Te inspiră

Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Oana Bungău, OptiOne: Piaţa de optică are loc de creştere. Oamenii încă îşi cumpără ochelari din supermarket sau din farmacie, şi-i iau „de-a gata“

07.05.2025, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Retailerul de optică OptiOne operează două magazine într-o zonă pietonală din Oradea  Compania Vladi Optic, cea care administrează businessul, a avut afaceri de 2,7 mil. lei în 2024, minus 6%.

Piaţa de optică din România are în continuare mult spaţiu de creş­tere, atât pe segmentul oche­la­rilor de vedere, cât şi al celor de soare, spune Oana Bungău, co­fo­ndator al retailerului OptiOne din Oradea.

„Zona de ochelari de soare are un potenţial extraordinar de creştere în România. Consumatorii locali sunt obişnuiţi să aibă o singură pereche. Plus că oamenii nu sunt obişnuiţi să plătească în plus pentru o ramă de brand. Vor să fie foarte ieftină.“

Grupul Kerring, care are în portofoliu branduri precum Cartier, Montblanc, Gucci sau Alexander McQueen, spune că vânzările de ochelari de soare sunt doar la 3-5% din ce ar putea fi în România, afirmă Oana Bungău.

În ceea ce priveşte ochelarii de vedere, şi aici încă există potenţial de creştere pentru că oamenii încă sunt obişnuiţi să îşi cumpere produsele de gen din zonele facile, cum ar fi supermarketurile sau farmaciile. Şi-i iau de-a gata. „E un mare avantaj faptul că se dezvoltă reţelele mari de optică. Ele merg foarte mult pe volum şi pe servicii rapide, având produse mai ieftine. Oamenii, după ce îi încearcă pe ei, trec la nivelul următor, căutându-ne pe noi, independenţii, care putem să oferim servicii integrate. Clienţii noştri sunt dispuşi să plătească mai mult pentru o pereche de ochelari. Plus că dezvoltăm relaţii personalizate cu ei.“

 

Mai multe probleme de vedere

Totodată, ea adaugă că un alt factor de creştere al pieţei îl reprezintă faptul că oamenii au tot mai multe probleme de vedere.

„Avem o grămadă de stimuli pe care părinţii şi bunicii noştri nu-i aveau. Nu e doar vorba de ecrane. Avem nevoie de atenţie distributivă azi.“ Aşadar, incidenţa de miopie, în special în rândul copiilor, este destul de mare. „Pandemia nu a ajutat deloc pentru că ne-a obligat să stăm în spaţii mici.“

Dacă există un buget, fondatorii OptiOne recomandă ca pacientul să aibă minimum două perechi de ochelari de vedere care să-i satisfacă nevoile. Se poate întâmpla oricând să se strice una şi trebuie să aibă o pereche de rezervă. Există şi varianta lentilelor de contact.

„Totodată, o pereche de ochelari se utilizează aproximativ doi ani. Noi recomandăm pacienţilor să se prezinte anual la control. Le recomandăm, de asemenea, ochelari de soare, care sunt foarte importanţi.“

Majoritatea pacienţilor OptiOne sunt din Oradea şi din zonele limitrofe. Există şi unii turişti, mai ales că a crescut numărul lor în oraş. „Există pacienţi pe segmentul high-end care erau obişnuiţi să-şi facă în străinătate ochelarii, la Viena, Budapesta. Acum vin la noi.“

 

Pariu pe zona centrală

Retailerul e prezent într-o zonă pietonală. Are două puncte de lucru pe aceeaşi arteră, la o distanţă de 300 de metri unul de altul. „Pe viitor, ne dorim un al treilea punct de lucru, doar că e foarte important să găsim oamenii potriviţi. Avem norocul că avem cei doi băieţi alături de noi în business, fiind dornici să îl ducă mai departe. În momentul de faţă suntem înconjuraţi de patru businessuri de optică. Noi nu am mers pe modelul de cel mai ieftin. Ne-am selectat foarte atent furnizorii. Mergem la târgurile interna­ţionale pentru a fi la curent cu tendinţele. Ne instruim permanent în domeniu.“

Prezenţa în zona centrală a ajutat, spune antreprenoarea. De aceea, fondatorii au şi deschis un al doilea magazin, mai mare, în proximitatea primului.

„Când operam în sistem de franciză, aveam maximum 500 de piese expuse, iar eu voiam mai multe. Acum avem 12.000.“

Ponderea de expunere e de 50-50% între ochelarii de soare şi cei de vedere. „Dacă e să ne uităm la regulile internaţionale, acolo proporţia e 80-20% în favoarea celor de soare.“ În vânzări, ponderile diferă.

 

Care e povestea

Oana Bungău locuieşte în Oradea de 21 de ani. Anterior, a lucrat într-o corporaţie din Bucureşti.

„Povestea carierei mele începe în Capitală, pentru că şi eu, ca toţi copiii, mi-am dorit să merg din provincie la Bucureşti, la o facultate de prestigiu.“

A studiat optometria la Politehnica din Bucureşti şi în 1999 şi-a început activitatea ca optometrist.

„Am avut oportunitatea de a călători prin România, ocupându-mă de dezvoltare la reţeaua pentru care lucram.“

„După un periplu prin diverse oraşe, am oprit la Oradea. Şi am rămas.“

Îşi aminteşte că atunci când a ajuns, era o zi ploioasă de februarie. Au luat-o colegii de la gară şi au oprit fix lângă Palatul Moskovits. E vorba clădirea este vopsită în turcoaz, emblematică pentru Oradea.

„Am parcat acolo şi m-am uitat în sus. Mi-a plăcut instant, deşi arăta foarte, foarte rău la momentul respectiv. Am fost norocoasă că am trăit pe deplin transformarea arhitecturală a oraşului. businessul nostru este pe strada pietonală, unde sunt majoritatea clădirilor care fac deliciu Instagramului.“

 

Cum s-a schimbat Oradea?

A fost în mijlocul transformărilor şi a suferit împreună cu alţi antreprenori. Afirmă însă că ştie că un lucru bun se face doar cu nişte compromisuri şi nişte sacrificii.

„De-a lungul anilor, cât au fost construcţii în zonă, am suferit destul de tare, dar speranţa noastră a fost că va fi bine. Şi, într-adevăr, este.“

Mai sunt lucrurile de făcut. Tot timpul sunt lucruri de făcut.

„Trebuie doar să avem răbdare şi să avem încredere că lucrurile se întâmplă. Chiar în zona în care locuiesc s-a dat în folosinţă un pasaj pentru maşini, care era trebuia să se termine în 2026. Şi, iată, s-a dat drumul mai repede. Se lucrează foarte bine, iar lucrurile foarte sunt bine puse la punct. Evident, mai sunt şi situaţii care nu convin, dar e normal. Nu putem să avem progres fără lucrul ăsta.“

Despre antreprenoriat spune că şi-a dorit dintotdeauna. A vrut să fie pe picioarele ei. Consideră că viaţa în corporaţie a pregătit-o pentru acest pas.

„Am învăţat nişte coduri de bune practici, iar apoi am îmbunătăţit şi optimizat. Nu m-am gândit niciodată să rămân angajată, dar m-a ajutat în această iniţiativă foarte mult şi partenerul meu, soţul meu, care are un spirit antreprenorial extraordinar. El m-a încurajat tot timpul să mergem mai departe.“

 

De la criză la oportunitate

Au pornit businessul chiar înainte de criza din 2009.

„Am reuşit să trecem cu bine peste perioada aceea. Ne-am crescut numărul de clienţi încet-încet.“

Pentru ei, criza a fost o oportunitate, dezvoltându-se pe nişa de high-and care suferă mai puţin în vremuri grele.

„Am încercat să oferim servicii astfel încât clientul să revină de fiecare dată la noi. Cred că asta este cheia. În pofida crizei, nu pot să spun că începutul a fost greu. Aveam nebunia specifică tinereţii. Eram convinsă că vom reuşi. Am avut noroc şi cu partenerii.“

La începutul afacerii, au optat pentru o franciză. Corporaţia la care Oana Bungău lucrase anterior şi-a dat seama că nu poate să controleze acest segment de optică medicală la fel cum controla farmaciile pe care le deţinea, pentru că acesta este un business mult mai customizat, mai complex, afirmă ea.

„În primii cinci ani am operat aşadar în franciză, apoi pe cont propriu. A fost o perioadă cu multe lecţii, dar şi cu frâne. Când am simţit că stagnam şi nu am mai prelungit contractul de franciză. Am pornit cu brandul nostru şi am continuat“, conchide antreprenoarea, prezentă în cadrul emisiunii Oradea, poartă către Vest, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania