♦ Condiţiile extreme în care a funcţionat infrastructura de comunicaţii pe durata competiţiei, o avanpremieră pentru cum vor arăta în viitor reţelele de comunicaţii, spune Bertrand Rojat.
Grupul francez Orange a demarat în urmă cu patru ani pregătirea pentru a asigura toate serviciile de comunicaţii şi transmisii de date pentru Jocurile Olimpice şi Paralimpice care au fost găzduite de Paris, dar mare parte din dezvoltarea infrastructurii a fost realizată cu câteva săptămâni înainte de startul evenimentului, când compania a primit acces la toate spaţiile unde urmau să aibă loc evenimente. Presiunea a fost una enormă, în condiţiile în care 15.000 de sportivi au participat la 850 de competiţii într-un spaţiu de două săptămâni, asistaţi de milioane de spectatori la faţa locului şi de zeci şi sute de milioane de la distanţă, din faţa televizoarelor sau a telefoanelor şi tabletelor conectate la un serviciu de streaming.
„Campionatul Mondial organizat de FIFA înseamnă aproximativ 50-60 de meciuri pe o perioadă de şase săptămâni. Aici avem 850 de competiţii într-o perioadă de două săptămâni. Jocurile Olimpice sunt de obicei de 50 până la 100 de ori mai complicate în termeni de infrastructură, de volum de date, de număr de atleţi, spectatori. Este pur şi simplu uriaş“, a declarat într-un interviu exclusiv pentru emisiunea ZF Tech Day Bertrand Rojat, director tehnic al Orange Events, o divizie a Orange Business din cadrul grupului francez de comunicaţii care a gestionat toată infrastructura tehnică pentru competiţie. „Am început acum patru ani pregătirile: planificare, implementarea infrastructurii de bază, proiectarea reţelei, dezvoltarea tehnologiei, angajarea echipelor, instruirea lor - totul ne-a luat patru ani. Dar implementarea efectivă a echipamentelor la locaţii a fost realizată într-o perioadă foarte scurtă de timp.“
Fiind singurul furnizor de servicii, Orange a asigurat conectivitate pentru toate părţile implicate în competiţie, a explicat Rojat. „Dacă luaţi furnizorii de imagini de la competiţie, ei trebuie să transporte imagini, şi infrastructura a fost asigurată de Orange. Orice comentator de la un eveniment trebuie să vorbească, trebuie să comunice, iar reţeaua a fost Orange pentru comunicare. Un fotograf care trimite imagini a folosit Orange. Deci, practic totul a fost legat de Orange. Imaginile de pe ecranele de la competiţii, tabelele de scor, tot IT-ul competiţiei a fost asigurat de Orange. Oricine a cumpărat o pizza sau o băutură a plătit cu Visa, dar în spate a fost tot o reţea Orange. Toate comunicaţiile au fost Orange“.
O altă componentă cheie a pregătirilor a fost pregătirea infrastructurii pentru diferite condiţii meteo, de la ploaia din seara deschiderii până la canicula din alte zile. „Din punct de vedere tehnic, desigur, umiditatea este întotdeauna o provocare, dar tot ce am făcut a fost proiectat să reziste la ploaie, să reziste şi la temperaturi ridicate. Deci toată infrastructura noastră a fost proiectată să funcţioneze în exterior în condiţii foarte dificile“, a spus Bertrand Rojat.
Ceea ce în prezent, la Jocurile Olimpice, a fost un scenariu de utilizare extrem pentru un operator de comunicaţii va deveni în viitor ceva uzual, astfel că experienţa acumulată pe durata competiţiei va fi una vitală, cu beneficii care se vor propaga în întreg grupul, a adăugat Rojat. „Unul dintre motivele cheie pentru care facem acest gen de lucruri este să dezvoltăm ceea ce vor clienţii noştri B2B şi consumatorii de mâine. Ar fi trei lucruri de reţinut legat de infrastructura noastră pentru Jocurile Olimpice: transmisiunile în timp real, cu o latenţă ultra-scăzută, traficul bidirecţional (upload şi download) şi managementul centralizat şi dinamic al reţelei. Un lucru important că nu mai avem doar descărcare de date, traficul este semnificativ şi ca trimitere de date, încărcare de date, fie că e vorba de ce fac spectatorii sau de transmisiile operatorilor. Deci este o schimbare în modul în care proiectăm reţeaua pentru a fi gata pentru mai mult trafic transmis. Foarte important este şi managementul reţelei, pentru câ în aceste condiţii este necesar un management foarte centralizat, foarte dinamic al reţelei. Toate aceste trei lucruri sunt cheie pentru reţelele de mâine. Acest gen de reţele care sunt cu latenţă ultra-scăzută, simetrice, foarte bine gestionate reprezintă viitorul şi pentru segmentulk B2B şi pentru cel de retail“.
Un efort uriaş
Pregătirile Orange pentru Jocurile Olimpice din Paris
► 10.000 de puncte de acces Wi-Fi.
► 100.000 de „prize“ de acces la internet.
► 1.000 de oameni pe teren pentru a opera infrastructura.
► reţea privată 5G cu 21 de antene.
► 200 de smartphone-uri Samsung Galaxy S24 au fost utilizate pe post de camere video mobile la ceremonia de deschidere pentru a transmite imagini live de pe navele care au defilat pe Sena.
► 13.000 de smartphone-uri cu tehnologia push-to-talk utilizate de organizatori pentru comunicaţii, cu prioritate de acces la reţea.
► capacitatea instalată a reţelei pentru fiecare spaţiu major în care au avut loc competiţii a fost de 100 Gbps, cu redundanţă completă.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE