• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
Te inspiră

Ioana Pascal, fondatoarea brandului de bijuterii Obsidian: Există o comunitate de ucraineni mutaţi în Constanţa din cauza războiului. Avem o bază foarte bună de clienţi din rândul lor

05.11.2025, 00:06 Autor: Cristina Roşca

 Compania Pass Company SRL, care operează activitatea brandului, a avut anul trecut afaceri de 2 mil. lei, similare celor din 2023.

Povestea brandului de bijuterii Obsidian a început să se scrie în 2004 la Constanţa. Astăzi, mai bine de 20 de ani mai târziu, activitatea principală a companiei este în Bucureşti, unde există un showroom. Tot de aici e coordonat şi magazinul online.

„Activitatea noastră principală este astăzi în Bucureşti, dar Constanţa rămâne sediul nostru, rămâne acasă. Şi, desigur, avem şi prezenţa locală în oraş, avem un magazin în mallul VIVO! Shopping Center“, spune Ioana Pascal, cofondatoarea Obsidian.

Obsidian e un business de familie fondat de Ioana Pascal împreună cu mama ei, care locuieşte în continuare la Constanţa.

„Ea îşi dorea foarte mult să por­neas­că ceva pe cont propriu, iar bijute­riile erau cel mai la îndemână dome­niu pentru noi. Mama întotdeauna şi-a făcut bijuteriile la bijutieri, la Fondul Plastic. Când am început, aveam con­ştiinţa faptului că lipseşte din piaţă un brand care să unească partea comer­cială cu cea de bijuterie de autor. Mă refer la bijuterii în ediţii limitate, în serii mici.“

 

Momentele-cheie

Uitându-se în urmă, Ioana Pascal spune că au fost două momente-cheie în business. Primul a fost criza financiară anterioară.

„Ne extinsesem în Constanţa cu mai multe puncte de vânzare, aveam chiar şi un magazin sezonier la Mamaia, când a venit criza financiară anterioară şi am fost nevoiţi să ne restrângem activitatea şi să păstrăm un magazin.“

Al doilea moment-cheie l-a reprezentat decizia de a se muta în Bucureşti. „Am vrut aici un showroom, nu un magazin clasic – fie el stradal sau în mall.“ Showroom-ul are un alt ritm, ce îţi permite să dezvolţi relaţii personale, explică ea.

Cu ajutorul lui, a fost mai uşor să crească magazinul online, dat fiind că mulţi clienţi îşi doreau să şi vadă produsele. „Am pornit cu online-ul acum multă vreme, când erau puţine magazine similare. Am învăţat pas cu pas. Era o altă lume atunci.“

Acum, antreprenoarea caută să mute showroom-ul, chiar se gândeşte să meargă în zona de magazin clasic. Post pandemie, oamenii caută magazine offline, unde pot cunoaşte ADN-ul şi filosofia din spatele unui brand, spune ea. „S-au dezvoltat nişte magazine stradale absolut superbe în Bucureşti. Noi vrem să păstrăm vibe-ul de showroom, dar cu mai multă componentă comercială. Vrem să putem scala, să putem creşte. Ca zonă, am vrea să rămânem tot unde suntem acum (aproape de Piaţa Romană - n.red), doar că vrem să fim mai accesibili (showroom-ul nu e vizibil din stradă, fiind situat la un etaj superior – n.red.).“

 

Avantaje şi dezavantaje

Acum nişte ani, a tatonat ideea de a merge la mall în Bucureşti, iar asta pentru că în Constanţa brandul este deja în mall şi astfel cunoştea toate avantajele. Totuşi, într-un astfel de spaţiu e foarte greu să ai un mesaj individual. „Astfel, am decis ca în Bucureşti să avem o altă abordare.“

Ioana Pascal spune că s-a gândit la un moment dat chiar să meargă într-un alt oraş, însă asta ar însemna un management la distanţă, şi afirmă că nu e pregătită. „Ne ajută însă foarte mult online-ul, care ne oferă vizibilitate în zone unde altfel nu ajungeam. Mai degrabă, mă atrage online-ul internaţional, care este ofertant.“

Acum nu e însă cel mai bun moment pentru dezvoltare - preţurile metalelor au explodat, sunt la maxime istorice.

„Istoria noastră în piaţă şi evenimentele recente ne-au arătat că lucrurile se aşează dacă eşti prezent şi pregătit. Şi în pandemie, în lockdown, când ne-am aşteptat la ce era mai rău, am avut surpriza să vedem că oamenii s-au întors către business-urile lor de suflet.“

 

Structura afacerii

În companie, ea administrează în special zona de colecţii şi design, iar mama ei se ocupă în continuare de multă parte administrativă. „Încă de la început eu m-am ocupat de buying. Bijuteriile n-au sezonalitatea hainelor şi acesta e unul dintre motivele pentru care mi-a fost uşor să mă ataşez de business-ul ăsta.“

Obsidian are permanent active, cu stoc, undeva la 300-350 de modele. Dacă ne uităm şi la cele fără stoc, vorbim de circa 1.500. Gama este foarte largă, existând multe ediţii limitate. Unele ajung să nu se mai reediteze, în timp ce altele da.

„Furnizorii noştri provin din Italia, Turcia, Polonia – care are o piaţă de bijuterii senzaţională pe zona de chihlimbar – şi Thailanda. I-am ales şi în funcţie de câtă libertate avem de a interveni pe modele.“

Concurenţa în această zona a pieţei de bijuterii a devenit acerbă, iar publicul e tot mai exigent. Aşa că e important ca brandul să poată personaliza piesele.

Din păcate, România nu are în bijuterie tradiţia pe care o are, spre exemplu, în industria textilă, afirmă Ioana Pascal. Există o bijuterie de autor şi există bijuterii lucrate manual, dar acestea implică alte alţi timpi de producţie, şi alte costuri. „Avem totuşi un atelier local cu care lucrăm. Avem anumite modele, mai ales modele de inele, pe care trebuie să le facem pe măsuri. Şi atunci e important să avem un partener local cu care să lucrăm rapid. Din păcate, în continuare costurile nu se pot compara.“

 

Câteva cifre

În portofoliul Obsidian, imbatabili sunt cerceii. E interesant acest lucru pentru că în unele ţări, cum sunt cele nordice, femeile nu mai poartă la fel de mult cercei. Nici nu mai au găuri.

„La noi însă sunt principala componentă a colecţiilor.“

Compania Pass Company SRL care operează activitatea brandului a avut anul trecut afaceri de 2 mil. lei, similare celor din 2023.

„În businessul nostru, online-ul a dominat acum ceva vreme. După lockdown însă, oamenii au simţit nevoia să iasă din case, iar asta s-a văzut. În Constanţa a existat o creştere care se menţine. Avansul a fost susţinut şi după ce a izbucnit războiul din Ucraina.“

Există o comunitate de ucraineni în oraş, e vorba de persoane cunoscătoare în domeniul bijuteriilor. „Avem o bază de clienţi foarte bună din rândul lor.“

Constanţa contribuie astăzi cam cu 30% la vânzări, în timp ce showroom-ul şi online-ul aduc restul de 70%. Showroom-ul susţine de fapt magazinul online.

Ioana Pascal a fost prezentă în cadrul emisiunii Constanţa, poveşti de pe litoral şi de dincolo de el, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania