Te inspiră

Sibiu, oraş de business şi centru cultural, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Cum s-a schimbat piaţa ciocolatei artizanale? Fondatorii Chocolate Delice din Sibiu: Oamenii au început să cumpere şi pentru ei înşişi, nu doar pentru a oferi ciocolata cadou

05.06.2025, 00:06 Autor: Cristina Roşca

 Businessul este operat prin firma Chocolate Delice by Andreea, cu afaceri de 3 mil. lei în 2024, plus 20%.

Andreea şi Cătălin Budulan au luat contact cu lumea ciocolatei belgiene în 2009, la propria lor nuntă, iar apoi au decis să transforme această nouă pasiune într-un business - Chocolate Delice, sub umbrela căruia astăzi funcţionează un magazin fizic, unul online, o divizie de evenimente şi una de cadouri corporate.

„Totul a început odată cu căsătoria noastră, în 2009. Nu a fost intenţia noastră să facem un business. De fapt, tot ce ne-am dorit iniţial a fost să avem o fântână de ciocolată la nuntă. Iar când am

găsit-o, ne-am îndrăgostit de domeniu. Atunci am intrat în contact cu ciocolata belgiană şi cu lumea asta fascinantă“, povestesc cei doi.

Cătălin lucra în vremea aceea ca programator şi a continuat să facă asta o vreme. Când businessul a crescut şi a avut nevoie de el, a decis să se dedice şi el 100% lui. Pe lângă fondatori, în cadrul Chocolate Delice mai lucrează astăzi alte şase persoane.

„Cam la cinci ani de la înfiinţare, Cătălin a început să lucreze la Chocolate Delice cu normă întreagă. La început, şi eu făceam treaba aceasta ca un hobby mai mult, pe lângă faptul că eram proaspătă mămică. Apoi, lucrurile au devenit tot mai serioase. Şi, pentru că voiam mai mult, lucrurile cumva s-au dezvoltat organic“, îşi aminteşte Andreea Budulan.

În 2015, ea a făcut un curs de tehnici de lucru, dar spune că a învăţat acolo doar câteva lucruri de bază. E de părere că cel mai important e să munceşti zi de zi, să exersezi, ca în orice alt domeniu.

La Chocolate Delice, ea a început cu trufele de ciocolată, care sunt cele mai apropiate de sufletul ei pentru că sunt realizate manual. A făcut iniţial şase variante, acum are în portofoliu 20. Şi astăzi, acestea sunt cele mai bine vândute.

„Produsele noastre sunt împărţite în câteva categorii mari. Avem praline de ciocolată, trufe de ciocolată şi produse unice, cum le numim noi, pentru că sunt diferite gustări cu ciocolată.“ În fiecare categorie există mai multe opţiuni, plus posibilitatea de a le mixa. În total, sunt câteva zeci.

„Avem constant 60 de tipuri de produse, dar pe lângă ele mai sunt şi cele de sezon. Uneori, clienţii se plâng că sunt prea multe şi le e greu să aleagă.“

În străinătate, se consumă foarte mult cioculată neagră, mai amară. În România însă, ciocolata cu lapte e cea mai căutată.

„În cutiile noastre mai mari avem diferite sortimente, inclusiv ciocolată albă şi neagră. Clienţii mă pun uneori să scot tot ce e cu cicolată neagră.“

Magazinul l-au deschis în 2021. Înainte de pandemie, lucrau foarte mult pentru evenimente private şi corporate. În fiecare săptămână făceau produse pentru sute sau chiar mii de invitaţi. Odată cu criza sanitară, evenimentele s-au oprit.

„Atunci am deschis magazinul online. Apoi pe cel offline. A fost o hotărâre foarte bună. Ne-a ajutat mult să ne dezvoltăm business-ul. Clienţii noştri aleg şi cu privirea, dar şi cu mirosul, nu e suficient doar să vadă online produsele. Astăzi avem în continuare şi diviziile de evenimente şi cadouri corporate, pe lângă zona de retail. Am vrut să păstrăm toate direcţiile de business pentru că în pandemie am învăţat că nu e bine să ai toate ouăle în acelaşi coş.“

În cazul magazinului, ţinta principală o reprezintă clienţii de pe piaţa locală. De altfel, 90% dintre clienţi sunt sibieni sau din împrejurimi.

„Noi nu suntem chiar în centru. Poate dacă eram, veneau mai mulţi turişti. Chiar şi aşa, unii vin să ne caute special. Avem însă şi localnici care vin la noi înainte de a face o vizită rudelor din străinătate.“

Pentru piaţa Sibiu, antreprenorii consideră că momentan e suficient magazinul pe care îl au.

„Noi realizăm ciocolata într-un mod artizanal, nu avem linii de producţie 100% automatizate. Pe noi asta ne reprezintă.“

Totuşi, eforturile din ultima vreme au fost îndreptate înspre creşterea capacităţii de producţie pe măsura cererii. „În continuare însă vrem să rămânem un producător artizanal.“

În 3-5 ani, şi-ar dori totuşi încă un magazin, doar că în alt oraş. Iar asta în contextul în care piaţa s-a educat. Nu suntem la nivelul altor ţări din Occident, dar lucrurile s-au schimbat în bine. Oamenii au început să aprecieze aceste business-uri nişate, specializate, spun cei doi antreprenori.

„De la an la an, consumul de cioculată creşte. A crescut mult procentul persoanelor care cumpără cioculata ca să o consume ei, nu neapărat să o ofere mai departe. La început, 100% dintre clienţi cumpărau pentru a o face cadou.“

Vârfurile de vânzări sunt sărbătorile de iarnă, 1-8 martie, Valentine’s Day şi Paştele. Totuşi, consumul începe să crească de la 1 septembrie. Pe zona de evenimente, vara e „apogeul“. Totuşi, vânzările nu se compară cu cele din sezonul de iarnă. Atunci apar şi comenzile corporate.

„Într-o zi normală, avem cam 50-60 de clienţi la magazin. În zilele de sărbătoare pot fi de două ori mai mulţi, iar de sărbătorile mai mari, numărul poate fi şi de zece ori mai mare.“

Ca să mute magazinul în spaţiul actual, antreprenorii au avut nevoie de un buget de investiţii de 50.000 de euro, iar asta în condiţiile în care au avut majoritate echipamentelor. Producţia şi retailul sunt în acelaşi spaţiu.

„Încercăm să le păstrăm împreună. Pentru că ciocolata se produce aici, e foarte proaspătă, iar mirosul îi îmbine pe clienţi.“

Cu cât o consumi mai repede, cu atât este mai bună. Într-adevăr, ea nu se strică foarte uşor, dar gustul cel mai bun este în primele zile.

„La majoritatea produselor, noi avem termen de valabilitate de 30 de zile. Şi nu pentru că s-ar strica, ci pentru ca clientul să o consume cât este proaspătă, iar aroma este la intensitate maximă.“

Dincolo de businessul propriu care se dezvoltă, Andreea şi Cătălin Budulan spun că şi piaţa din Sibiu merge în aceeaşi direcţie bună

„Avem prieteni, cunoştinţe care au pornit afaceri aici. Apar tot felul de business-uri noi care până acum nu îşi găseau locul în Sibiu. Şi pe noi ne ajută, spre exemplu, noile iniţiative din zona de materii prime sau ambalaje“, conchid cei doi.

Antreprenorii au fost prezenţi în cadrul emisiunii Sibiu, oraş de business şi centru cultural, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania