♦ Benvenuti este unul dintre cei mai importanţi jucători din retailul local de încălţăminte, un business de 40 mil. euro anul trecut ♦ Compania ce are o istorie de circa două decenii operează 46 de magazine sub brandul Benvenuti şi alte nouă sub Enzo Bertini.
Dan Pavel, fondatorul retailerului de încălţăminte Benvenuti, unul dintre cei mai importanţi actori din domeniu, spune că nu întrevede schimbări majore în consum şi în economie în pofida discuţiilor şi a negocierilor de pe plan politic de la nivel mondial.
„Anul acesta, schimbări majore eu nu întrevăd. Faptul că vor fi diverse ajustări la bugetari ar putea afecta într-o oarecare măsură puterea lor de cumpărare şi disponibilitatea lor de a cheltui. În mediul privat însă situaţia e mai stabilă, mă aştept chiar la uşoare creşteri salariale. Aşadar, per ansamblu, eu cred că lucrurile vor fi stabile în business, deşi există aceste schimbări la nivel politic la nivel mondial, această reaşezare a lucrurilor. E multă vorbărie, sunt multe discuţii, dar economia trebuie să meargă înainte“, afirmă antreprenorul.
El mizează aşadar pe un an bun pentru business.
Cine e Benvenuti?
Benvenuti înseamnă o echipă de aproximativ 430 de oameni, un brand cu prezenţă în mai mult de 30 de oraşe din România şi o companie cu capital integrat românesc - sunt cinci parteneri.
„Cât priveşte cifra de afaceri, în 2023 am raportat 36 de milioane de euro. Anul trecut am reuşit să creştem cu 13%, la puţin peste 40 mil. euro. A fost cel mai bun an pentru noi. Avansul vine şi pe fondul creşterii veniturilor populaţiei.“
Deşi sunt diverse strategii pe care fiecare firmă se străduieşte să le aplice ca să fie mai performantă, toate aceste sunt zadarnice dacă nu există şi o piaţă stabilă, o piaţă în creştere. Faptul că salariile în România în ultimii ani au crescut a ajutat majoritatea companiilor, adaugă Dan Pavel. El a fost prezent în cadrul emisiunii Oradea, poartă către Vest, un proiect Ziarul Financiar susţinut de Banca Transilvania.
„În momentul de faţă, avem 46 de magazine Benvenuti şi 9 Enzo Bertini.“
Primul Benvenuti a fost deschis în 25 martie 2004, în Timişoara. Primul Enzo Bertini a fost inaugurat în 2008, odată cu inaugurarea mall-ului Băneasa din Bucureşti.
„La începuturi, îmi doream o reţea de magazine, dar nu foarte mare. Nu mă gândeam să ajungem la această amploare. A existat un mix de factori care ne-a adus aici.“
România şi mallurile
A fost, într-adevăr, creşterea treptată a veniturilor populaţiei care a contat, dar a fost şi o perioadă, 2004-2012, când s-au deschis foarte multe malluri. Astăzi, în aproape fiecare oraş important din România există un mall, afirmă el.
„Centrele comerciale sunt destinaţia pentru un retailer care vrea să fie semnificativ în piaţă. Avem şi câteva magazine stradale dar, din păcate, ele nu performează pe final de săptămână, când mallurile au cel mai mare trafic şi cele mai mari vânzări. Nici în timpul săptămânii nu au vânzări peste cele din centrele comerciale.“
Această situaţie poate fi explicată de istoria ţării.
„Trebuie să ţinem cont că în Europa de Vest există o continuitate a afacerilor care noi n-am avut-o. Noi am avut acea perioadă de mai multe decenii de comunism. Ei au avut comerţ stradal, un comerţ stradal privat şi foarte puternic. Noi am avut un comerţ stradal, într-adevăr, dar erau acele magazine de stat pe vremuri. La noi, în capitalism, acel loc gol a fost ocupat de malluri. În Vest, a fost mult mai greu pentru operatorii de malluri să deschidă proiecte, mă refer că au avut dificultăţi în a obţine autorizaţii.“
În România, el crede că mallurile noi pot avea succes în oraşele unde nu există acest tip de proiecte. De exemplu, la Reşiţa sau la Vaslui nu există un mall reprezentativ. Dar a deschide altele în aceleaşi oraşe, asta e o provocare. Oradea e un exemplu în acest sens.
Alternativa – parcurile de retail
„Aici există un centru comercial care funcţionează foarte bine. E vorba Lotus Mall. A existat o tentativă pentru un altul, însă nu a funcţionat şi acum clădirea găzduieşte o sală de evenimente, un Lidl şi un Kaufland, operator austriac de mobilier şi nişte spaţii de joacă. Un oraş ca Oradea pare că nu duce un al doilea mall. În oraşe mai mari precum Cluj, Timişoara, Craiova, Iaşi sau Bucureşti, cu siguranţă că pot funcţiona mai multe.“
Pe viitor, în urbele mai mici, parcurile de retail pot fi o soluţie. Momentan, Benvenuti nu a abordat această direcţie. Nu face parte din planurile pentru viitorul apropiat, dar cu siguranţă pe termen mediu vor prezenta interes, explică omul de afaceri.
„În viitorul apropiat vom mai deschide câteva magazine în oraşe mari. Vom merge atât cu Benvenuti, cât şi cu Enzo Bertini.“
Online vs offline
Totodată, online-ul e un canal dinamic, mai dinamic decât offline-ul, crescând cu peste 20% anul trecut. Treptat, câştigă teren în total business. Acum e undeva la 15-20%.
„Un cumpărător în mediul online îşi doreşte să cumpere la cel mai bun preţ posibil. Costurile de operare într-un mall sunt fantastic de mari faţă de costurile de operare pe care le avem în online. Şi atunci adaosul comercial e mult mai mare într-un centru comercial. Doar aşa putem fi profitabili.“
Dar în mediul virtual există o competiţie din partea jucătorilor pur online, care îşi permit să aplice discount-uri majore. Ei ţin preţurile întregi o zi sau o săptămână şi apoi aplică reduceri, spune Dan Pavel.
„Pentru noi, care avem şi retail offline, e dificil să facem asta. Cât priveşte competiţia online din Asia sau Turcia, avem o altă tipologie de produse şi, în momentul de faţă, nu simţim că am fi afectaţi de aceşti jucători, într-adevăr foarte agresivi. Pe noi ne ajută că dezvoltăm o colecţie foarte mare pe brandurile proprii.“
De unde vin produsele?
În primii cinci ani ai companiei, peste 85% dintre partenerii producători erau italieni. În momentul de faţă, Benvenuti face achiziţii de pe patru continente, unele directe, altele indirecte.
„În Africa nu avem producători cu care colaborăm direct, ci prin partenerii noştri italieni. Ei lucrează în Etiopia, în Maroc, în Tunisia. Europa rămâne însă piaţa principală de achiziţie a produselor pentru noi. Mai avem parteneri din Brazilia şi, respectiv, din Asia - India, Bangladesh, China, Vietnam.“
În România s-au închis multe fabrici şi piaţa locală şi-a pierdut statutul de pantofarul Europei.
„Nu ştiu dacă ăsta e un semnal de alarmă sau e pur şi simplu o constatare obiectivă. Pe măsură ce salariile cresc într-o anumită ţară, industria uşoară va migra spre ţări cu salarii mai mici, cu manoperă mai ieftină. E o consecinţă firească. Noi mai avem câţiva parteneri din România, dar nu pe încălţăminte, ci pe marochinarie.“
Oradea şi schimbarea la faţă
Businessul Benvenuti este originar din Oradea, din judeţul Bihor, un judeţ cu tradiţie îndelungată în domeniul marochinăriei şi al producţiei de încălţăminte. Între timp însă, multe astfel de fabrici s-au închis şi au venit altele din auto, materiale de construcţii şi, în general, industrii cu mai mare valoare adăugată.
„Oradea se mândreşte cu o administraţie deosebit de performantă, care în ultimii 10 ani a schimbat faţa oraşului. Schimbările au început odată cu instalarea ca primar a lui Ilie Bolojan. Este printre foarte puţinii oameni politici şi oameni din administraţie care au avut o strategie, nu personală, ci o strategie pentru comunitate, pentru oameni. Asta ar trebui să facă toţi oamenii politici. Ne trebuie o strategie de ţară.“
Pe plan local, Ilie Bolojan şi-a construit o echipă şi s-a documentat, a învăţat cum se face administraţie. Şi lucrurile au început să se întâmple. Şi-a făcut echipă, a accesat multe fonduri, explică Dan Pavel.
„În discuţiile cu prietenii mei chiar am zis de multe ori că, dacă legi pe cineva la ochi, îl aduci în Oradea şi îl laşi în centrul oraşului, nu o să creadă că e în România. Poate fi în orice ţară din vestul Europei. Se ridică la nivelul oricărui oraş din Occident, dar cu nişte menţiuni. E mult mai curat şi mai sigur.“
Dezavantajul îl reprezintă faptul că nu sunt foarte multe zboruri internaţionale. Şi astfel, nu e suficient de cunoscut oraşul încă.
„Avem câteva zboruri internaţionale, iar aeroportul e funcţional, e extins. El poate găzdui mai multe zboruri, dar pentru asta ai nevoie de un anume grad de ocupare la avioane.“
Comportamente diferite
Oradea este nu doar acasă pentru Benvenuti, ci şi unul din oraşele de succes ca vânzări, spune antreprenorul.
„Avem şi mai multe magazine, operăm trei Benvenuti şi un Enzo Bertini. Mai mult, avem aici singurul outlet Benvenuti, care este chiar în incinta sediului firmei.“
Apropo de acest outlet, el afirmă că există mai multe tipuri de clienţi. Unii urmăresc produsele fashion, colecţiile noi. Ei vor cumpăra la început de sezon. Sunt alţii care sunt mai atenţi într-adevăr la preţ. Ei vor veni când sunt promoţii sau pe final de sezon. Şi, sunt clienţi, într-adevăr, fie că au venituri mici, fie că sunt încântaţi de chilipiruri. De obicei, ei se îndreaptă către outlet-uri.
Pe piaţa de retail de încălţăminte, Benvenuti se luptă cu companii locale precum Otter, Musette sau Anna Cori, dar şi cu firme străine ca CCC sau Deichmann.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE