♦ Sub umbrela Onioptic există, dincolo de spitalul din Craiova, şi o serie de cabinete în judeţe limitrofe, în oraşe precum Târgu-Jiu, Slatina şi Piteşti ♦ Grupul are peste 100.000 de pacienţi pe an la nivel de consultaţii şi investigaţii ♦ Mai mult, Onioptic realizează 4.000-5.000 de intervenţii oftalmologice anual.
Compania Onioptic a apărut pe piaţă acum 27 de ani, fondatorii pornind la drum cu un cabinet oftalmologic şi cu o zonă de optică medicală. După câţiva ani, businessul a început extinderea pe orizontală, cu cabinete similare în alte judeţe, pentru ca ulterior să aibă loc şi dezvoltarea pe verticală.
„Sunt medic oftalmolog şi lucrez de peste 30 de ani în domeniu. Am început, ca mulţi colegi de-ai mei, într-o policlinică de stat, unde dotarea era foarte precară. Atunci mi-am dorit să-mi dezvolt o afacere proprie, cu toate dotările“, spune Dana Preoteasa, cofondator al Onioptic. Astfel, după trei ani de activitate, alături de soţul său, ea a fondat un centru medical care, în timp, s-a dezvoltat şi a devenit un spital de oftalmologie, pentru ca apoi să meargă şi către alte specialităţi.
„Am început cu un cabinet oftalmologic foarte bine dotat, care avea şi o zonă de optică, unde puteam face ochelari. Era anul 1997 şi am pornit la drum cu o linie computerizată de prescriere de ochelari, aceasta integrând absolut toate aparatele de care aveam nevoie.“
Totuşi, la acel moment nu existau asistenţi medicali care să ajute medicii în operarea acestor instrumente.
„Luasem echipamente care erau conectate la calculator, un echivalent, să zicem, al inteligenţei artificiale de azi. Era greu. Noi, medicii, nu ştiam să lucrăm pe ele, nu ştiam să lucrăm pe calculator. Am angajat personal IT să ne coordoneze. Era o lume complet diferită.“
Totuşi, uitându-se în urmă, afirmă că se bucură că a făcut acest pas.
Cum a fost începutul?
„Am avut sprijinul soţului meu, care nu este medic şi care m-a ajutat în administrarea afacerii.“ E greu să fii şi medic şi antreprenor şi să le faci pe amândouă la acelaşi nivel. „Noi, prin meseria noastră, trebuie să ne dedicăm ştiinţei, învăţării. Medicul trebuie să fie tot timpul la curent cu ceea ce e nou şi trebuie să fie dedicat pacienţilor. De aceea, alături de soţul meu, am reuşit să dezvoltăm această afacere, având ambele perspective.“
Dana Preoteasa afirmă că cel mai dificil moment în business a fost începutul. Era un medic cu doar trei ani de experienţă şi făcuse nişte credite enorme ca să cumpere aparatura de start.
„Trebuia să funcţionăm, să câştigăm bani, să plătim ratele. Am mers în necunoscut. După doi ani, când am văzut că totul merge bine, am început să ne dezvoltăm.“
Dana Preoteasa a făcut studiile în Craiova, atât liceul, cât şi Facultatea de medicină. Mai mult, soţul său este craiovean, aşa că s-au stabilit aici.
„Craiova este un oraş universitar, un oraş mare, cu mult potenţial economic. Astăzi, în domeniul nostru există loc de investiţii şi dezvoltare în orice oraş din România, însă noi am considerat că, pentru a conduce eficient o afacere, e important să fii prezent.“
Povestea unei expansiuni
La câţiva ani după ce a deschis primul cabinet în Craiova, a pornit dezvoltarea, inaugurând mai multe cabinete în judeţe limitrofe. Onioptic a mers astfel la Târgu-Jiu (judeţul Gorj), la Slatina (Olt), la Piteşti (Argeş). Mai mult, a fost deschis încă un cabinet în Craiova.
„Ne-am extins aşadar pe plan orizontal. Simultan, am dotat cabinetele cu tehnologie din ce în ce mai performantă. Astfel, am reuşit să inaugurăm iniţial o sală de operaţie care lucra în ambulatoriu. După aceea, am înfiinţat un spital.“
Asta se întâmpla după 15 ani de la primii paşi în business. Acum cinci ani, compania s-a orientat şi către alte specialităţi, fiind înfiinţat un centru de imagistică dotat cu RMN şi tomograf, dar şi un laborator de analize.
„Mai mult, anul acesta deschidem un ambulatoriu de specialitate. Aşadar, ne-am extins şi pe verticală.“
Dana Preoteasa afirmă că aproape în fiecare an compania a înnoit echipamentele, ceea ce presupune bugete de investiţii de câteva sute de mii de euro.
Acum, pentru că urmează a fi deschis un ambulatoriu de specialitate, cu 10 alte specialităţi, e vorba de o investiţie de aproximativ 6 milioane de euro.
„Am apelat şi la fonduri europene cu această ocazie, dar în bună parte este şi contribuţia noastră personală. Decizia de a ne dezvolta cu acest ambulatoriu am luat-o în momentul în care s-au anunţat aceste fonduri de europene (prin programul Tranziţie Justă). Asta s-a întâmplat anul trecut. Între timp, dosarul a fost aprobat, iar proiectul semnat. Sperăm ca la 1 ianuarie să putem deschide porţile acestui ambulatoriu şi să primim pacienţi.“
Mai e loc de dezvoltare
Chiar şi după această investiţie mai există loc de dezvoltare. Este greu să acoperi toate specialităţile medicale, spune ea. Dana Preoteasa a fost prezentă în cadrul emisiunii „Craiova, oraş de business şi centru cultural“, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
„Ne dorim să acoperim specialităţile principale, cel puţin pentru moment. Visăm la un spital multi-disciplinar, dar în viitor.“
Astăzi, sub umbrela Onioptic funcţionează în continuare şi celelalte centre din judeţele limitrofe, pe lângă spitalul din Craiova.
„Avem colaborări cu 30 de medici pe tot businessul. Spitalul are trei cabinete de consultaţii, două cabinete de investigaţii, sală de operaţie, paturi cu spitalizare continuă, dar şi spitalizare de zi. Am început cu un număr mic de medici care lucrau şi la stat, şi în privat. A fost o perioadă în care şi eu am lucrat şi la stat, şi la privat. Abia când ne-am extins şi a fost nevoie de coordonare şi pe linie medicală, nu numai pe linie administrativă, am întrerupt colaborarea cu spitalul public.“
Astăzi, medicii oftalmologi lucrează doar la Onioptic, fiind toţi angajaţii firmei, însă unii medici din departamentul de imagistică lucrează şi la stat.
Pe trend ascendent
Zilnic, circa 400-500 de pacienţi trec pragul Onioptic - atât în toate cabinetele, cât şi în zona de imagistică.
„Acoperim peste 100.000 de pacienţi pe an la nivel de consultaţii şi investigaţii. Cei mai mulţi sunt în zona de oftalmologie, iar ca număr de intervenţii oftalmologice (deci nu doar consultaţii) sunt în jur de 4.000-5.000 pe an. Tot timpul am încercat să aducem aparatura cea mai modernă. Având la dispoziţie aceste instrumente şi aceste echipamente, şi solicitările din partea pacienţilor au fost foarte mari, fapt ce ne-a permis să ne extindem.“
Pandemia a ajutat dat fiind că pacienţii au fugit de spitalele publice, s-au orientat către privat.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE