♦ În ceea ce priveşte industria în care ea activează, cea textilă, creatoarea de modă subliniază că acest segment de piaţă se află într-un moment „delicat“.
Iaşiul, oraşul cunoscut drept „capitala Moldovei“, a trecut prin multe îmbunătăţiri în ultimii ani, însă mai există în continuare câteva nişe de business neacoperite, unde se întrevede atât potenţial, cât şi cerere din partea locuitorilor, este de părere Irina Schrotter, designer originar din Iaşi care a fondat acolo un brand puternic în industria modei.
„Cred că sunt zone cu potenţial foarte mare, dar care nu au o ofertă suficient de bogată. Suntem descoperiţi pe zona de spitale, pe zona imobiliară cu confort mai mare, spaţii mai mari. Şi pe IT oraşul s-a dezvoltat mult, dar mai mult pentru outsourcing, şi cred că ar trebui folosite mai mult creierele tinerilor care lucrează în acest domeniu, este loc de creştere. Pe zona creativă, avem resurse pe care nu multă lume le cunoaşte. O altă zonă unde ar putea fi business în Iaşi este cea de centre pentru bătrâni, cu condiţii decente“, a spus Irina Schrotter la emisiunea online ZF Iaşi te inspiră!.
În ceea ce priveşte industria în care ea activează, cea textilă, creatoarea de modă subliniază că acest segment de piaţă se află într-un moment „delicat“.
„Peste 95% din lucrători sunt femei, majoritatea fiind singure şi cu copii. Industria textilă nu plăteşte bine, din cauza celor care ne dau comenzi, care nu stau în România. Cred că politicienii ar trebui să se gândească la o creştere diferenţiată a salariilor pe industrii.“
Costurile cu mâna de lucru reprezintă 65-68% în industria textilă, adaugă Irina Schrotter, cu diferenţe de la o companie la alta. Şi chiar dacă antreprenorii din domeniu dau dovadă de flexibilitate şi încearcă să se folosească de resursele de care dispun, adesea contractele şi colaborările se schimbă prea rapid.
În producţia de îmbrăcăminte, un salariat câştiga în februarie 2024 în medie 3.302 lei, faţă de 4.876 de lei media pe economie.
Irina Schrotter şi-a început activitatea antreprenorială după ce a terminat Facultatea de medicină generală la Iaşi, în promoţia 1989. A lucrat un an ca medic stagiar la Spitalul de Urgenţă din Iaşi, apoi, în contextul apariţiei Legii Privatizării, şi-a dat seama că trebuie să încerce să facă altceva. „Cochetam din studenţie cu moda, am lucrat pentru diverse întreprinderi din perioada comunistă. Am început cu o firmă mică, Exclusiv, cu patru lucrători, cu o maistră. Am deschis un mic magazin în centrul Iaşiului, iar în prima zi când am deschis am făcut vânzări de 30.000 de lei, care valorau cât jumătate de Dacie“, îşi aminte designerul.
Astăzi, brandul Irina Schrotter este prezent pe cinci magazine din România şi unu în Lugano, în Elveţia. De asemenea, există şi clienţi care cumpără piese fabricate în Iaşi pentru magazine multibrand din lume.
„Acum avem în jur de 700 de angajaţi, dar nu avem firme doar în industria modei, ci şi în alte domenii.“
Ieşeancă la origini, Irina Schrotter spune că nu a luat niciodată în calcul să schimbe oraşul şi să plece din Iaşi, deşi a locuit câţiva ani în Elveţia, apoi în Italia.
„Totdeauna pentru mine acasă a însemnat la Iaşi. Acest oraş nu a avut însă dintotdeauna oportunităţile pe care le are acum. Din ce în ce mai multă lume vine să cunoască oraşul nostru. Corporaţii importante îşi îndreaptă privirea către Iaşi.“
Irina Schrotter administrează în prezent două fabrici de textile, potrivit celor mai recente date. Una dintre ele este dedicată brandului propriu, iar cealaltă produce în sistem lohn.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE