a picat ca un trăsnet în mediul economic şi politic.

Compania începuse în februarie 2008 asamblarea de telefoane mobile la fabrica din Jucu, din parcul industrial Tetarom iii, în urma unei investiţii de 60 de milioane de euro pentru construcţia halelor de producţie. La Jucu, Nokia făcea afaceri din asamblarea şi exportul de telefoane mobile, care luau, în cea mai mare parte, drumul altor ţări europene. Componentele erau importate din Ungaria, China sau Mexic şi apoi asamblate în fabrica din judeţul Cluj.

Cu un business de 1,6 miliarde de euro, Nokia era, în 2010 - la doar trei ani de la venirea în România, cea mai puternică firmă IT&C de pe plan local şi unul dintre cei mai mari exportatori din România, în condiţiile în care piaţa locală nu putea să absoarbă toată producţia de la Jucu.

„Nokia vrea să-şi ajusteze producţia de telefoane către locaţiile cu proximitate optimă faţă de distribuitori şi de pieţele-cheie. Unităţile de producţie de mare volum din asia oferă o mai bună scară a operaţiunilor şi beneficii de proximitate”, suna anunţul care a aruncat peste 2.000 de oameni în derivă.

Producţia de la Jucu a fost transferată parţial în fabrica finlandezilor din Vietnam, unde salariul mediu lunar pentru un angajat din producţie era, la acea vreme, de aproximativ 70 de euro, la jumătate faţă de cel din Tomânia. Plecarea Nokia a fost un prim semnal că economia României avea nevoie, dincolo de multinaţionale, de un nou model de creştere, bazat pe o clasă antreprenorială puternică, ce a început să se dezvolte tot mai mult.

 

20 octombrie 2011

Companiile româneşti de IT&C trebuie să înceapă extinderea în străinătate. Participanţii la cea de-a doua zi a forumului ZF Digital ’11 au convenit că miza dezvoltării companiilor româneşti de IT&C este extinderea pe pieţe externe. Emag a anunţat o filială în Bulgaria, iar Neogen se duce în Europa de Vest.

 

21 decembrie 2011

Francezii de la Renault pun în competiţie uzina de la Mioveni cu cea din Maroc. Odată cu pornirea celei de-a treia uzine Dacia, după cea de la Mioveni şi cea de la Somaca, Maroc, Renault are în plan inclusiv lansarea unei „competiţii interne“ între acestea în ceea ce priveşte costurile de producţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO