Te inspiră

Braşov te inspiră! Un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Anca Cristea, Radisson Blu Aurum din Braşov: Infrastructura e crucială în turism. Am avut oaspeţi care au venit pe Valea Prahovei şi s-au oprit pe drum din cauza traficului

08.08.2024, 00:06 Autor: Cristina RoÅŸca

♦ În fiecare marţi de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din „inima ţării“ vin să povestească în emisiunea Braşov te inspiră! despre cum s-au dezvoltat urbea şi zona în ultima perioadă, dar şi despre ce mai e de făcut pentru o creştere armonioasă.

Hotelul de cinci stele Radisson Blu Aurum din Braşov, ce a fost inaugurat în octombrie 2022, în urma unei investiţii de peste 17,5 milioane de euro, are în lunile de vârf un grad de ocupare de 80-90%.

În extra-sezon, acesta coboară până la sub 50%, spune Anca Cristea, directorul general al ho­telului. „Lunile de vacanţă sunt luni cu grad mare de ocupare, peste 80%, chiar aproape de 90%. Vorbesc aici de decembrie şi ianuarie, mai exact de prima parte a lunii ianuarie. De asemenea, iunie, iulie şi august au un grad de ocupare de 80-90%. Şi septembrie şi octombrie sunt luni bune prin prisma evenimentelor care au loc în Braşov, evenimente economice, sociale, culturale, artisti­ce. În restul timpului, gradul de ocupare merge uneori chiar şi la sub 50%.“

Diferă însă gradul de ocupare între zilele săptămânii şi weekend. În lunile de top, în weekend-uri, hotelul e ocupat aproape în proporţie de 100%, rar mai rămân una sau două camere, spune Anca Cristea, care coordonează o echipă de 75 de persoane.

Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Braşov te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

 

O poveste ce începe în secolul al 19-lea

Radisson Blu Aurum are 110 camere, plus un restaurant cu o capacitate de 120 de locuri, inclusiv terasă în aer liber. Acesta are şi o zonă de degustare la subsol, care incorporează şi o parte din zidul vechi al cetăţii, dar şi sky-bar-ul de pe acoperiş, cu piscină în aer liber.

"Exact în locul în care se găseşte astăzi Radisson Blu Aurum Braşov se afla, la sfârşitul secolului al 19-lea, o clădire superbă, care atrăgea toate privirile trecătorilor. Este vorba de Vila Shuller."

Aceasta a fost transformată în perioada comunistă în Palatul Telefoanelor, iar în anul 2016, o familie de antreprenori locali români, familia Neamţu, a achiziţionat clădirea şi a început procesul de reabilitare, de renovare.

"Şi astfel, la sfârşitul lunii octombrie 2022, am inaugurat Radisson Blu Aurum în Braşov, în urma unei investiţii de peste 17,5 milioane de euro. Antreprenorii sunt braşoveni şi şi-au dorit să nu lase uitării patrimoniul istoric şi cultural bogat al oraşului. Noi ne aflăm chiar în inima centrului istoric al Braşovului."

Iar întreg centrul istoric povesteşte despre epoca breslelor, considerată a fi una grandioasă din punct de vedere artistic, adaugă executivul. De altfel, prelucrarea metalelor este una dintre cele mai vechi meserii transivănene. ?

"Iar noi, Radisson Blu Aurum Braşov, ne găsim chiar în vecinătatea fostei bresle a aurarilor, de unde şi numele nostru. Noi spunem mai departe povestea breslei aurarilor prin denumirea hotelului Aurum, prin paleta coloristică aleasă, prin obiectele de decor din camere şi prin mini-muzeul pe care l-am inaugurat la subsol, acolo unde de altfel am descoperit şi un fragment din zidul vechi al cetăţii, cu o istorie de 400 de ani."

 

Ce vor oaspeţii?

Pentru oaspeţi contează această istorie, ei nu îşi doresc doar un simplu loc de cazare confortabil, modern, ci o experienţă, explică Anca Cristea.

"Pentru oaspeţii români, preţul este în continuare principalul factor de decizie, dar contează şi facilităţile suplimentare. Din ce în ce mai mulţi oameni sunt preocupaţi de wellness, de relaxare, de o stare de bine. Ei investesc mult mai mult în programe de training, sunt mult mai atenţi la alimentaţia lor. Aşadar contează foarte mult să ai facilităţi."

Apropo de tendinţe, contează foarte mult că Raidsson Blu Aurum oferă opţiuni vegane, opţiuni fără gluten. De asemenea, oaspeţii îşi doresc tehnologie de ultimă generaţie.

"Şi, ceva ce am observat anul acesta e că acum contează foarte mult şi securitatea datelor. Totodată, se vorbeşte foarte mult şi de sustenabilitate. Avem oaspeţi care sunt foarte atenţi la mărimea porţiei din farfurie, pentru a nu produce risipă. Am avut oaspeţi care ne-au întrebat ce tip de energie folosim."

Majoritatea celor care pun astfel de întrebări sunt străini, dar există şi români care fac asta.

În ceea ce priveşte naţionalitatea clienţilor Radisson Blu Aurum Braşov, 75% sunt români, iar 25% sunt străini, oaspeţi mai ales din ţările vorbitoare din limba germană, din Germania, din Austria, din Elveţia.

"Avem şi din Benelux şi primim în ultimul timp tot mai mulţi oaspeţi din Statele Unite, Marea Britanie, Franţa şi chiar Orientul Mijlociu. A crescut mult ponderea oaspeţilor străini care vin pentru a descoperi Braşovul, pentru a afla mai multe despre această zonă din Transilvania. Premisele sunt încurajatoare."

 

Business versus leisure

Totodată, circa 80% sunt oaspeţi de leisure, care vin în scopul recreerii, al relaxării, şi undeva la 20% sunt oaspeţi corporate sau de business. În acest procent sunt incluse şi persoanele care vin pentru a participa la diferite evenimente economice, sociale, culturale.

"Pentru anul viitor, vreau ca oaspeţii de business să ajungă să reprezinte 30-35% din total. Totuşi, în cazul segmentului corporate, ponderea e influenţată şi de tarife. Noi activăm pe un segment de nişă, ne adresăm echipelor de top management."

Având preponderent turişti români, gradul de ocupare al hotelului este afectat de condiţiile meteo, de vreme, spune executivul.?

"Ne dorim mai mulţi oaspeţi străini pentru că ei nu sunt influenţaţi de sezonalitate (la fel de mult ca românii - n.red.). Şi, în aceeaşi categorie, intră şi turiştii de business. Inaugurarea aeroportului ajută, dar nu proporţia în care noi ne-am aşteptat. Cu siguranţă, odată ce va funcţiona în parametrii normali sau în parametrii estimaţi, lucrurile se vor îmbunătăţi. Am simţit o mică creştere, dar de maximum 2-3 procente. Eu am estimat şi am bugetat anul trecut pentru 2024 că vom avea o creştere între 5 şi 10%."

Anca Cristea afirmă însă că faţă de acum zece ani, cu siguranţă infrastructura este mult mai bună. Totuşi loc de dezvoltare există în continuare.

 

Ce lipseÅŸte?

"Infrastructura e crucială. Am avut oaspeţi care au venit pe Valea Prahovei şi s-a oprit pe drum, la Sinaia, pentru că nu mai suportau traficul. Este extrem de important să existe conexiuni rapide, mai ales că ne aflăm în era vitezei, când toată lumea încearcă să-şi gestioneze şi să-şi prioritizeze cât mai bine activitatea. Contează foarte mult o autostradă funcţională, contează foarte mult şi aeroportul. Infrastructura rămâne, într-adevăr, una dintre provocările noastre."

Ce s-a întâmplat însă e că au apărut piste de bicilete, dar şi autobuze verzi. Iar aceste aspecte contează foarte mult pentru oaspeţii străini.

"Ce am mai observat este o varietatate şi o diversitate a festivalurilor culturale tematice, de la jazz la tango. Am remarcat totodată că şi oferta gastronomică este mai variată. Acum avem şi câteva restaurante de nişă, care satisfac chiar şi cele mai curioase gusturi."

Totuşi, pentru o promovare mai coerentă, înfiinţare a unui OMD, a unei organizaţii de management a destinaţiei este imperativ necesară.

"Am iniţiat deja demersurile şi sperăm ca până la sfârşitul anului acesta să finalizăm toate documentele, pentru că e nevoie de organizaţie care să promoveze, care să aducă vizibilitate Braşovului."

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania