Te inspiră

Craiova, oraş de business şi centru cultural - proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Cum a ajuns o companie din Craiova să mobileze 1.200 de farmacii din România şi din alte şase state din Europa? „Deschidem o a doua unitate de producţie“

04.12.2024, 00:05 Autor: Cristina Roşca

♦ Firma Mediapharm Advertising, fondată acum două decenii, a obţinut anul trecut afaceri de circa 6 milioane de lei, cu peste 25% mai mari decât în anul anterior.

Antreprenorul Dorin Mihai a înfiinţat compania Mediapharm Advertising acum două decenii, el pornind la drum prin a instala televizoare în farmaciile din ţară, televizoare pe care rulau reclame ale furnizorilor de medicamente. Doi ani mai târziu, a intrat în producţia de mobilier, sector în care activează şi astăzi, compania sa mobilând circa 1.200 de farmacii din România şi din alte şase state din Europa.

„Sunt antreprenor din 2004, de când am înfiinţat Mediapharm. Lucrurile au mers în mod natural, nimic forţat, iar anii au trecut imediat. De când mă ştiu, mi-am dorit să lucrez independent, iar lucrurile s-au întâmplat în favoarea mea. A fost însă nevoie de multă muncă pentru a ajunge aici“, povesteşte Dorin Mihai, fondatorul Mediapharm Advertising.

El a fost prezent în cadrul emisiunii „Craiova, oraş de business şi centru cultural“, un proiect Ziarul Financiar susţinut de Banca Transilvania.

„Am plecat la drum cu nişte datorii. În 2004, Mediapharm a montat în farmaciile din Oltenia câteva zeci de televizoare pe care rulau reclame ale furnizorilor de medicamente. De aici vine şi numele companiei. Ulterior, după doi ani, a apărut o oportunitate şi am început să producem mobilier pentru farmacii.“

 

Cine sunt clienţii?

A fost ceva neplanificat, dar a fost o oportunitate de care omul de afaceri a profitat la maximum, după cum îşi aminteşte chiar el.

„Facem asta de mai bine de 15 ani, perioadă în care am amenajat peste 1.200 de farmacii în şapte ţări. Am ales tot timpul calea sigură şi grea, astfel că am preferat să lucrăm cu farmacii independente sau cu lanţuri locale, care s-au dezvoltat odată cu noi.“ A lucrat şi cu lanţuri naţionale, dar nu a fost un obiectiv acesta. Mai mult, evită în continuare să lucreze cu marile lanţuri.

„Motivul este simplu - lanţurile negociază foarte strict, iar noi nu suntem interesaţi să funcţionăm în astfel de condiţii. Asta nu înseamnă că noi mergem neapărat pe segmentul premium. În continuare, pe piaţa pe care activăm, avem cele mai bune preţuri, iar asta vine din faptul că am eficientizat foarte bine activitatea de producţie.“

Chiar dacă nu lucrează cu marile lanţuri, Dorin Mihai spune că fabrica Mediapharm funcţionează la capacitate maximă.

„O dată la zece ani e nevoie să remobilăm un spaţiu, fie că e vorba de cel în care locuim, de cel unde lucrăm sau de altul. Aşadar, producţia de mobilier e o afacere în care în permanenţă ai de lucru. Avem foarte mulţi clienţi cărora le-am făcut al doilea sau chiar al treilea model de farmacie. Noi nu vindem un produs şi atât, ci rămânem într-o colaborare permanentă cu clienţii.“

 

Din România către...

Pe de altă parte, farmacii noi nu se deschid per se, dat fiind că există o limitare a numărului acestora, limitare dată de un criteriu demografic. Mai exact, există un număr anume de farmacii la un număr stabilit de locuitori. Limitarea demografică este valabilă peste tot în Europa, explică antreprenorul.

„Totuşi, există situaţii în care unele dintre farmaciile deja existente nu fac faţă concurenţei care există pe piaţă şi sunt nevoite să vândă. Aşadar, alte societăţi cumpără licenţele. Este o mişcare permanentă în acest sector, o mişcare care pe noi ne avantajează.“

Dincolo de România, Belgia şi Franţa sunt principalele pieţe pentru companie.

„Am livrat mobilier pentru foarte multe farmacii în Bruxelles. În Franţa avem un partener cu care colaborăm.“ Altfel, firma din Craiova are clienţi şi în Elveţia, Ungaria şi Bulgaria. „În Bulgaria avem peste 100 de farmacii montate. De asemenea, avem un proiect şi în Malta.“

Totuşi, în total business – mai exact dintre cele 1.200 de farmacii – România reprezintă circa 90%.

Dorin Mihai spune că există potenţial de dezvoltare dincolo de graniţe, însă specificul activităţii companiei sale îl face să se gândească la localizare. Aşadar, îşi doreşte ca în următorii zece ani să fie furnizorul de mobilier al zonei în care în care activează şi nu neapărat să se ducă altundeva.

„Iniţial, pentru că nimeni nu ştiam despre noi, am apelat la diverse metode de marketing. În ultimii cinci ani, marketingul a trecut pe plan secund. Recomandările şi clienţii vechi de umplu producţia în fiecare lună.“

 

O adaptare necesară

Totodată, începând cu pandemia, compania autohtonă şi-a diversificat portofoliul şi a început să producă şi mobilier rezidenţial şi mobilier pentru birouri.

„Pentru foarte multe clădiri de birouri prin Bucureşti am livrat etaje întregi. Avem totodată colaborări cu vreo 10 arhitecţi, pentru care producem ceea ce ei desenează. În timpul crizei sanitare, când toată activitatea economică se contracta, am fost nevoiţi să ne reinventăm. Nu a fost dorinţa noastră, a fost o readaptare la realitatea pe care am trăit-o cu toţii.“

Totuşi, în momentul de faţă, farmaciile ocupă un loc privilegiat. Dacă în mod normal, un proiect pentru zona rezidenţială sau de birouri are un termen de livrare de două luni, pentru farmacii este păstrat mereu loc în producţie. În cazul lor, livrarea se face în continuare în maximum două săptămâni.

„De fapt, acesta a fost avantajul nostru în piaţă, termenul scurt de livrare şi instalare.“ Cel mai important pentru clienţii independenţi şi chiar şi pentru lanţuri este termenul în care este livrat mobilierul. Contează şi rapiditatea cu care Mediapharm trece prin procedurile premergătoare producţiei – măsurare şi prezentarea proiectului.

„Prin specificul activităţii, în retailul farma se găseşte un spaţiu, se semnează un contract şi se începe plata chiriei. Aşadar, companiile vor să demareze cât mai repede activitatea. Suntem foarte bine organizaţi şi într-o zi sau două clientul poate să aibă imaginea finală a farmaciei. Apoi, el poate să-şi aleagă materialele, iar noi putem să începem execuţia.“

Acum se zece ani, clienţii nu voiau să audă de colaborarea cu un arhitect. Acum Mediapharm lucrează exclusiv prin ei, fie că e vorba de farmacii, de proiecte rezidenţiale sau de birouri. „Fie clientul vine cu arhitectul, fie noi îi recomandăm unul. S-a profesionalizat industria.“

 

O nouă fabrică

De ani de zile, capacitatea actuală de producţie este ocupată lună de lună în proporţie de 100%.

„Astfel, avem acum în construcţie o nouă facilitate de producţie de peste 800 mp. Echipamentele ne vor fi livrate în primăvară şi vom începe o nouă activitate. Vom produce pentru cei care realizează mobilier, dar nu au fabrică proprie.“

Ei au nevoie ca un terţ să le presteze serviciile de debitare, de căntuire şi găurire. Aceşti furnizori se întâlnesc cu clientul, stabilesc ce îşi doreşte acesta, aleg materialele şi stabilesc detaliile. „Apoi, au nevoie ca cineva să execute acele piese, iar noi vom fi furnizorul lor. O parte dintre viitorii noştri clienţi sunt oameni care au lucrat pentru noi şi care au considerat că pot pe cont propriu să dezvolte o afacere.“

Ei pot realiza doar anumite operaţiuni, aşadar comandă piesele gata prelucrate la diverşi prestator de servicii. Mai departe, le asamblează şi le livrează la client. E un business cu o valoare adăugată mai mică, spune Dorin Mihai.

„În noua fabrică vom investi în total 1,2 mil. euro, fără TVA. Toate echipamentele sunt alese, trebuie doar să ne fie livrate în primăvară, iar hala o construim în regim propriu.“ Până acum, toate investiţiile Mediapharm au fost făcute din fonduri proprii sau cu ajutor bancar. Pentru această nouă fabrică, antreprenorul a aplicat pentru fonduri europene şi cam jumătate din bani vor veni de aici.

 

Afaceri duble

„Estimez o dublare a cifrei de afaceri în următorul an după ce deschidem noua fabrică. Din punct de vedere al profitabilităţii, nu mă aştept să fim la fel de profitabili ca acum. Noi vom realiza prelucrarea unor materiale, iar altcineva va face asamblarea şi montajul. În fabrica actuală noi facem totul, avem un business integrat.“

Noua facilitate are nevoie de şase oameni ca să funcţioneze. În momentul de faţă, în fabrica existentă sunt 35 de salariaţi.

„Până acum am refuzat să aduc oameni din alte ţări pentru a acoperi necesarul, însă acum aştept să-mi vină şase persoane din Asia. De şase luni de zile nu am reuşit să aducem un tâmplar nou în fabrică.“

Iar asta pentru că sunt foarte mulţi oameni care au ales să lucreze pe cont propriu.

„Atunci când angajăm un om, pe noi ne interesează foarte puţin să aibă experienţă, doar să fie deschis la minte şi să aibă îndemânare. Pentru oamenii care vor veni din Asia, norocul a fost că am reuşit să găsim persoane care au lucrat foarte mult în Dubai pe proiecte de montaj de mobilier. Trei dintre ei au lucrat şi în fabricile de profil.“

Firma Mediapharm Advertising, fondată acum două decenii, a obţinut anul trecut afaceri de circa 6 milioane de lei, cu peste 25% mai mari decât în anul anterior.

„În ultimii cinci ani, fiecare an a fost cel mai bun pentru noi. Şi anul acesta urmează acelaşi trend, însă nu o să avem creşteri foarte mari pentru că deja capacitatea de producţie e ocupată la maximum. Am fi putut să creştem dacă am fi organizat încă o tură de lucru. Am preferat să nu facem treaba asta. Ne interesează să lucrăm în linişte, fără să ne forţăm oamenii şi echipamentele“, conchide antreprenorul.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania