♦ În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din „inima ţării“ vin să povestească în emisiunea Braşov te inspiră! despre cum s-au dezvoltat oraşul şi zona în ultima perioadă, dar şi despre ce mai e de făcut pentru o creştere armonioasă.
Comportamentul turistului, atât cel internaţional, cât şi cel român, a evoluat foarte mult pe parcursul anilor, iar businessurile din ospitalitate a trebuit să facă faţă acestor modificări, spune Laura Ursu, director general al Ana Hotels Poiana Braşov.
„Încercăm în permanenţă să ne adaptăm plaja serviciilor oferite. Dacă în primii ani de turism românesc cazarea şi partea de alimentaţie publică reprezentau un driver, dacă atunci era suficient să ai nişte spaţii de cazare la un standard înalt, acum nu mai este suficient. Oaspeţii noştri caută experienţe. Din acest motiv, ne concentrăm atenţia pe diversificare“, explică executivul român.
Ana Hotels operează unităţi amplasate în zonele strategice ale ospitalităţii româneşti. Grupul deţine hotelurile Intercontinental Athénée Palace şi Crowne Plaza în Bucureşti, hotelurile Sport, Bradul şi Poiana din Poiana Braşov şi hotelul Europa de pe litoral, din Eforie Nord. De asemenea, în portofoliu există şi conceptul nou Ana Spa Collection, cu spa-uri amplasate în toate hotelurile grupului.
„Avem această zonă de spa cu servicii axate pe partea de bunăstare, de relaxare, de wellness. Mizăm foarte mult şi pe servicii outdoor, pentru că suntem conştienţi că oaspeţii caută o ieşire din cotidian, ei doresc să petreacă cât mai mult timp în natură. Aş aminti de compania-soră Ana Teleferic, care reprezintă principalul operator al transportului de cablu şi de schi din Poiana Braşov şi din Braşov.“ Aceasta, de curând, a devenit şi proprietarul restaurantului Panoramic de pe Tâmpa, explică Laura Ursu. Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Braşov te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
Sezonalitatea s-a estompat
Într-o perioadă în care comportamentul oaspeţilor se schimbă, Ana Hotels a introdus un concept de personalizare a vacanţei.
„Avem un concept de personalizare a vacanţei, iar oaspeţii pot să-şi adauge serviciilor de bază, de cazare şi masă, acele elemente care rezonează cu comportamentul lor. Gama de servicii oferite este extrem de de vastă.“
Compania Ana Hotels a început să investească în zona Braşov în anul 1996, când proprietarul, George Copos, a achiziţionat cele trei hoteluri - Sportul, Bradul şi Poiana - din Poiana Braşov. În acelaşi an, el a cumpărat şi fostul hotel Flora, actualul hotel Crown Plaza din Bucureşti.
„La acest moment, în Poiana Braşov, avem 171 de camere la patru stele, în cele două hoteluri Sportul şi Bradul, şi 43 de camere în Hotelul Poiana, cotat la trei stele.“
Laura Ursu afirmă că sezonalitatea a fost un element foarte provocator acum 10-15 ani. Acum, acest efect s-a mai estompat. Totuşi, există şi la acest moment vârfuri de sezon. „Perioada 15 decembrie - 15 martie, perioada sărbătorilor de iarnă, perioada practicării sporturilor de iarnă, reprezintă punctul nostru de vârf. Totuşi, Braşovul, Poiana Braşov şi zonele din apropiere reprezintă o destinaţie perfectă pentru toate cele patru anotimpuri. Spre exemplu, un proiect major care a fost inaugurat anul acesta este cel mai mare park bike din România, el se află în Poiana Braşov şi are peste 20 km de piste de downhill.“
Acest parc a influenţat pozitiv cererea pentru perioada verii. Pe lângă acest turism de agrement, există şi turismul de conferinţe şi evenimente.
„Acest tip de turism este cel care ne asigură sustenabilitatea businessului în perioada aflată între sezonul de vară şi sezonul de iarnă. Turismul de eveniment a evoluat foarte mult în ultima perioadă, iar poziţionarea strategică a Braşovului a făcut ca multe companii să îşi aducă personalul la team buildinguri, conferinţe sau congrese.“
Promovare, dar împreună
În perioada sărbătorilor de iarnă, gradul de ocupare lunar în hotelurile Ana Hotels din Poiana Braşov ajunge undeva la 75-80%. Între martie şi mai, el scade la 56-60%. „În perioada verii, cu ajutorul colegilor de la meteo, care anunţă constant temperaturi insuportabile în zonele urbane, reuşim să creştem gradul de ocupare spre 80%.“
În ceea ce priveşte turiştii străini, ponderea lor în business e undeva la 15%. Deschiderea aeroportului a pus Braşovul pe lista destinaţiilor oaspeţilor din anumite oraşe europene, dar nu este suficient, afirmă executivul român.
„Încă avem nevoie de promovare, iar asta se poate face doar la nivel asociativ, doar dacă noi toţi cei din zonă, indiferent că suntem din HoReCa, din zona automotive sau din zona prestărilor de servicii, dăm mâna şi facem cunoscut Braşovul şi la nivel internaţional.“ În ultimul deceniu se remarcă o creştere a ponderii străinilor în businessul Ana Hotels, dar nu numai. Spre exemplu, Braşovul a atras în 2023 circa 11% din totalul turiştilor străini din România, ceea ce este mult, spune Laura Ursu. Este pe locul trei după Constanţa şi după Bucureşti. „Totuşi, se pot face încă multe lucruri. Pe partea de promovare, trebuie să ne punem la masă mediu privat cu mediul public, astfel încât să devenim mai vizibili.“
Braşovul este o zonă extrem de frumoasă, cu potenţial, explică ea. Are frumuseţea naturii, dar are şi poziţionarea strategică.
Ce mai e de făcut?
„Reputaţia pe care Poiana Braşov, dar şi întreaga zonă au dobândit-o de-a lungul timpului a fost susţinută în primul rând de investiţii în renovări, în concepte noi, inovaţii şi oameni. Sunt născută, crescută şi şcolită în Braşov. Am avut o scurtă pauză care am plecat din oraş în perioada facultăţii, dar m-am întors. Spun acest lucru pentru că pentru a susţine faptul că am fost martor şi am văzut dezvoltarea zonei de-a lungul timpului.“Comunitatea industrială, muncitorească, de acum 20-30 de ani s-a transformat. „Văd un mediu extrem de activ şi dinamic.“
Braşovul are mai multe valenţe, nu doar cea turistică. Sunt mult familii tinere care au decis să îşi întemeieze un cămin în zonă. „Inclusiv datele statistice arată acest lucru. În perioada 2011-2021, populaţia Braşovului a crescut cu 5%, iar numărul de locuinţe noi a crescut cu peste 25%. Aici, oriunde ai fi, poţi în maximum 5 kilometri să ajungi în natură.“
Dacă vorbim de îmbunătăţiri, partea de accesibilitate şi de mobilitate este cea care mai poate fi îmbunătăţită.
„S-au făcut paşi buni, deschiderea aeroportului a fost într-adevăr un punct decisiv. Este un proiect nou, cu provocări multiple, dar cu siguraţă va avea impact în ceea ce înseamnă dezvoltarea economică şi socială a zonei. Lucrurile trebuie însă să continue“, conchide Laura Ursu.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE