♦ În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din „capitala“ Moldovei şi din împrejurimi vin să povestească în emisiunea Iaşi te inspiră! despre cum s-au dezvoltat oraşul şi zona în ultima perioadă, dar şi despre ce mai e de făcut pentru o creştere armonioasă.
Lorena Brehuescu, leasing şi investment manager în cadrul Oresa Industra, spune că dezvoltarea infrastructurii rutiere în zona Moldovei, cea mai săracă regiune a ţării, va atrage după sine o serie de noi investitori care îşi vor reloca sau extinde aici capacităţile de producţie. Ea adaugă că deja există interes din partea companiilor din auto, farma şi producţia de componente electronice.
„Cu siguranţă, inaugurarea de autostrăzi va aduce investitori. Noi avem întâlniri şi sunt foarte multe companii care şi-ar dori să se relocheze chiar în zona Iaşiului, dar infrastructura încă mai este un impendipent, cel puţin cea rutieră. Dacă se vor inaugura autostrăzile A7 şi A8, ele vor ajuta foarte mult.“
Un al doilea factor care ajută regiunea şi o face să fie atrăgătoare, dincolo de proiectele de infrastructură anunţate, este forţa de muncă. Iaşiul este oraş universitar, plus că atrage forţă de muncă şi din Republica Moldova, iar acum şi din Ucraina, dat fiind contextul.
„De altfel, credem că Iaşiul va fi un hub care va ajuta şi la reconstrucţia Ucrainei, atunci când va fi cazul. Este un oraş mare, universitar, cu peste 300.000 de locuitori, iar autostrăzile care urmează să se construiască vor fi un factor decisiv în atragerea de investitori care îşi vor pune fabricile aici“, spune executivul Oresa Industra. Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Iaşi te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
Oresa Industra este divizia de real estate a companiei de investiţii Oresa, originară din Suedia.
„Ne-am început activitatea acum circa trei ani şi am intrat în piaţă cu o achiziţie. Familia care deţine Oresa este prezentă de foarte mult timp în România şi şi-a dorit să intre şi în zona aceasta de rea estate. Activăm în segmentele de industrial şi logistică, avem foarte multe proiecte şi dorim să ne dezvoltăm.“
Prima investiţie a fost la Iaşi, în 2021, când Oresa Industra a achiziţionat un parc existent din zona Leţcani.
„Prin această achiziţie, am dorit să intrăm într-o piaţă subdezvoltată faţă de potenţialul ei. Este parte din strategia noastră, să mergem în zone unde poate jucătorii mari încă nu sunt prezenţi. Mai avem un proiect la Arad. Acolo este vorba de o reconversie a unui fost parc de retail, pe care l-am transformat în parc industrial.“
Oresa Industra mizează doar pe segmentul de industrial şi logistică, deoarece crede că o să crească rapid în perioada următoare.
„Industria de real-estate s-a dezvoltat iniţial prin comercial şi rezidenţial. Logistica era următorul segment care avea să aibă un o mare dezvoltare. Se livrează anual între 500.000 şi 1 milion de mp în piaţă şi credem că în continuare există loc. Infrastructura se dezvoltă pe toate direcţiile. De fiecare dată când mergem şi în zona Timişoarei, dar şi în Moldova, vedem că infrastructura se dezvoltă.“
Iar pentru această zonă a pieţei de real-estate, infrastructura rutieră e un element-cheie. Asta s-a văzut şi la Arad, în cazul proiectului Oresa Industra.
„La Arad, exista deja o piaţă de logistică şi industrial bine conturată, dar ne-a plăcut ideea de a reconverti un proiect care nu a avut succes pe zona de retail. Proiectul are o poziţie extraordinară pentru că este foarte uşor de accesat. Ajungi în cinci minute pe autostradă. Arad-ul are un parc foarte mare de industrial şi logistică, chiar vizavi de proiectul nostru. Ne ajută foarte mult poziţia.“
Lorena Brehuescu mai spune că grupul a vrut să aibă două proiecte diferite şi în zone diferite, cu care să acopere cereri şi nevoi distincte.
„Ne dorim să creştem în aceste oraşe unde avem deja prezenţă. Ne plac mai multe zone din ţară, dar vrem să creştem în Iaşi. Vrem să fim un lider al pieţei de acolo, prin proiectul pe care îl avem acum. Anul trecut am livrat 10.000 mp clasă A de spaţii logistice şi depozitare la Iaşi. Cred că este primul de aşa natură. Sigur, există spaţii moderne, dar nu clasă A.“
Compania vrea să mai construiască încă 40.000 mp până în 2026 în acelaşi oraş. Termenul exact depinde întotdeauna foarte mult de cerere.
„La Iaşi, vedem că există interes din partea producătorilor mari, firme de afară, care şi-ar dori să îşi relocheze fabricile sau să se extindă şi aici. E vorba de firme din auto, farma, produse electrice şi electronice, componente folosite în multiple alte industrii. Este un interes divers, ceea ce e foarte bine.“
La Iaşi, prin achiziţie, Oresa Industra a avut iniţial 25.000 mp. Apoi, anul trecut, a livrat 10.000 mp. „Mai vrem să mai construim încă aproximativ 40.000 mp în aceeaşi zonă, chiar lângă clădirea existentă. Prin apropiere va trece autostrada A8, aşa că avem poziţia perfectă. Vrem să dăm drumul acestui proiect anul acesta, dar data exactă depinde de ce discuţii se vor concretiza. Sperăm să-l demarăm în 2024 şi la anul să livrăm o nouă clădire.“
Până acum, compania a investit circa 15-20 mil. euro în oraşul-capitală a Moldovei.
„Vom continua. Ne dorim să fie un parc nou, la standardele care sunt acum cerute de investitori şi de toţi jucătorii mari. Până acum, cererea a fost constantă, aşa cum ne-am aşteptat. Avem un grad de ocupare de 100% pe întreg parcul, iar asta ne impulsionează să continuăm dezvoltarea.“
Ea adaugă că dacă ne uităm la numărul de metri pătraţi livraţi pe zona Moldovei şi comparăm cu ce se întâmplă în centru-vest, există o diferenţă clară.
„Noi am mers la Iaşi tocmai pentru că am văzut un potenţial de creştere. Ştim cu toţii că, uneori, potenţialului îi ia foarte mult timp să se materializeze, dar am crezut în el şi nu considerăm că am greşit. Alţi investitori sau alţi jucători mari din piaţă nu merg într-o zonă până când nu există infrastructura. Noi vedem însă acum tot ceea ce se întâmplă în piaţă şi vedem că infrastructura vine, cel puţin A7. A8 poate o să mai întârzie. Important este să te uiţi la real estate din perspectiva potenţialului pe care o să-l aibă în câţiva ani.“
Tot la Iaşi, tot în zona de infrastructură, doar că aeriană, recent, a fost inaugurat un nou terminal la aeroport.
„E un suflu nou. Sunt 2,3 milioane de pasageri anual la Iaşi, este un hub foarte important. Sunt foarte multe companii străine, dar şi locale aici. Astfel, e vital să ajungi foarte repede. Noi ne bucurăm că există această cerere şi acest trafic, pentru că va impulsiona cu siguranţă şi zona de industrial şi de logistică.“
Oresa este o companie de investiţii, astfel că, la fel ca un fond de private equity, cumpără pentru ca să vândă ulterior în câştig. Totuşi, spre deosebire de un fond, nu are presiunea exit-ului în 3-5 ani.
„Noi suntem un family office, o companie de investiţii, nu avem un timeline de 3-5-10 ani în care trebuie să facem exit-ul. Când vom simţi că e momentul oportun, o vom face. Acum suntem în perioada de creştere şi de dezvoltare. Avem aproximativ 77.000 mp existenţi în două oraşe şi vrem să mai adăugăm.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE