♦ În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din „inima ţării“ vin să povestească în emisiunea Braşov te inspiră! despre cum s-au dezvoltat urbea şi zona în ultima perioadă, dar şi despre ce mai e de făcut pentru o creştere armonioasă.
Compania Novapan a apărut pe piaţă în 2001, iar principala ei activitate a fost aceea de import şi distribuţie de echipamente folosite în domeniul brutăriei, panificaţiei, patiseriei şi cofetăriei. Totuşi, fondatorul, antreprenorul Ciprian Brebeanu, a considerat că e mai bine să aibă un business diversificat şi să aibă aşadar „ouăle în mai multe coşuri“, motiv pentru care a deschis şi un magazin online de accesorii şi ustensile şi a investit totodată şi în producţia de consumabile pentru aceeaşi industrie mare a brutăriei-patiseriei. Pe viitor, el îşi doreşte să dezvolte producţia şi să realizeze şi alte bunuri, dar vrea totodată să iasă şi pe alte pieţe.
„Noi am încercat la Novapan să nu depindem 100% de dorinţa clienţilor de a face investiţii, deci să nu depindem exclusiv de vânzarea de echipamente.“
„De aceea am şi diversificat businessul, am creat o secţie de producţie, avem un magazin online de accesorii şi ustensile sub brandul Cofetarul Isteţ. Avem o istorie de 11 ani şi peste 10.000 de produse în portofoliul acestui magazin“, spune Ciprian Brebeanu, acţionar Novapan. El a fost prezent în cadrul emisiunii Braşov te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
„Cu acest magazin online ne adresăm în special firmelor, dar sunt şi persoane fizice care cumpără de la noi.“ Undeva 15-20% dintre clienţi sunt persoane fizice, restul sunt oameni care au afaceri în domeniul de brutărie, patiserie, cofetărie.
„Mai mult, încercăm să pătrundem şi pe piaţele din Bulgaria şi Ungaria şi ne dorim ca în 2025, dacă lucrurile merg bine, să vizăm şi Europa Centrală. Încercăm aşadar să nu depindem doar de investiţiile clienţilor, deoarece acestea sunt destul de mult influenţate de condiţii politice, geopolitice sau de altă natură.“
Care e povestea
Compania Novapan este activă pe piaţă din 2001, iar astăzi oferă utilaje pentru domeniul brutăriei, panificaţiei, patiseriei şi cofetăriei, precum şi accesorii şi consumabile.
„Povestea acestui business începe să se scrie de fapt încă dinainte de 2001. Au fost câteva momente-cheie care m-au adus aici, care m-au determinat pe mine să devin antreprenor.“
În anii ’87-88, Ciprian Brebeanu era un tânăr care lucra la o întreprindere vecină cu platforma Steagul Roşu. Pe vremea aceea, Steagul Roşu avea 26.000 de angajaţi, după cum spune el.
„Aşadar, mergeam zi de zi la muncă, înconjurat de toţi aceşti oameni, şi mă gândeam cu oarecare disperare ce o să fac eu în următorii 40 de ani până ce o să ies la pensie.“ Apoi, după ’90, a avut o oportunitate şi a reuşit să ajungă pe un şantier din Turkmenistan, unde se construia o rafinărie. Pe atunci, România încă exporta know-how, spune antreprenorul. A fost o experienţă care i-a folosit foarte mult.
Revenind în Braşov cu ceva bani, s-a gândit la o primă afacere. Şi, de fapt, aceasta a fost esenţa care a dat naştere Novapan ulterior.
„Am plecat de la o simplă idee. Îmi doream o afacere a mea, dar erau anii ’94-95, când economia României era măcinată de instabilitate, erau dobânzi uriaşe, erau greve. Iar eu mă gândeam ce aş putea să fac astfel încât să am siguranţă că acei bani câştigaţi nu se vor pierde.“
Cum a ales domeniul?
Îşi aminteşte că i-a căzut atunci în mână o revistă unde a citit cum în Egipt se descoperiseră urme de pâine care datau de 4.000 de ani. Şi s-a gândit că dacă şi atunci se mânca pâine, cu siguranţă se va consuma şi în următoarele sute de ani.
„Acesta a fost un moment decisiv pentru mine, am pornit de la un gând – că vreau o afacere - şi am ajuns la ceva concret. De altfel, după mai mulţi ani, am deschis şi o brutărie, dar acesta nu a fost primul pas.“
Între timp, se întorsese la firma unde lucrase înainte de ’89, unde i se propusese o poziţie de director comercial. Acest post l-a ajutat foarte mult, fiindcă a înţeles cum poate fi gestionată o firmă.
„Această societate fusese privatizată prin metoda MEBO, însă se chinuia să funcţioneze. Aşa că am creat, împreună cu o colegă, o societate, iar după orele de program distribuiam materii prime ale unei alte firme care era importatoare.“
Distribuiau în jurul Braşovului materii prime pentru brutării, patiserii. Această iniţiativă a venit ca o necesitate pentru că în jobul pe care îl avea nu vedea un viitor, chiar dacă era într-o funcţie de conducere, spune el.
„Apoi, m-am desprins şi am dezvoltat o firmă de distribuţie de materii prime, am realizat o fabrică de pâine, o brutărie, împreună cu doi parteneri din Serbia, după care am dat faliment cu amândouă. Sunt alegeri pe care le facem în viaţă. Am ales să merg mai departe, iar în 2001 am înfiinţat Novapan.“
De ce a fost diferit?
De data aceasta a fost cu noroc. Totuşi, în orice business există şi momente dificile. Iar momentele de început sunt cele mai dificile, credem omul de afaceri.
„Aşadar, prin criza din 2008 mi s-a părut că am trecut mai uşor. Să ai lipsă de capital, să te confrunţi cu dobânzi de 120%, să nu ai bani de taxe vamale şi de TVA şi să-ţi amanetezi maşinile, acestea mi s-au părut adevăratele provocări. În 2008 deja aveam vreo şapte ani de funcţionare şi ce începusem să căpătăm stabilitate.“
Evident că şi acele momente au fost dificile, dar pentru Novapan a contat şi faptul că lucra cu clienţi care aveau programe de finanţare. Plus că România intrase în UE şi industria de panificaţie şi brutărie trebuia să îndeplinească anumite condiţii, precum cele de igienă.
La polul opus, cel mai bun moment care a fost?
„Momentele bune pentru noi au fost acelwa când am reuşit să atragem oameni de calitate. Astăzi suntem aproape 70 de persoane în echipă. Un altul a fost când am reuşit să cumpărăm sediul actual, cu o suprafaţă de 4.000 mp. E vorba de firma unde mergeam eu la muncă în anii ’80.“
Ciprian Brebeanu spune că a ales să devină antreprenor în Braşov pentru că aici a terminat facultatea şi i-a plăcut foarte mult oraşul. El provine dintr-un oraş mai mic, Câmpina, aflat la circa 70 km distanţă
„N-am văzut niciun fel de oportunitate în Câmpina ca să mă dezvolt, pe când în Braşov da. Totuşi, un business ca al nostru putea fi făcut oriunde în ţară. Avem însă norocul că suntem în inima României, având în vedere că ţara în continuare duce lipsă de autostrăzi. Noi oferim şi servicii post-vânzare şi este important ca la o companie mare, care lucrează la foc continuu, să ajungem destul de repede.“
Cum s-a schimbat piaţa?
Clienţii Novapan sunt brutăriile mici şi mari, patiseriile mici şi mari, cofetăriile mici şi mari din toată ţara.
„În industria de patiserie-brutărie din România s-au schimbat foarte multe în ultimii 20 de ani. Dacă facem o comparaţie cu alte industrii, cred că aceasta a avut un progres remarcabil şi asta şi datorită fondurilor europene. Clienţii noştri accesează fonduri europene în permanenţă, atunci când ele există şi nu sunt goluri, cum este, spre exemplu, anul acesta.“ S-au schimbat foarte multe lucruri şi pe multiple pariere - al forţei de muncă, al produselor, al tehnologizării. E o piaţă dinamică, spune antreprenorul care a lucrat cu majoritatea actorilor importanţi din sector.
„Undeva la 70% din instalaţiile de stocare, transport şi dozare făină şi alte ingrediente ale fabricilor mari din România sunt livrate şi instalate de noi.“
Novapan are în portofoliu echipamente de la 40 de furnizori, iar fiecare furnizor are câteva sute de produse. E vorba de furnizori străini, din Europa în mare parte, dar sunt şi doi din Japonia.
„În România, din păcate, nu avem industrie de genul acesta. Nimeni nu produce. Ne-am gândit să facem noi lucrul ăsta. Avem un plan pe termen lung în sensul acesta, dar nu cred că brandul de ţară ne ajută şi atunci trebuie să găsim un partener care să ne promoveze la export. Dacă merg la un târg internaţional şi scriu pe echipament <<made in România>>, nu ştiu cât mă ajută.“
Lipsa unui brand de ţară cunoscut
Acum 10-15 ani, produsele din India, China sau Turcia erau evitate. Între timp, aceste ţări au făcut paşii importanţi din punct de vedere al calităţii. România însă, în continuare, nu are un brand de ţară foarte cunoscut.
„Noi am creat mai multe branduri în cadrul firmei noastre, plecând de la această viziune de a oferi servicii la 360°. Unul dintre branduri se cheamă NovaPan Line şi sub acesta producem elementul cu care se închide punga de pâine şi care se numeşte clipband. Suntem singura firmă din România care produce acest element şi ne este greu să facem export.“
Ciprian Brebeanu spune că i-a luat patru ani ca să înţeleagă cum se produce această bucată de plastic cu două inserţii. Acum zece ani, printr-un proiect cu bani europeni, a reuşit să cumpere prima linie de fabricaţie. Anul acesta, tot printr-un proiect cu bani europeni, a cumpărat încă o linie. În plus, pentru acea inserţie metalică pe care o aducea din alte două ţări, a reuşit să achiziţioneze altă o a treia linie şi o produce tot in-house.
„Aşadar, noi avem deja activitatea de producţie, dar nu realizăm echipamente mari, ci consumabile, momentan. Chiar şi la acest tip produs e dificil să facem export. Avem un client în Mongolia, dar acolo a fost simplu să intrăm pentru că România e văzută drept o piaţă europeană. Dacă este să intrăm în regiunea noastră, este ceva mai dificil. Lucrăm cu Germania, dar nu avem continuitate tocmai pentru acest motiv.“
Cel mai bun brand de ţară în industria aceasta îl au Germania şi statele nordice. În regiune, există producători şi în Polonia şi Cehia.
Un an de linişte
„Lucrăm de multă vreme cu un partener din Cehia care produce cuptoare cu încărcare şi descărcare automată. Lucrăm cu câţiva producători din Polonia. Ei au avut industrie şi au dezvoltat-o, nu au distrus-o. Şi în Slovacia, dar şi în Slovenia mai sunt jucători.“
Totuşi, Novapan vrea să parieze pe export, de aceea a şi achiziţionat o nouă linie pentru a produce aceste clipband-uri. Investiţia s-a ridicat la 800.000 de euro. „Prima investiţie, cea de acum un deceniu, a fost probabil undeva la 300.000 de euro. Avem în plan să realizăm şi alte produse, însă asta vom vedea începând cu anul viitor. Depinde şi ce se va mai întâmpla în lume, dacă va mai apărea vreun război sau vreo pandemie.“
Antreprenorul spune că a avut noroc în pandemie, chiar dacă primele luni au fost extrem de dificile, fiindcă nu avea nici cu cine să lucreze, nici pentru cine să lucreze.
„După aceea am reuşit să ne adaptăm, iar firmele cu care noi am lucrat au trebuit să cheltuiască bani europeni, aveau nişte programe în derulare. Pentru noi au fost doi ani profitabili şi buni, dar cu multă muncă şi cu multe provocări.“
Anul acesta este unul stabil, cu investiţii destul de finite în domeniu. România aşteaptă de doi ani de zile un alt program de finanţare în acest sector şi clienţii Novapan aşteaptă şi ei să aibă acest ajutor din partea Uniunii Europene şi a statului român ca să investească.
„Dar aceste programe, întârzie, de aceea spun că există o timiditate în a investi.“
Tocmai de aceea, omul de afaceri şi-a diversificat portofoliul.
Compania Nova Pan din Braşov a avut anul trecut afaceri de 56,6 mil. lei, plus 17%. Ea e deţinută în mod egal de Ciprian Brebeanu şi de Gabriela Poteraş, conform platformei termene.ro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE