Te inspiră

Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Alexandru Chira, Visit Oradea: Anul trecut, Oradea a avut mai mulţi vizitatori decât locuitori. Ne dorim în continuare o creştere anuală de 10% a numărului de oaspeţi

29.05.2025, 00:06 Autor: Cristina Roşca

Conform ultimului recensământ, Oradea are circa 220.000 de locuitori. Anul trecut, oraşul a fost vizitat de 235.000 de persoane, potrivit cifrelor oficiale de la INS. Aceste date nu includ însă şi vizitatorii care s-au cazat în apartamente şi case închiriate de pe platforme de tip Airbnb.

Pentru ca Oradea să se remarce pe harta turismului, a fost nevoie de o strategie pe termen mediu şi lung şi de o viziune de tipul 360 de grade, afirmă Alexandru Chira, di­rectorul general al Visit Oradea.

Asociaţia pentru Pro­movarea Turismului din Oradea şi Regiune (Visit Oradea) este o orga­nizaţie de mana­ge­ment al destinaţiei, realizată în baza unui parteneriat public-privat, demarat în anul 2015, între auto­ritatea locală din Oradea şi cei mai importanţi actori din domeniul turistic - din Oradea şi BăileFelix.

„Înainte de a vorbi de o destinaţie turistică care să-şi primească în cele mai bune condiţii vizitatorii, trebuie să vorbim clar de un oraş care oferă cele mai bune condiţii de trai pentru locuitorii săi. Şi aici mă refer la infrastructură, la sistemul de iluminat public, la cel de termoficare. Apoi vine dezvoltarea infrastructurii tipice turismului.“

 

Ce s-a schimbat?

Spre exemplu, în plan turistic, în Oradea s-a investit foarte mult în aqua park-ul realizat cu fonduri europene, care se întinde pe mai bine de 10 hectare, spune Alexandru Chira. Tot în ceea ce priveşte investiţiile în turism, cu siguranţă reabilitarea Cetăţii Oradea, una dintre cele mai importante cetăţi medievale din România, a fost un plus major. Astăzi, cetatea a devenit un hub cultural-gastronomic pentru această zonă a ţării.

„Oradea este şi unul dintre puţinele exemple din România unde Primăria a investit în noi muzee. Fac referire la cinci muzee ce sunt administrate de Oradea Heritage, care este o entitate aflată în subordinea Primăriei Oradea. Toate au fost făcute şi deschise publicului în ultimii 10 ani, ca parte integrantă a acestui plan de dezvoltare.”

E vorba de Turnul Primăriei, de Sinagoga Neologă Sion - care a fost reconvertită în spaţiu de concerte şi în spaţiu expoziţional, de Templul Fracmasoneriei - singurul muzeu al masoneriei din România, de Casa Darvas-La Roche - singurul muzeu alt nouveau al României – şi de Muzeul Istoriei Evreilor, adaugă el.

„Oradea este o destinaţie complet neaşteptată pentru români, o destinaţie care oferă un mix ideal de vizitare. Mă refer la istorie, arhitectură impresionantă, apă termală şi viaţă culturală extrem de activă pe durata întregului an. Este, în special, o destinaţie de tip citybreak. Oradea are foarte multe spaţii verzi şi arată extrem de bine datorită proiectelor de reabilitare care au avut loc ultimii aproape 20 de ani.”

 

Ce e dincolo de oraş?

Plus că, la doar o oră de oraş, există multiple alte activităţi. Aşadar, zona e ideală pentru o vacanţă de 4-6 nopţi, crede directorul general al Visit Oradea.

În judeţul Bihor există multiple opţiuni de cazare, de la tradiţionalele hoteluri şi pensiuni, la glamping-uri şi case tradiţionale. Oamenii caută tot mai mult experienţe autentice şi businessuri mici, de familie.

„În zona noastră există astfel de exemple, aşa cum există şi exemple de meşteşugari şi artizani. Pentru cei care vor o vacanţă activă, există şi pentru ei opţiuni.”

Totuşi, dacă este vorbim de turismul în judeţul Bihor, putem vorbi în principal de două mari destinaţii – Oradea şi Băile Felix.

„Oradea a recuperat extrem de mult în ultimii 15 ani în ceea ce priveşte poziţionarea pe harta turismului românesc. Şi nu doar a celui românesc, ci şi a turismului din zona aceasta a Europei.” Băile Felix, pe de altă parte, erau deja o destinaţie cunoscută de dinainte de ’89, găzduind atunci vizitatori din ţările nordice şi din cele vorbitoare de limba germană.

„În ultimul deceniu, în jurul celor două destinaţii majore, s-au dezvoltat şi altele. Turismul rural a prins avânt.”

Totuşi, astăzi, vizitatorii străini sunt clar minoritari.

 

Cine vine?

Conform ultimului recensământ, Oradea are circa 220.000 de locuitori. Anul trecut, oraşul a fost vizitat de 235.000 de persoane, potrivit cifrelor oficiale de la INS. Aceste date nu includ însă şi vizitatorii care s-au cazat în apartamente şi case închiriate de pe platforme de tip Airbnb.

„Aceasta este o problemă care se găseşte şi la nivel european. Aşadar, cu siguranţă, numărul turiştilor din Oradea este mult mai mare. Noi estimăm că 30-35% dintre vizitatori sunt cazaţi în unităţile disponibile pe aceste platforme.”

Din total turişti, circa 10% sunt străini. Înainte de pandemie erau aproximativ 15-16%, dar odată cu criza sanitară lucrurile s-au schimbat.

„Apoi, a trebuit să reluăm tot efortul de promovare. Înainte de pandemie, călătorii din Polonia sau Germania vizitau Europa sub forma unui circuit cu autocarul. Acum, mare parte dintre aceşti oameni călătoresc cu avionul. Iar aici încep să se vadă eforturile de dezvoltare a Aeroportului Oradea, mai ales prin introducerea de noi rute aeriene în ultimii doi ani. Conectivitatea aeriană e un aspect extrem de important pentru orice destinaţie, dar mai ales pentru cele de tip citybreak.”

 

Noi investiţii

Şi intern, în acest moment, Oradea este legată de Bucureşti prin trei companii aeriene. Din statisticile oficiale, dincolo de Cluj, Timişoara, Arad sau Satu Mare, Bucureştiul reprezintă o sursă foarte importantă de turişti, spune Alexandru Chira.

 „Ne adresăm atât turismului de business, cât şi celui de plăcere. Cu siguraţă, Oradea poate susţine mai mai mulţi vizitatori. Un lucru încurajator pentru piaţa de turism locală este faptul că apar unităţi de cazare noi.”

Conform datelor de la Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, aici au fost înregistrate 11 noi unităţi de cazare şi urmează să fie deschise două mari hoteluri în următorii doi ani, hoteluri care sunt afiliate unor branduri internaţionale şi care vor însuma peste 250 de camere, adaugă executivul.

„În 3-5 ani mi-aş dori să ajungem la 20% turişti străini, dar vizăm şi un avans de 10% an la an în ceea ce priveşte numărul total al vizitatorilor.”

 

Un brand de destinaţie

Un lucru foarte important în turism, şi care a funcţionat foarte bine în Oradea, este utilizarea unui branding turistic, de destinaţie.

„În cazul nostru, a fost făcut de o importantă companie de la nivel mondial, care ştie ce înseamnă branding-ul de destinaţie. În 2018-2019, brandul de oraş Oradea a fost regândit. Noi, la Visit Oradea, am folosit noul brand absolut peste tot, atât în campaniile online, cât şi în cele offline. Cea mai bună validare este faptul că în ultimii ani, care au fost ani grei, de recuperare post-pandemie, am avut rezultate peste piaţa naţională. Ne-am setat un etalon, ne uităm la oraşe cu atribute similare cu ale noastre şi acolo comparăm. Şi am fost şi peste oraşe similare din Europa.”

Un brand turistic sau un brand valoros de oraş, dacă e bine utilizat, contribuie la performanţă, conchide el.

Executivul a fost prezent în cadrul emisiunii Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania