Te inspiră

Craiova, oraş de business şi centru cultural – proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Roxana Baias, NEPI Rockcastle: Promenada Craiova se conturează drept un proiect regional. Vin oameni din Olt, Gorj, chiar Vâlcea şi Mehedinţi

05.02.2025, 00:07 Autor: Cristina Roşca

NEPI Rockcastle a investit 136 mil. euro în centrul comercial Promenada din Craiova, care a fost deschis în octombrie 2023.

Mallul Promenada din Craiova, deschis în toamna lui 2023 de către dezvol­tatorul NEPI Rockcastle, se conturează drept un pro­iect regional, atrăgând vizitatori din ju­deţele limitrofe Doljului. Mai mult, în pe­rioada târgului de Crăciun şi a altor eve­nimente importante, oamenii vin şi din Bucureşti, şi din ţările vecine, respectiv Bulgaria şi Serbia.

„Craiova a fost o alegere foarte bună pentru noi. Nu este un centru comercial doar pentru oraş, ci şi pentru Oltenia în­treagă. Avem vizitatori şi din judeţele limi­trofe Doljului. Ba chiar, cu ocazia anu­mit­or evenimente, vin şi din ţările limi­trofe, pre­cum Bulgaria şi Serbia. Este cazul târ­gului de Crăciun“, spune Roxana Baias, head of group marketing în cadrul NEPI Rockcastle.

Craiova nu este doar despre business, ci este foarte mult şi despre cultură şi despre co­mu­nitate, despre oameni, adaugă ea. Ca­len­da­rul de evenimente e plin şi nu e vorba doar de evenimente cu relevanţă loca­lă sau na­ţio­nală, ci şi internaţională, cum este cazul Fes­ti­valului Shakespeare. „Înainte să mer­gem în acest oraş, am făcut studii, am ana­li­zat po­ten­ţialul, fezabilitatea. Aşa am decis să adău­găm Craiovei încă un centru comercial.“

 

Pariu pe Europa Centrală şi de Est

NEPI Rockcastle este un grup cu prezenţă în opt ţări, printre care se numără şi România. 

„Doar în 2024 ne-am extins prezenţa cu două centre comerciale în Polonia. Aceste investiţii sunt încă un exemplu al faptului că noi credem în Europa Centrală şi de Est, investim foarte mult aici şi ne consolidăm poziţia în zonă. Consumul în creştere ne dă încredere că oportunităţile de business sunt foarte mari. Aşa a fost şi cu Promenada Craiova.“ 

Mallul a fost deschis în octombrie 2023, iar anul trecut a fost primul an complet de funcţionare. Proiectul are o suprafaţă de 80.000 de metri pătraţi, din care 53.000 de metri pătraţi sunt ocupaţi de centrul comercial. În incintă se găseşte şi un retail park de 10.000 de metri pătraţi. Tot pe aceeaşi proprietate se află şi un magazin Dedeman de 16.000 mp.

„La Craiova am adus undeva la 130 de branduri, multe în premieră în oraş, mai exact circa 20. Mai mult, brandul Lefties, din portofoliul Inditex, a deschis primul său magazin aici, primul său magazin nu doar din România, ci şi din Europa Centrală şi de Est.“ 

 

De ce Craiova?

NEPI Rockcastle a investit 136 mil. euro la Craiova. 

„Este un pariu foarte important pentru noi. Am decis să venim aici cu câţiva ani înainte ca acest lucru să se întâmple efectiv, dar ce este interesant este că am construit mallul extrem de repede, în 1,5 - 2 ani de la autorizare.“

Roxana Baias spune că atunci când grupul analizează potenţialul unui oraş pentru o viitoare deschidere se uită la puterea de cumpărare din zonă, la numărul de locuitori, la creşterea veniturilor per capita, la vârsta medie a  populaţiei. 

„Ne uităm şi care este potenţialul de creştere a puterii de cumpărare. Acesta este unul dintre criteriile fundamentale pe care le luăm în calcul în Europa Centrală şi de Est. Puterea de cumpărare din zonă va continua să crească pentru a reduce decalajul faţă de Vest.“ 

Un alt criteriu important îl reprezintă competitivitatea, nivelul de saturare dintr-o zonă. În Craiova, spre exempu, exista un singur centru comercial relevant comparativ cu conceptul pe care l-a adus NEPI Rockcastle. 

„Ne uităm la mai mulţi indicatori, dar aceştia doi sunt principalii.“

De altfel, unul dintre atuurile mallului din Craiova este faptul că se conturează drept un proiect regional. Vin oameni din Olt, Gorj, chiar Vâlcea şi Mehedinţi.

„Cât priveşte traficul, deşi suntem abia la începutul anului, remarcăm deja o creştere semnificativă chiar şi faţă de 2024. Nu pot oferi cifre, dar ce pot spune e că am început anul 2024 cu o valoare şi până la final de decembrie am dublat-o. Şi în ianuarie 2025 suntem cu 70-80% peste aceeaşi lună din 2024“, adaugă Roxana Baias. Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii „Craiova, oraş de business şi centru cultural“, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

 

Vine o perioadă de consolidare

 

Una dintre cele mai aglomerate perioade este cea a Crăciunului.

„În perioada Crăciunului, jumătate din traficul nostru a venit din afara zonei Craiovei şi a judeţului Dolj. Undeva la 15% din oameni veniseră chiar din Bucureşti.“ 

Acestea sunt cifrele pentru Crăciunul din 2023, dar executivul e convins că şi anul acesta trecut statistica e similară. 

„Noi am observat importanţa acestui eveniment încă din 2023 şi de aceea anul trecut ne-am alăturat lui ca parteneri de shopping. Impactul în business a fost unul evident. Cifrele au fost foarte, foarte bune.“

Mallul Promenada Craiova este deja ocupat, dar există o oarecare rotaţie a chiriaşilor în anumite zone. Aşa se întâmplă în orice centru comercial, precizează Roxana Baias. 

„În cursul anului trecut am mai deschis două drive-thru-uri, am inaugurat cinematograful. Aşadar, în perioada următoare consolidăm ceea ce avem. Noi, în general, avem un grad de ocupare de peste 90% în aproape toate centrele noastre. Totuşi, ne uităm în permanenţă la oportunitatea de a upgrada, de a crea experienţe şi de a aduce concepte noi.“

NEPI Rockcastle are 59 de proprietăţi în opt ţări. Printre cele din România se numără Promenada şi Mega Mall din Bucureşti.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania