• Leu / EUR4.7564
  • Leu / GBP5.5575
  • Leu / USD4.2005
Tara de origine: România

Antibiotice Iaşi

Ţara de origine: România. România, medicament pentru străini. Producătorul Antibiotice Iaşi obţine 20% din vânzări din exporturile către SUA

17 dec 2018 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Primele nouă luni din 2018 au adus afaceri de 241 mil. lei pentru compania Antibiotice ♦ Producătorul derulează în prezent o investiţie de 20 mil. euro într-o fabrică nouă.

De la o fabrică mică de medi­ca­mente în Iaşi, prima în care se producea penicilină în re­giu­nea de sud-est a Europei la mijlocul secolului trecut, An­ti­biotice Iaşi, unul dintre cei mai mari jucă­tori de pe piaţa de profil în acest moment, a depăşit graniţele continentului european, ajungând să trimită produse chiar şi în Statele Unite ale Americii. Rezultatele companiei sunt în creştere şi pe piaţa locală, un teren pe care concurează 67 de producători de medicamente.

„Antibiotice este o companie farma­ceu­tică cu capital majoritar de stat şi îşi desfăşoară activitatea pe o piaţă deosebit de compe­titivă, alături de alţi peste 270 de competitori, mulţi dintre ei firme multinaţio­nale cu prestigiu“, spun reprezentanţii com­paniei din Iaşi.

Originile producătorului se regăsesc în decembrie 1955, când lua fiinţă prima fabrică din România şi din sud-estul Europei în care se făcea penicilină. Construită la Iaşi, în perioada 1953-1955, compania purta numele de fabrica Chimică nr. 2 Iaşi. Patru ani mai târziu, la Iaşi se obţineau primele unguente, creme şi supozitoare, iar fabrica îşi schimba numele în fabrica de Antibiotice.

În anii ‘80, Antibiotice exporta deja 50% din producţia realizată, iar substanţele active fabricate la Iaşi deveneau componentă de bază pentru medicamente fabricate de producători atât din ţară, cât şi din lume. Anii ‘90 au adus investiţii de peste opt milioane de euro în scopul retehnologizării. În perioada 1993-1997, Antibiotice a produs primele medicamente sub formă de comprimate, iar ampicilina şi oxacilina (foarte cunoscute astăzi de români) au fost primele capsule obţinute pe fluxul de produse penicilinice. Din aprilie 1997, au început să se tranzacţio­neze acţiunile companiei (cu simbolul ATB) la Bursa de Valori Bucureşti, unde Antibi­o­tice SA are acum o capitalizare de 327 de milioane de lei.

Cel mai probabil, „tradiţia - cel mai frecvent asociată brandului nostru a cântărit cel mai mult în continuitatea noastră ca brand“, sunt de părere reprezentanţii Anti­bio­tice Iaşi. Începând din 2009, compania a început să se concentreze tot mai mult pe dezvoltarea afacerilor externe, obţinând autorizaţii pentru a putea livra medicamente injectabile în Statele Unite ale Americii. În ultimii zece ani, Antibiotice SA şi-a extins portofoliul de produse, introducând şi suplimentele alimentare şi medicamentele fără prescripţie.

„După Republica Moldova şi Serbia, sunt avute în vedere noi repre­zentanţe pe pieţe emergente din zona Americii Latine şi Asiei de Sud-Est“, spunea în 2014 Ioan Nani, directorul general al producătorului de medicamente. Iar „cursa“ către atingerea pieţelor externe a fost susţinută de companie prin investiţii. Antibiotice SA derulează în prezent o investiţie de 20 mil. euro într-o fabrică nouă de produse topice - creme, geluri, supozitoare, unguente şi ovule, o piaţă pe care este prezentă încă din 1960. Unitatea de producţie ar trebui finalizată până la sfârşitul anului viitor, producţia ar urma să înceapă în aprilie 2020, iar cea mai mare parte din aceasta - 60% mai exact - va merge la export, spre America, dar şi în ţări din Uniunea Europeană. În total, în noua unitate, care se va întinde pe 2.500 de metri pătraţi, se vor produce 500 de tone din aceste produse, faţă de 270 de tone cât produce acum secţia veche. Fondurile pentru noua unitate de producţie provin din capitaluri proprii şi un credit de 15 mil. euro. În România, compania vinde acum 75% din produsele topice fabricate la Iaşi şi deţine o cotă de 35% din piaţa locală. Anual, de pe porţile fabricii din Iaşi ies 60 de milioane de cutii de medicamente, din care 35-40% sunt produse topice.

Primele nouă luni din 2018 au adus afaceri de 241 mil. lei pentru Antibiotice, după un plus de 3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul evoluţiei vânzărilor medica­mentelor pentru afecţiunile cardio­vasculare, antiinfecţioase şi neurologice.

Producătorul Antibiotice Iaşi este controlat de Ministerul Sănătăţii, celelalte acţiuni fiind împărţite între SIF Oltenia, Broadhurst Investments şi SIF Transilvania, dar şi alţi investitori de pe piaţa de capital de la Bucureşti.

 

Unde ajunge Antibiotice Iaşi

• În 2017, peste 37% din veniturile totale ale companiei au reprezentat vânzările produselor pe pieţele externe, cu creşteri în regiuni precum Asia, America Latină şi Orientul Mijlociu. În Vietnam de exemplu, anul acesta vânzările au fost de trei ori mai mari faţă de acum patru-cinci ani, când compania a intrat pe această piaţă. Creşteri înregistrează şi vânzările în Ucraina sau Republica Moldova.

• Cea mai bună piaţă la export pentru Antibiotice este însă SUA, care aduce 20% din vânzări şi unde compania vinde mai multe tipuri de injectabile (penicilină, cefalosporine - din clasa betalactamice), potrivit celor mai recente date.

 

 

Campania „Ţara de origine: România“ îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

 

 

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Rompetrol