• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
Te inspiră

Care este povestea Rafia, magazinul din inima Constanţei care vinde exclusiv produse de la branduri româneşti? „Între 70 şi 100 de oameni ne trec pragul într-o zi bună“. Rafia a pornit la drum cu cinci branduri şi a ajuns astăzi să aibă în portofoliu 40.

09.10.2025, 00:05 Autor: Cristina RoÅŸca

Povestea Rafia a început să se scrie în mai 2023 la Constanţa, în Piaţa Ovidiu, cel mai turistic şi cel mai central loc din oraş, după cum spune Bianca Florea, cofondatoarea proiectului.

„Totul a început dintr-o pa­siune de-a mea şi de-a ma­mei, pentru că amândouă suntem în această iniţiativă. Ne-am dorit să facem cunos­cute la malul mării brandurile româneşti. Noi am tot mers prin ţară, la diverse eveni­mente de arhitectură, design, design de interior, şi am descoperit branduri româneşti pe care am decis să le dăm mai departe“, adaugă ea.

Bianca Florea e studentă în anul cinci la arhitectură, la Universitatea Ion Mincu din Bucureşti, şi afirmă că de mică are o pasiune pentru frumos, pentru artă.

„Nu a fost primul pariu antreprenorial al mamei, dar zona de retail e nouă pentru amândouă, aşa că am învăţat şi continuăm să învăţăm împreună.“ Au pornit la drum cu cinci branduri, printre care 1988 Cultivating Spaces, un brand românesc de mobilier, cu Claudia Petre, un artist ceramist, şi cu Octavia Chiru, o artistă în zona de bijuterie din ceramică contemporană. Astăzi au ajuns la 40 de mărci.

„Avem în portofoliu produse de ceramică, bijuterii, artă, lumânări parfumate. Avem şi o mică selecţie de articole vestimentare. Ea nu e foarte extinsă pentru că nu ne permite spaţiul. Toate de la branduri româneşti.“

Pe lângă magazinul propriu-zis, în acelaşi spaţiu, cele două fondatoare organizează şi tot felul de evenimente, venisaje, expoziţii, seri de poezie.

„Când am ales locul acesta am ştiut ce ne dorim – să fie vizibil din stradă, astfel încât să îl poţi descoperi într-o plimbare. Am ştiut clar şi că nu vrem într-un mall.“

Pe parcursul verii, magazinul Rafia este vizitat de mai mulţi turişti, chiar şi străini. În restul anului, sunt foarte mulţi localnici care au făcut loc design-ului românesc în casele lor.

„Pe viitor, îmi doresc să devenim din ce în ce mai vizibili şi să fim un reper atât pentru constănţeni, cât şi pentru oamenii ce vin să viziteze oraşul. Astăzi, în zilele bune avem undeva la 70-100 de persoane care ne trec pragul. Avem clienţi care ne vizitează constant. Unii nu vin neapărat ca să cumpere, ci să vadă ce mai e nou, să stea de vorbă cu noi.“

Bianca Florea spune că oraşul Constanţa are un potenţial foarte mare şi am observat că şi oamenii au început să creadă lucrul ăsta.

„S-au făcut mutări astfel încât să ajungem un centru cultural, un loc vizibil pe hartă. Se întâmplă lucruri dincolo de plajă. Chiar şi în jurul oraşului ai ce face.“

Astfel, loc de dezvoltare există în continuare. Chiar şi pentru antreprenoriat.

„Dacă ne vom gândi să ne extindem cu un al doilea spaţiu, cel mai probabil o să avem la bază acelaşi concept de design românesc, însă va fi diferit.“

Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Constanţa, poveşti de pe litoral şi de dincolo de el, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania