• Leu / EUR4.7216
  • Leu / GBP5.2121
  • Leu / USD4.2706
Tara de origine: România

Compania Cotnari a fost fondată în 1948 şi deţine acum peste 1.750 de hectare cu plantaţii de viţă-de-vie, împărţite în 12 ferme viticole

Ţara de origine: România. Cotnari trimite la export 10% din producţia de vinuri: Vindem în special în Europa. Pe primele locuri se situează Spania, Germania şi Italia

14 dec 2018 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Cotnari vinde anual aproximativ 15 milioane de sticle de vin. Afacerile companiei s-au situat la 148 mil. lei în 2017.

Într-o piaţă a vinului în care aromele băuturilor străine pot fi uneori mai atrăgătoare decât ale celor locale, brandul românesc Cotnari obţine zece procente din cifra de afaceri de la export. La un business de 148 de milioane de lei în 2017, înseamnă că aproximativ 15 mi­lioane de lei (puţin peste 3 milioane de euro) au venit din vânzările în străinătate. 

Primele date despre culturile de viţă-de-vie evocate de Cotnari datează de acum 2.500 de ani, când, în interiorul cetăţii traco-getice Cătălina (cunoscută şi ca Cetatea de la Cotnari), locuiau oameni care cultivau pământurile. Dealul Cătălina, pe care se află situl arheologic Cetatea de la Cotnari, se află în partea de nord-vest a localităţii cu acelaşi nume.

Potrivit arhivelor, descoperirile din inte­riorul cetăţii Cătălina au adus argu­mente despre cultura viţei-de-vie la Cotnari tocmai din timpurile lui Burebista (82-44 î. Hr.). Numele de Cotnari ar proveni de la meş­teşugul cotitului butoaielor, adică măsu­ra­rea capacităţii sale.

Menţiuni istorice ale podgoriei de la Cotnari datează din se­co­lul al XV-lea. Cu toate aces­tea, documentele istorice ara­tă că viile Cotnarilor erau cunoscute înainte de întemeierea Moldovei, la 1359, iar alte arhive arată că podgoria ar data chiar din 1250.

Cert este că, odată cu în­ceputul secolului al XV-lea, apar tot mai multe relatări despre pod­goria de la Cotnari, din perioada dom­niilor lui Ştefan cel Mare (1457-1507) şi a lui Despot-Vodă (1561-1563), când podgoria a atins o cotă ma­ximă prin mărimea ariei cultivate cu viţă-de-vie. În 1830, 500 de pogoane din cele 720 de la Cotnari apar­ţineau lo­cal­nicilor. De altfel, Cotnari a cu­nos­cut cea mai mare dez­vol­ta­re în vre­mea lui Ştefan cel Mare, când locali­ta­tea era al treilea târg ca mări­me din Moldova, după Suceava şi Bacău. 

„Vinul de Cotnari a ajuns la cele mai înalte curţi, de la ţarii Rusiei şi până pe masa lui Napoleon Bonaparte“, spune Cătălin Grecu, director de marketing la Cotnari.

Compania Cotnari a fost fondată în 1948 şi deţine acum peste 1.750 de hectare cu plantaţii de viţă-de-vie, împărţite în 12 ferme viticole. Producătorul cultivă soiuri precum Fetească Neagră, Busuioacă de Bohotin, Tămâioasă Românească, Grasă de Cotnari sau Fetească Albă.

În total, compania are 450 de angajaţi permanenţi, iar în timpul campaniei de recoltare are peste 1.500 de zilieri. Anual, compania vinde aproximativ 15 milioane de sticle. În plus, în vinoteca proprie are aproximativ un milion de sticle de vin de colecţie începând cu anul 1956. Capacitatea de depozitare a Cotnari este de aproximativ 26 de milioane de litri.

Cotnari este deţinută de mai mulţi antreprenori români, printre care Constantin Deleanu, Neculai Carja, Ioan Matei, potrivit datelor de pe site-ul listafirme.ro.

În 2011, copiii antreprenorilor care deţin astăzi brandul Cotnari au înfiinţat Casa de Vinuri Cotnari, o firmă distinctă, care a in­trat pe un segment de public nou, şi anume tinerii din mediul urban, care nu consumau brandul-mamă. Brandul companiei a fost un aspect important în care antreprenorii care au pus bazele Cotnari au investit chiar şi în perioada crizei, când bugetele de marketing ale companiilor erau reduse drastic.

Casa de Vinuri Cotnari realizează astăzi vinuri premium din mai multe soiuri româneşti, precum Fetească Neagră, Busuioacă, Tămâioasă Românească, Grasă de Cotnari sau Fetească Albă. 

Cotnari şi Casa de Vinuri Cotnari acti­vea­ză pe o piaţă locală de vin estimată la peste 350 de milioane de euro anual. Pro­duc­ţia de vin a României a ajuns anul trecut la peste 4,26 de milioane de hectolitri, în creştere cu circa 30% faţă de anul precedent, potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii.

 

Unde ajunge Cotnari

Vânzările externe ale Cotnari reprezintă circa 10% din cifra de afaceri a companiei, vinurile produse din soiurile româneşti ajungând mai ales la comunităţile de români.

„Vindem în special în Europa, pe primele locuri situându-se Spania, Germania şi Italia, apoi Anglia, Belgia, Franţa şi Cipru. În afara Europei, vindem în SUA şi Canada“, spune Cătălin Grecu, directorul de marketing Cotnari.

 

Campania „Ţara de origine: România“ îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Rompetrol