Te inspiră

Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Un antreprenor din Oradea care are afaceri în IT pariază pe producţia de afine şi vrea să ajungă cel mai mare actor din Europa. „Producem Maybachul afinelor şi exportăm în Coreea şi Dubai“

02.04.2025, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Gabriel Ciordaş este fondatorul mai multor businessuri din zona de IT, respectiv flipsnack.com, Creatopy şi SVGator ♦ El a pariat pe acest domeniu în 1999, pentru ca abia două decenii mai târziu să apară Agricrafters – compania care activează în producţia de afine.

Antreprenorul orădean Gabriel Ciordaş a început să investească în IT în 1999, făcând pagini web mărunte, după cum spune chiar el.

„Am tot evoluat, ajungând să avem în portofoliu doar produse proprii. Nu am făcut niciodată lohn (outsourcing).“

Începutul a fost extrem de dificil. În momentul acela, dacă realizai produs propriu în România, te confruntai cu multiple probleme, începând cu cea a salariaţilor care lucrau în outsourcing pentru numele mari, iar angajatorii aveau capacitatea de a plăti mai mult. „Era o presiune foarte mare pe salarii. Şi aveam de ales între a face majorări salariale şi a face investiţii.“

Gabriel Ciordaş a mers înspre IT nu neapărat pentru că era foarte pasionat, ci pentru că a terminat Calculatoare şi a înţeles explozia care avea să vină.

„Am avut norocul că am mers în America de foarte devreme. Am acolo familie şi am observat cum evolua internetul de la an la an. Am ajuns în ’95 prima dată şi, după aceea, în ’97. În doar doi ani, era vizibilă o diferenţă foarte mare.“

S-a întors însă acasă. Crede că business poţi să faci oriunde. Sigur, e mai complicat în România versus SUA, spune el. Totuşi, e foarte legat de părinţi, de oraşul natal, de locurile dragi. „Poţi să faci business şi de aici.“

 

România după modelul american

Problema cea mai mare pe care o are România este finanţarea, adaugă el. În Europa, în general, este foarte greu să iei finanţare. Aici vorbim de old money, cu principii foarte diferite de SUA.

În State, vei găsi fonduri de investiţii care sunt dispuse să parieze pe o idee. În Europa, nu numai că nu vor doar o idee, vor o companie care să arate istoric, să arate creş­tere, să arate multe, explică omul de afaceri. „Se poate mult mai bine şi la noi, putem să luăm exemplul Americii. Iar dacă vrem unul mai apropiat (atât geografic, cât şi ca mărime), să ne uităm la Israel. Eu, ca probabil toţi antreprenorii, vreau să dezvolt tot timpul, vreau mai mult, mai bine, mai mare.“

Businessul din IT a început să crească cu adevărat undeva în 2006-2008. A reinvestit foarte mult, a atras fonduri de unde a putut, cum a putut. Şi a crescut.

„Toate cele trei businessuri de IT pe care le am sunt într-o poziţie foarte bună. Ma refer la flipsnack.com, Creatopy şi SVGator. De asemenea, acum am înfiinţat un start-up nou, în zona AI.“

Va face nişte agenţi AI care se vor ocupa de ad-ops, ceea ce va automatiza foarte mult şi totodată va creşte profita­bi­li­ta­tea agenţiilor, companiilor şi tuturor acto­rilor care investesc sume considerabile în publicitate online, explică Gabriel Ciordaş.

 

Pe cont propriu

„Am început cu pagini web, după care ne-am dat seama că suntem ca o moară, şi oricât de repede se învârt elicele, tot timpul costurile ţin pasul. Apoi, ne-am orientat spre a face foarte mici produse proprii. După aceea, am ajuns să dezvoltăm flipsnack.com şi restul. Ne-am adaptat la piaţă, am învăţat pe pielea proprie ce înseamnă creştere, ne-am plătit greşelile.“

Din păcate, spune el, nu şi-a permis niciodată să aducă un expert care să îl ajute să ardă câteva etape. „Am fost forţaţi să trecem noi prin ele, pe banii noştri. În final, tot răul spre bine.“

Crede că a avut parte de o dezvoltare sănătoasă.

N-a avut niciodată o creştere fulminantă, de genul celor pe care le vedem în Sillicon Valley, dar totodată are un business solid.

„Avem o fundaţie foarte solidă, pentru că am început de jos. Astfel, nu orice adiere de vânt din economie va putea să ne destabilizeze. În momentul acesta, nu cred că o firmă de outsourcing poate să facă faţă unei companii cu produs. Şi cred că firmele de outsourcing vor avea o problemă majoră în viitorul foarte apropiat din cauza evoluţiei AI-ului.“

 

Exit-ul e ţinta

În companiile IT, astăzi, Gabriel Ciordaş are 300-350 de salariaţi. Căută în continuare oameni, dar nu foarte mulţi.

„În România, avem oameni extrem de inteligenţi şi nu o spun asta doar pentru că sunt român. Suntem născuţi cu inteligenţă nativă fantastică. Dar, din păcate, aceşti oameni, în marea lor majoritate, au făcut lohn, adică au creat valoare pentru alte companii. Noi am ales să suferim şi să creăm valoare pentru noi. În urma unui exit, vom vedea cele mai semnificative rezultate.“

Afirmă că un business este un business. Rolul lui este să-ţi facă viaţa mai bună. În momentul în care el îşi găseşte un cumpărător care este dispus să plătească acel business la adevărata valoare, e important să faci acest pas.

„Obiectivul meu dintotdeauna a fost exitul. Niciodată nu am încercat să fac foarte mulţi bani pe parcurs. Mi-am concetrat atenţia pe creşterea lui, pentru ca la exit să obţin o sumă care să compenseze.“

 

De la IT la agricultură

Din cauza sezonalităţii în IT a intrat în agricultură. Vara, în iunie, iulie şi august, foarte multă lume este în concediu şi, implicit, scad achiziţiile. La fel şi în decembrie. Asta când ai produs propriu. În lohn, lucrurile sunt diferite. Acolo ai un contract pe un an de zile.

În businessul cu afine – Agricrafters, antreprenorul a intrat în 2018. A luat fonduri europene, a implementat prima plantaţie şi apoi a tot crescut.

„În agricultură investim sume foarte, foarte mari şi nu ne gândim la profitabilitate, chiar din contră. Ne dorim să exploatăm la maximum ajutorul băncilor şi să investim cât se poate de mult.“

Există o fereastră de oportunitate absolut fantastică în tot ce înseamnă afine, adaugă el. În următorii cinci ani poţi să dezvolţi rapid, dar sănătos, un business în domeniu, după care vom vedea o consolidare a pieţei.

„România are în acest moment toate argumentele pentru a reuşi să devină un pion foarte important pe piaţa de producţie de afine. Nu avem climatul Chile sau Peru, deci suntem limitaţi la o producţie de trei luni. Totuşi, dacă ne facem foarte bine treaba şi temele, vom putea face un business absolut fantastic în cele trei luni.“

 

Maybach-ul afinelor

A pornit cu 28 de hectare. Astăzi are plantate undeva la 120 ha, iar anul acesta mai plantează încă vreo 100 ha.

„Obiectivul nostru este ca în următorii patru ani să ajungem la 1.300 de hectare, ceea ce ne va ajuta să devenim cei mai mari producători de afine din Europa. Şi nu orice afine. Noi producem vârful gamei – sekoya - şi anume Maybach-ul sau Rolls Royce-ul afinelor.“

Consumatorul analizează afinele în funcţie de calibru, de gust, de crunchiness.

Magazinele se uită la viaţa de raft, adică vor să se asigure că este un produs sănătos, solid, care rezistă la raft suficient de mult timp, astfel încât să nu cauzeze probleme.

„Iar noi, producătorii, ne uităm şi la capitolul transport, adică să fie suficient de rezistente încât să poată fi transportate pe distanţe mai mari. În cantităţi mai mici, suntem prezenţi în Lidl şi Kaufland în România, dar 90% din producţie merge la export. Suntem în Coreea şi Dubai“, conchide antreprenorul, prezent în cadrul emisiunii Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania