• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
ZF TechDay

ZF / Orange Tech Day. Leontin Toderici, Banca Transilvania: Tehnologia este cheie pentru expansiune, iar perioadele cu probleme sunt cele mai bune pentru a accelera

15.07.2020, 00:08 Autor: Adrian Seceleanu

Banca a trecut la o soluţie de reţea de arie largă definită software (SD-WAN) livrată de Orange pentru a gestiona centralizat cele peste 500 de sedii în care este prezentă instituţia financiară.

Banca Transilvania, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de profil, a implementat într-o perioadă de un an de zile un nou tip de reţea de arie largă - furnizată de Orange Business Services, ca parte a strategiei de a utiliza tehnologia pentru a funcţiona mai rapid şi mai eficient şi a realiza schimbări rapid în cele câteva sute de sedii pe care le operează.

„Am parcurs o perioadă lungă în piaţă, am parcurs perioade cu soare şi perioade mai puţin uşoare. Am învăţat în 2008, atunci când am avut provocarea crizei financiare, că în perioadele cu probleme este cel mai bine să accelerezi şi să faci diferenţa. De fiecare dată trebuie să ne gândim la ce avem, unde vrem să ajungem şi ce trebuie să începem azi ca mâine să fim mai pregătiţi. În 2008 am început un proces amplu de transformare, am fructificat peri­oada 2009-2013, când marea m­ajo­ritate a companiilor şi con­curenţilor stă­teau în expectativă - am înlocuit în acea perioadă aplicaţiie de carduri, aplicaţiile de internet-mobile, aplicaţiile de core-banking, iar apoi am implementat şi o soluţie nouă de CRM. Toate aceste schim­bări s-au dovedit a fi utile“, a de­clarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Leontin Toderici, director general adjunct şi COO în cadrul Bancii Transilvania.

Migrarea la o nouă soluţie de reţea a apărut pe fondul expansiunii băncii, a explicat el. „După cum bine ştiţi, în ultimii ani Banca Transilvania a crescut destul de mult şi a ajuns pe poziţia întâi. La început a fost o creştere organică, dar apoi am făcut şi două achiziţii: am achiziţionat Volksbank şi am integrat-o în 2015, iar în 2018 am integrat Bancpost. După cele două achiziţii portofoliul de clienţi şi de locaţii ale Băncii Transilvania au crescut mult şi nevoia unei infrastructuri flexibile şi care să răspundă printr-un click la nevoile băncii a fost din ce în ce mai vizibilă. Atunci am discutat cu partenerul nostru Orange pe partea de telecom, le-am spus nevoia noastră, iar întâmplarea a făcut ca în acel moment să aibă o soluţie foarte nouă pe piaţă şi nu ne-am dat în spate de la a implementa o soluţie nouă pe piaţa din România. Nu este prima dată când implementăm o tehnologie nouă. Ne gândim în special la nevoile viitoare ale băncii.“

BT a analizat din mai multe punc­te de vedere proiectul de mi­grare, urmărind patru indicatori cheie, a explicat reprezentantul BT. „În general când facem o schimbare încer­căm să urmărim patru indi­catori: simplitate, scalabilitate, sigu­ranţă şi experienţă. Pe partea de simplitate, după demo-urile rea­li­zate cu Orange am văzut că SD-WAN-ul este un mare pas în faţă: este mult mai simplu să pregătim o nouă sucursală, să o relocăm, sau să ne interconectăm cu alte aplicaţii. Pe partea de scalabilitate, am crescut foarte mult, acum avem peste 500 de locaţii, numărul de clienţi este mare şi aşteptările lor la fel.“

„Dispozitivele pe care le conectăm sunt la rândul lor tot mai multe şi evident că soluţia trebuie să fie scalabilă. Pe partea de siguranţă, sutem o bancă iar principalul atribut al unei bănci este siguranţa. Noi până la urmă funcţionăm pe bază de încredere - intermedierea financiară între depozitor şi clienţii care iau credite are ca principal pilon încrederea şi încredere fără siguranţă nu se poate. Soluţia a răspuns foarte bine pe zona de criptare, pe zona de securizare a datelor. Partea de experienţă şi aici ne referim la experienţa colegilor din tehnologie: cât de repede pot reacţiona la cerinţele tot mai diverse ale businessului, cât de repede pot pune o tehnologie nouă on-click, iar SD-WAN-ul chiar e on-click - interfaţa grafică, modul de definire, modul de replicare a unei definiţii este foarte simplă“.

Un alt motiv pentru implementare a fost managementul centralizat al infrastructurii, conform lui Leontin Toderici. „Principalele motive la care ne-am uitat pentru a face implementarea a fost partea de user-experience şi de simplificare şi în plus managementul centralizat. Suntem o bancă cu reţea largă, cu acoperire naţională şi avem şi prezenţă externă - în Italia, şi mai nou în grupul nostru a intrat şi într-o bancă din Republica Moldova. Ne uităm foarte atent la cum putem duce foarte repede know-how-ul înafară sau cum îl putem aduce în ţară. Managementul centralizat pentru întreaga reţea şi simplitatea operării au fost unele dintre motivele implementării soluţiei SD-WAN. Provizionarea rapidă a unei noi filiale, de multe ori oportunitatea de business, deschiderea unui mall sau o locaţie mult mai bună, ne face să luăm decizii rapide şi să ne adaptăm nevoilor clienţilor. Evident, posibilitatea de a avea şi funcţii avansate - precum cele de firewall, malware protection, o bună vizibilitate a traficului din reţea. De foarte multe ori este nevoie să scanăm foarte multe documente, conţinutul şi dimensiunea lor este variabil, mai multe aplicaţii concurente pe aceleaşi benzi de comunicaţie. O bună administrare, prioritizarea traficului şi scalabilitatea rapidă au făcut să ne uităm la această soluţie. Colegii din IT apreciază foarte mult soluţia - au o singură interfaţă din care provizionează filialele, pot lansa servicii noi în filiale foarte rapid, nivelul de cunoştinţe de care au nevoie a scăzut, nu este nevoie să fie complecşi în alegere, sau supuşi stresului când au de făcut mai multe modificări la mai multe routere.

Balansarea de trafic între datele care vin de la filiale - în fiecare filială avem mai mulţi operatori telecom şi foarte repede putem balansa de pe banda unui furnizor telco pe altă bandă. Am implementat soluţia în aproximativ 12 luni în întreaga reţea a băncii“.

 

Ce a mai declarat Leontin Toderici în cadrul emisiunii

► Pe partea de instant-payments am fost prima bancă care a putut răspunde cerinţelor. O bancă ca să poată implementa instant-payments trebuie să aibă un sistem care să poată răspunde concurent şi în perioada în care face închiderea de zi şi calculează dobânzile la toate canalele care sunt live, nu numai canalul de carduri, ci şi la partea de internet-mobile şi omnichannelul care este tot mai prezent şi mai diversificat.

► În acest moment implementăm soluţii noi şi facem de asemenea upgrade pentru foarte multe soluţii. SD-WAN a fost una dintre ele pe partea de reţea, dar pentru a putea funcţiona o bancă trebuie să aibă infrastructură hardware atât on-premise, cât şi în cloud, suportul pentru aplicaţii trebuie să fie foarte bine pregătit şi apoi aplicaţiile.

► Pe partea de aplicaţii, diferenţa o face cât de repede reuşeşti să faci upgrade pentru a fi tot timpul în pas cu noile tehnologii şi să răspundem cât mai bine provocărilor legate de dimensiunea băncii - avem peste 3,5 milioane de clienţi activi, iar în curând vom ajunge la 4 milioane de clienţi activi, avem 8.000 de colegi în bancă, iar în grup depăşim 10.000. Toate aceste cerinţe trebuie gestionate şi să ne gândim din timp unde va fi provocarea peste trei ani, ce trebuie să facem anul acesta ca în doi ani să fim pregătiţi, iar peste trei ani când va veni provocarea să fim acolo, să fi testat soluţia şi nu atunci să căutăm o soluţie.

► În acest moment cea mai mare investiţie pentru următoarele 20 de luni sunt legate de upgrade-ul sistemului de core-banking, deşi el este live de 7 ani, acum vrem să facem un upgrade major care să facă din core-banking un adevărat omnichannel, să avem şi partea de user-experience, posibilitatea de a răspunde rapid la lansări de produse. Avem alte aplicaţii care se află în partea de upgrade şi suntem pregătiţi deja cu o nouă aplicaţie de internet şi mobile-banking.

► Acum a fost o criză provocată de un virus, dar provocările au fost majore. Multe dintre bănci preferau să lucreze on-site, iar după declanşarea pandemiei de coronavirus, fiecare a trebuit să găsească soluţii pentru work from home, să se adapteze practic peste noapte şi să continue să ofere clienţilor servicii 24 cu 7. În plus, produsele şi serviciile care se oferă în mediul online să tindă la 100% în portofoliul băncii, şi nu în ultimul rând, toate acestea s-au suprapus şi cu provocările care sunt „n piaţă de 2-3 ani din zona de fintech. Trebuie să ne adaptăm la tot ce fac fintech-urile, să răspundem şi să fim competitivi cu ele şi în egală măsură să avem şi prezenţă fizică şi să ne întâlnim cu clienţii.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday