Te inspiră

Craiova, oraş de business şi centru cultural – proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Claudia Cochină, Inspira: În sistemul de stat, avem curicule de secol XX, copiii învaţă uneori în mari colegii găzduite în clădiri de secolul XIX, iar ei aparţin secolului XXI. Pierdem copiii pe drum

23.01.2025, 00:06 Autor: Cristina Roşca

Inspira este o şcoală privată deschisă în 2022 în Craiova de către Claudia Cochină Aceasta funcţionează pe modelul britanic – Cambridge Internaţional.

Claudia Cochină, fonda­toarea şi directoarea şcolii private Inspira din Craiova, spune că în sistemul public a scăzut foarte mult calitatea educaţiei. Comparând cu ce se întâmplă în Canada, unde ea a locuit şi a lucrat în educaţie timp de şapte ani, politicul intervine mult prea mult şi afectează ceea ce se întâmplă în şcoli. 

„Deşi eu activez în Coaliţia pentru Educaţie, unde suntem alături de Ministerul Educaţiei, de statul român, în îmbu­nătăţirea politicilor pe zona aceasta, schimbările vin greu. În România, în sistemul de stat, copiii nu mai sunt în centrul procesului de educaţie - nu-i ascultăm, nu inovăm, nu venim în sala de clasă cu lucruri care să le stimuleze minţile. Avem copii extraordinar de frumoşi. Această generaţie digitală poate procesa, poate crea mult mai rapid şi mai frumos decât am făcut-o noi“, spune ea.

Mai exact, România are curicule de secol XX, copiii învaţă uneori în mari colegii găzduite în clădiri de secolul XIX, iar ei aparţin secolului XXI. Nu se mai unesc aceste „gap-uri“, copiii se pierd pe drum. 

„Nu rămânem relevanţi pentru ei pentru că nu schimbăm paradigma din educaţie.“

 

Un alt model

În Canada, odată ce se implementa o strategie educaţională, ea trebuia să se deruleze pe minimum 15, 20 sau 25 de ani. Niciun ministru al educaţiei nu venea şi schimba peste noapte lucruri. 

„În educaţie, roadele şi rezultatele se văd în timp, mai ales dacă vorbim de educaţie transformaţională.“ 

Nu mai suntem într-o paradigmă în care copiii învaţă o informaţie şi o redau. Avem acces în câteva secunde la orice informaţie. 

„Avem AI, noi îl folosim în şcoală. Nu mai avem dreptul, ca profesori, să intrăm într-o sală de clasă şi să le dictăm copiilor. Le irosim timpul şi nu dezvoltăm în ei nişte competenţe ale viitorului, nu îi ajutăm să gândească critic, să poată să-şi exprime un punct de vedere coerent. Într-acolo trebuie să ducem procesul educaţional.“

 

Este tehnologia însă şi un pericol pentru educaţie? 

„Tocmai am avut episodul electoral. Pericolul este acolo, vine din lipsa dezvoltării gândirii critice în şcoală. Ne întoarcem din nou la educaţie şi modul în care o facem. La Inspira, lucrăm cu copii mici, îi ajutăm să înveţe cum să înveţe, să ştie să pună întrebări, să ştie să pună întrebările care contează.“ 

AI-ul este un procesator de informaţie, are acces foarte repede la foarte multă informaţie, ţi-o asamblează şi ţi-o pune pe tavă. Dar de aici începe procesul educaţional. Ce faci tu cu informaţia aceea?

„Lucrez mult în alte proiecte locale cu adolescenţi şi tineri. Sunt extrem de creativi, inovează mult mai repede decât noi, le mergem mintea într-un mod diferit. E important să-i ajutăm să folosească cu înţelepciune şi eficienţă aceste unelte“, adaugă Claudia Cochină.

Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii „Craiova, oraş de business şi centru cultural“, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

Antreprenoarea şi-a început cariera ca asistent universitar la Universitatea din Craiova, după care a traversat oceanul în America de Nord. A locuit şapte ani în Canada, unde a lucrat tot în mediul universitar. A revenit acasă, în Craiova, prin 2008, cu dorinţa de a investi în copiii şi tinerii. 

 

Pariu pe educaţie privată

„Am deschis Inspira în 2022, însă acest proiect nu a apărut de oriunde. Mai exact, în 2010-2011, am pariat pe un alt proiect de educaţie privată, un centru de limbi străine (Fly High) care a fost incubatorul pentru modelul educaţional pe care îl implementăm acum în şcoală.“ Astăzi, Fly High există în continuare. Claudia Cochină spune că Fly High a fost şi rămâne unul din cele mai mari centre de limbi străine din Craiova. Post-pandemie acesta are circa 200 de copii. 

„Am avut şi mai mulţi, dar cu toţii am suferit post-pandemie. E un business mai matur, cu procese aşezate decât Inspira. Încă de la început viziunea a fost de a avea bucurie în procesul de învăţare. Suntem în România şi, cel puţin eu, am crescut într-un mediu şcoalar unde uneori era frustrant, uneori mă durea mâna de la scris, alteori memoram lucruri fără sens. Aşadar, mi-am dori să fac o educaţie relevantă, o educaţie cu sens.“

Sunt provocări într-un astfel de parcurs antreprenorial, în educaţia privată din România. De altfel, în general, să fii antreprenor în România e o mare provocare, explică ea. 

„Au fost destule momente dificile când, proiectând ce se întâmplă într-un context de democraţie avansată mi-am zis <<dar acolo ar fi altfel>>. Totuşi, faptul că mi-am asumat această misiune aici, în Craiova, mă motivează şi, de lungul anilor, m-a ajutat să găsesc soluţii şi să trec peste obstacole. Niciodată nu m-am gândit să renunţ.“

 

Modelul Inspira

Inspira este o şcoală internaţională acreditată 100% pe sistem britanic de către Universitatea Cambridge. 

„Ne-am dorit un model actualizat de educaţie. Ştim cum e programa românească şi care e nivelul de inovare. Nu am vrut un model educaţional care preia informaţie învechită, care foloseşte modalităţi irelevante pentru copii de a face educaţie. Inspira urmează o programă actualizată, o programă modernă, gândită de experţii din Marea Britanie.“ 

A ales sistemul britanic din două motive. Primul e acela că ea este profesoară de limbă engleză. „Colaborăm cu Universitate Cambridge pe examinări, pe training-uri ale profesorilor. Am fost subiectivă în alegerea parteneriatului cu această universitate.“ Al doilea motiv constă în faptul că pentru a fi autorizat de Ministerul Educaţiei din România să funcţionezi într-un sistem privat al altei ţări, opţiunea cam aceasta este – Marea Britanie. O altă variantă ar fi bacalauratul internaţional. 

„Este şi o chestiune subiectivă, dar şi una tehnică, ce ne menţine legitimitatea în contextul din România. Totuşi, Cambridge International este unul din sistemele de educaţie de mare calibru, recunoscut în toată lumea. Noi, în acest moment, facem parte dintr-o reţea de 26 de şcoli în România, şcoli Cambridge.“ 

La nivel internaţional vorbim de o reţea de peste 10.000 de şcoli care implementează această programă. 

 

Ce urmează?

„La Inspira, ne dorim să creştem, lucrăm acum la a ne muta într-un alt campus. Deşi am început ca şcoală primară, ne-am luat de curând acreditarea şi pe ceea ce englezii numesc «early years», pe partea de grădiniţă. Avem deja acreditarea şi pe gimnaziu. În următorii ani, copiii noştri vor creşte şi vor intra la gimnaziu. Planul este să fim o şcoală de la grădiniţă până la liceu.“

Şcoala a pornit la drum în 2022 cu şapte copii. Acum sunt 26. „Funcţionăm cu şcoala primară, suntem în al treilea an de activitate.“ 

Taxa medie pentru cele zece luni de şcolarizare dintr-un an e de 6.800-7.000 de euro. Există mai multe pachete, în funcţie de cum părinţii doresc să achite. Dacă achită integral pe un an, există o reducere.

„Noi funcţionăm cu o autorizare din partea Ministerului Educaţiei. Această autorizare atrage după sine recunoaşterea studiilor făcute în şcolile Cambridge din toată România. Dacă ar fi să avem astăzi liceu, copiii ar termina studiile cu echivalentul bacalaureatului din Marea Britanie.“ 

El se echivalează de către minister cu bacalaureatul românesc. Aşadar, copiii pot merge mai departe oriunde îşi doresc. 

„Totuşi, la noi nu se de examenul de capacitate. Nu există în sistemul britanic acest examen. Examenele majore se dau la 16 şi, respectiv, 18 ani. Facem însă limba română, credem în limba maternă“, conchide ea.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania