♦ Grupul deţine mai multe firme, precum Trameco, Selina, Selina Invest, Drum Asfalt şi Drumuri Bihor, şi are mai bine de 1.000 de salariaţi ♦ Doar aceste companii adună afaceri de peste 700 de milioane de lei în 2023, cele mai recente date publice.
Beneamin Rus, fondatorul grupului Selina, este antreprenor de mai bine de trei decenii şi spune despre sine că dacă există un capitol la care a excelat, acela e curajul. Astfel, a reuşit să construiască, fără experienţă anterioară în domeniu, unul dintre cei mai mari actori din piaţa de construcţii.
„Eu sunt din munţii Apuseni, de undeva de lângă Câmpeni. Am venit la Oradea, judeţul Bihor, în 1977. Am fost surprins de felul cum am fost primit, cu câtă prietenie şi disponibilitate. Aşadar, nu mi-a trebuit mult să înţeleg atmosfera, spiritul şi să rămân.“
Deşi locuieşte în oraş, declară că până şi el e surprins de cum s-a dezvoltat Oradea, de cum s-a dezvoltat judeţul Bihor.
„Noi suntem convinşi că e cel mai frumos oraş din România, dar avem şi argumente care atestă asta. Am avut în administraţia locală oameni care au înţeles ce înseamnă administraţia. Altfel discuţi despre investiţii. Noi, la Selina, am contribuit la această dezvoltare, avem câteva momente istorice cu care ne mândrim.“
Despre începuri
A intrat în atreprenoriat cu foarte multă teamă şi reţinere. Abia când a ajuns la 100 de oameni a ştiut că merită apelativul adesea folosit atunci, acela de „domn patron“.
„Am început în ’91, pe 24 decembrie 1991. Am pierdut doi ani de zile – 1990 şi 19991. Mă uitam cu atenţie la toţi cei care făceau afaceri, însă eu eram speriat de două aspecte - contabilitate şi juridic. Dacă m-aş întoarce în timp, aş începe imediat ce a fost posibil.“
A ales domeniul construcţiilor fără să îl recomande nimic. A început cu izolaţii. Anterior, activase în comerţ şi în turism. Vânduse aracet, carbid. „Mi-a mers bine, făceam bani. La momentul acela, banul era prioritar. Şi a rămas aşa multă vreme.“ Abia prin ’97 s-au schimbat lucrurile. După ce a făcut primul milion, a început să nu mai calculeze cât valorează firma sau cât profit face. „Mă interesau oamenii, utilajele, imaginea.“
A intrat cu lucrări la Primăria Oradea prin ’97-’99, când firma nu avea încă maturitate. Începând cu anii 2000 a intrat şi pe piaţa naţională a construcţiilor.
„Înainte să mă apuc de construcţii, nu mă recomanda nimic. Eu am doar liceul şi n-am lucrat anterior în vreo firmă de profil. Am lucrat într-una de mecanizare. Tocmai de aceea, cu foarte multă teamă şi cu multe rezerve mergeam la licitaţii. Lumea mă considera intrus.“
Totuşi, din 2000 şi până astăzi, grupul de firme Selina a avut constant peste 1.000 de salariaţi.
Grupul deţine mai multe firme, precum Trameco, Selina, Selina Invest, Drum Asfalt şi Drumuri Bihor. Doar aceste companii adună afaceri de peste 700 de milioane de lei în 2023, cele mai recente date publice.
„Am avut şi 1.500 de salariaţi, dar acum avem puţin peste 1.000. Am participat la toate licitaţiile mari din judeţ, la toate lucrările de anvergură. Pe mare parte dintre ele le-am şi executat, având în vedere că suntem singurii la dimensiunea asta în judeţul Bihor şi chiar şi în judeţele limitrofe“, spune antreprenorul.
De la extaz la agonie
A intrat în construcţii în 1993. A început cu 12 oameni şi cu o serie de utilaje. O lună şi jumătate oamenii au stat degeaba, stăteau pe bănci în centrul Oradei. Nu aveau ce lucra. „Dar i-am plătit. Un inginer din firmă mi-a spus atunci că e momentul să recunosc că am greşit şi că cel mai bine ar fi să îi las să plece pe oameni. Eu am mers după modelul american în lupta cu japonezii: «De ce ei pot şi noi nu?». M-am întrebat de ce alţii au contracte şi eu nu am. Mi-a trebuit o vreme până am reuşit să accesez contracte notabile.“
În 1994, a făcut o reabilitare la o şcoală din Oradea. Apoi, lucrările au început să vină.
„Iar eu am început să înţeleg ce anume vor beneficiarii de la mine.“
Uitându-se retrospectiv, consideră că prezentul e cel mai bun moment pentru grupul său de firme. La polul opus, cel mai dificil moment a fost când a intrat Selina în insolvenţă.
„N-aş fi crezut nici măcar în cele mai crunte coşmaruri că voi ajunge acolo. În 2014 am intrat cu Selina în insolvenţă. Aveam datorii de 30 de milioane de euro doar la bănci şi la ANAF. Nu foarte plăcut a fost. Am încercat să penetrez o piaţă din Golf, mai exact Irak. Am mers şi am luat câteva contracte.“
Ulterior, a picat preţul la barilul de petrol şi a fost un fiasco total.
După ce a plecat din Irak – a plecat pentru că a venit războiul, a mers în Ucraina. Unde a venit şi aici războiul.
Focus pe România
„Am decis să nu mai mergem în altă ţară, să ne concentrăm atenţia pe România. Şi bine am făcut. Când am decis asta, au început să vină contractele.“
Criza financiară anterioară a fost dură şi a fost resimţită de toate firmele. Iar asta din 2009 până în 2014, afirmă Beneamin Rus. Nume mari din construcţii au intrat în insolvenţă, unele nu şi-au mai revenit.
„Noi am ieşit din insolvenţă. Iar în momentul acesta nu mai avem nicio datorie restantă. Am plătit tot şi ne-am recăpătat credibilitatea de care avem nevoie în relaţia cu băncile.“
Dar perioada dificilă a fost una de lungă durată. A început în 2014 şi a ţinut cam 8-9 ani.
„Ne-am repoziţionat în piaţă prin anii 2021-2022, iar astăzi putem să ne declarăm mulţumiţi că lucrurile au reintrat în matcă. Totuşi, eu mereu am fost optimist că ne vom reveni. Uneori mă gândeam că sunt prea optimist, dar ce am estimat, s-a întâmplat.“
Antreprenorul afirmă că ar fi putut, poate, să îşi revenă mai repede, dar nu a vrut să coboare sub pragul de 1.000 de angajaţi.
„Dacă prin 2012-2013 am fi renunţat la 500 de oameni, poate nu intram în insolvenţă. A fost o criză foarte mare de lucrări, iar salariile trebuiau să meargă în continuare. Totuşi, am trecut şi peste momentul acela.“
Pariu pe infrastructură
Astăzi, grupul are mai multe divizi. Una dintre firme e Drumuri Bihor, care ia lucrări în judeţ şi în oraş. A fost firma Consiliului Judeţean.
„Am cumpărat-o în 2005 şi i-am mărit cifra de afaceri cam de 15 ori, lucru care m-a încurajat să merg mai departe.“ Această firmă nu a intrat în insolvenţă, doar Selina a făcut-o. Doar că Selina era firma mama, cea care avea acţiuni la celelalte. Alte companii din grup sunt Trameco, Drum Asfalt sau Selina Invest. Aceasta din urmă se ocupă de dezvoltarea locuinţelor.
„Acum suntem într-un moment bun, la care nici eu nu mă aşteptam. Accesăm în continuare contracte pe zona de infrastructură. Am intrat pe calea ferată de doi ani de zile şi avem lucrări acolo de circa 200 de milioane de euro. Suntem asociaţi cu o firmă din Polonia.“
Antreprenorul pariază în continuare pe lucrări de infrastructură - drumuri expres, drumuri naţionale, autostrăzi. „Am ieşit din judeţul Bihor, mergem la licitaţii în toată ţara. Ne concentrăm atenţia pe infrastructură, unde există un boom. Spre exemplu, la infrastructură feroviară suntem doar la 7-8% din ce trebuie făcut. Vă daţi seama de dimensiunea lucrărilor necesare? Acolo va trebui să fim foarte atenţi şi să ne poziţionăm pentru că încă suntem pionieri.“
Lucrări emblematice
De-a lungul istoriei grupului, Selina a lucrat la multe proiecte pe care fondatorul său le consideră emblematice. Palatul Justiţiei este monument istoric.
„La Palatul Episcopal, care a ars, am participat la licitaţie şi acum suntem în execuţie. Nu există o imagine de ansamblu al Oradei şi să nu apară şi acest palat. Am făcut însă şi drumuri naţionale de care suntem mândri.“
Acum, Beneamin Rus vrea să continue, vrea să mai prindă câteva tronsoane de autostradă.
„Mă gândesc că încă 10 ani de zile mai avem de lucru la autostrăzi şi la calea ferată“, conchide antreprenorul, prezent în cadrul emisiunii Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE