Tara de origine: România

Ţara de origine: România. De la un substitut pentru apă la cel mai vândut brand de bere. Timişoreana intră în al patrulea secol de existenţă pregătită să încorporeze curentul berilor craft

10.12.2018, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Brandul de bere Timişoreana a generat anul trecut vânzări de 200 mil. euro, fiind cea mai vândută marcă autohtonă de profil ♦ În 2017, Ursus Breweries, grupul care deţine brandul născut în Timişoara, a trecut sub umbrela japonezilor de la Asahi.

Despre bere se pot scrie cărţi întregi, mai ales că această băutură este ea însăşi un liant pentru poveştile care se spun doar cu un pahar de licoare amăruie şi aurie alături. România a pus pe harta lumii o bere care a scris nu cărţi, ci istorie. În trei secole de existenţă, pe care Timişoreana i-a aniversat anul acesta.

Cu o cotă de piaţă de 15% în industria berii, Timişoreana a generat în 2017 vânzări de 200 de milioane de euro, fiind cel mai vândut brand de bere din România şi marca autohtonă din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG) cu cel mai ridicat nivel al vânzărilor.

 

Cum a început totul?

Era anul 1718 când prinţul Eugeniu de Savoia - căruia i se datorează eliberarea Timişoarei de sub ocupaţia otomană şi trecerea sub Imperiul Habsburgic - a ridicat fabrica de bere Timişoreana. Scopul era aprovizionarea armatei pentru a reface rezervele de apă, deoarece, după eliberarea de sub ocupaţia Imperiului Otoman, trupele armate austriece rămase în oraş nu mai aveau apă potabilă. În primii ani de existenţă, fierbătoria a fost exploatată în regie proprie de către au­to­ri­tăţile militare, fiind apoi închiriată sau con­ce­sionată succesiv mai multor proprietari.

În 1870, fabrica a ajuns în pericol de lichidare, însă a trecut în proprietatea unor timişoreni şi şi-a reluat activitatea. Primele investiţii la Timişoreana s-au făcut între anii 1900 şi 1920, pentru instalarea unei camere frigorifice moderne la acea vreme şi a filtrului de bere, care făcea ca berea să se păstreze proaspătă mai mult timp.

În 1965, fabrica a ajuns la o capacitate de producţie de 400.000 de hectolitri de bere pe an, iar zece ani mai târziu se produceau 640.000 de hectolitri anual. Azi, fabrica din Timişoara produce circa 2,6-2,7 milioane de hectolitri anual, adică peste 15% din producţia locală de bere.

Şi azi în fabrica de la Timişoara există echipamente vechi de sute de ani. Printre ele se numără staţia de culturi pure (de înmulţire a drojdiei), maşina de scos dopuri, cea de parafinat, care avea grijă ca berea să nu curgă din butoaie, sau maşina de curbat doage. Una dintre clădirile care stau şi acum în picioare era pe vremuri sediul vămilor, unde la parter funcţiona şi o berărie. Cealaltă este prima clădire a fierberii, care datează de la circa 1718 şi a funcţionat până în 1962.

Începutul milenului al treilea a adus pentru Timişoreana un nou proprietar, fa­brica fiind achiziţionată de Ursus Breweries, parte a grupului sud-african SAB Miller. La trei secole de la înfiinţare, Timişoreana este cel mai vândut brand românesc de bere.

„Brandul Timişoreana nu a rămas la fel, ci, pe măsură ce au venit schimbările tehnologice, a fost printre primele care s-au adaptat la acestea. Vorbim despre supra­vieţuirea timp de 300 de ani a unei idei, con­cretizată într-o fabrică de bere, într-un brand şi în business“, spunea, în luna mai, Mihai Bârsan, vicepreşedintele de mar­keting al Ursus Breweries, care va pleca din această funcţie în ianuarie 2019.

În 2017, Ursus Breweries a intrat sub umbrela grupului japonez Asahi, într-o tran­zacţie regională care s-a ridicat la 7,3 miliar­de de euro în total. Schimbarea acţiona­ria­tului a adus investiţii de peste 20 de milioane de euro în două dintre cele trei fabrici din România ale grupului Ursus.

„În următorii doi-trei ani vor apărea schimbări, precum curentul craft, aşa că va trebui să ne adaptăm şi să încorporăm cât mai mult din acest curent fără să schimbăm elementele de bază ale brandului“, este de părere Mihai Bârsan.

Trendul inovaţiilor a pornit anul trecut, când Timişoreana a lansat prima bere ne­pas­teurizată din portofoliu.

În fabrica de la Timişoara sunt produse acum 11 branduri de bere, printre care Timişoreana, Ursus, Grolsch sau Stejar. Ursus Breweries mai deţine alte două fabrici, la Braşov şi Buzău, şi a ales să producă brandurile din portofoliu în toate fabricile. Fabrica din Timişoara pro­duce bere în toate cele patru tipuri de am­balaje: sticlă, PET, doze şi butoaie. Linia de sticlă umple 24.000 de recipiente pe oră, cea de doze circa 50.000, iar cea de PET 20.000.

Iar brandul Timişoreana nu a rămas captiv doar în graniţele României. Circa 7 milioane de beri Timişoreana au mers la export în 2017, în Marea Britanie, Belgia, Germania, state din nordul Europei şi ţări unde există comunităţi mari de români, precum Italia, Spania, Franţa. În Republica Moldova, de pildă, brandul local este poziţionat în categoria premium, în top trei beri din Moldova.

Mihai Bârsan, vicepreşedinte de marketing Ursus Breweries: În următorii doi-trei ani vor apărea schimbări, precum curentul craft, aşa că va trebui să ne adaptăm şi să încorporăm cât mai mult din acest curent fără să schimbăm elementele de bază ale brandului.

„Ţara de origine: România” îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Rompetrol