ZF TechDay

ZF Tech Day. Andreea Saharov şi Cristian Turcin, Orange Business: Rata de adopţie a serviciilor de externalizare a managementului flotelor de dispozitive mobile a crescut în ultimii doi ani. Companiile vor să se concentreze pe businessul principal

16.06.2025, 00:07 Autor: Ioana Nita

♦ O tendinţă tot mai clară pe piaţa locală arată că firmele, în special cele cu peste 100 de angajaţi, preferă să externalizeze gestiunea complexă a dispozitivelor mobile  Ca răspuns la această nevoie, accelerată de pandemie, Orange Business a dezvoltat serviciul Mobility Manager, o soluţie completă de administrare a flotelor de echipamente  Serviciul este structurat pe trei piloni: suport pentru top management, linie dedicată pentru angajaţi şi managementul logistic al activelor IT  Planurile de viitor vizează integrarea mai multor tipuri de dispozitive şi o interconectare mai simplă cu platformele clienţilor.

Tot mai multe companii din România aleg să externalizeze administrarea flotelor de dispo­zitive mobile, în condiţiile în care de la peste 100 de angajaţi devin greu de gestionat toate echipa­mentele mobile din cadrul orga­nizaţiei, iar timpul şi resursele alocate acestei activităţi ar putea fi folosite pentru dezvoltarea businessului lor principal. În prezent, cele mai multe companii care şi-au externalizat zona de gestionare a dispozitivelor mobile activează în domenii precum tehnologie, farma, retail sau banking.

„Devine greu să gestionezi în cadrul companiei atunci când sunt flote mari tot ce înseamnă zona de mobilitate. Şi atunci este din ce în ce mai evidentă nevoia aceasta de externalizare. A început la companiile mari, dar acum o vedem tot mai des şi la companiile tinere care au agilitate şi dorinţa de a se axa pe core businessul lor şi de a-şi externaliza tot ce înseamnă servicii adiacente“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Andreea Saharov, B2B corporate operations manager, Orange Business.

„Rata de adopţie, din ce observăm în ultimii ani, în ultimii doi ani, creşte constant“, a completat Cristian Turcin, lead cloud collocation and professional services în cadrul Orange Business.

Compania are în portofoliu un servicu de gestionare a flotelor de dispozitive mobile, numit Mobility Manager, pe care a început să îl dezvolte din perioada 2020-2021, pe fondul transformărilor aduse de pandemie şi de adoptarea pe scară largă a muncii de la distanţă. Aceste schimbări au generat noi provocări logistice şi administrative pentru companii.

„Am început să lucrăm la forma actuală a produsului Mobility Manager în perioada pandemiei, în momentul în care companiile treceau la modul de lucru remote. La fel se întâmpla şi la noi, treceam cu toţii printr-o transformare, încercam adaptarea către modul de lucru de la distanţă şi produsul acesta s-a născut din nevoia clienţilor de a gestiona mai uşor serviciile de mobilitate, dar şi dispozitivele pe care le achiziţionau de la noi. Era o perioadă în care ne era tuturor mai greu să respectăm termenele de livrare a dispozitivelor către angajaţi. Şi atunci începeau să apară întârzieri pe partea de livrări ale dispozitivelor către angajaţi, pentru că reprezentanţii companiilor mari erau din ce în ce mai puţin prezenţi la birou. Şi atunci am preluat noi povestea asta în interiorul lor şi am dezvoltat produsul de Mobility Manager cu mai multe componente care veneau în întâmpinarea clienţilor şi în ajutorul lor de a se adapta la tot ce însemna mod de lucru în pandemie şi mai târziu post-pandemie“, a punctat Andreea Saharov.

Andreea Saharov, B2B Corporate Operations Manager, Orange Business: “Am început să lucrăm la forma actuală a produsului Mobility Manager în perioada pandemiei, în momentul în care companiile treceau la modul de lucru remote. La fel se întâmpla şi la noi, treceam cu toţii printr-o transformare, încercam adaptarea către modul de lucru de la distanţă şi produsul acesta s-a născut din nevoia clienţilor de a gestiona mai uşor serviciile de mobilitate, dar şi dispozitivele pe care le achiziţionau de la noi.”

Serviciul Mobility Manager a fost lansat oficial în forma completă în 2023, iar acesta a fost conceput ca o soluţie flexibilă, structurată pe trei componente distincte care pot fi adoptate împreună sau separat.

„Produsul a fost gândit pe trei zone specifice. Există trei componente pe care noi le adresăm clienţilor, fie împreună, fie separat. Iar aceste componente sunt împărţite astfel încât să acoperim toată zona de suport. Avem aşa: partea de Mobility Manager care se adresează clienţilor persoane de contact sau persoane reprezentante din cadrul companiei care au relaţie directă cu noi, cu Orange. Şi atunci pentru aceştia, dar şi pentru top management, se pregătesc business performance review-uri recurente în care clienţii primesc o imagine foarte clară şi foarte bine structurată asupra a tot ce se întâmplă în flota lor de servicii şi de echipamente“, a explicat ea, adăugând că cea de-a doua componentă s-a dezvoltat ulterior, adresându-se agajaţilor. „Ne-am dat seama că este nevoie de un suport şi de o atenţie dedicată şi pentru angajaţii clienţilor, care găseau destul de greu procesul acesta de a obţine informaţii sau de a intra în contact cu noi. Şi atunci există această linie dedicată pentru angajaţii clienţilor în care li se oferă suport personalizat şi adaptat, dezvoltat exact pe cerinţa specifică a clientului.  Şi mai avem componenta de Mobility Asset Management şi ea dezvoltată ulterior, care este un serviciu de control şi gestionare a inventarului de dispozitive mobile, care îţi permite să gestionezi mişcarea, stocarea şi inventarierea dispozitivelor.“

Cristian Turcin, lead cloud collocation and professional services, Orange Business: Ne uităm în perioada asta, pe termen scurt, la înglobarea mai multor tipuri de dispozitive – laptopuri şi smart devices, să spunem – şi ne uităm în acelaşi timp, datorită feedbackului clientului, într-adevăr, la integrarea usoară a platformelor noastre cu platformele lor diferite şi de a face cât mai uşoară şi cât mai neinvazivă din punctul de vedere al timpului şi al bugetului pentru ei acest aspect.

Procesul de implementare este unul colaborativ şi este gândit să fie cât mai simplu pentru client, fără a necesita dezvoltări complexe la nivel intern. „Sunt nişte paşi concreţi. Unul este de aliniere, să vedem exact ce are nevoie compania respectivă, pentru a defini o matrice de colaborare. Pentru că în funcţie de verticală sau în funcţie de specificul companiei, are altfel de metode. Clienţii nu trebuie să implementeze nimic intern, vreo platformă sau vreun proces. Trebuie doar să ne comunice, să le aliniem, să le agreăm şi să începem cu un <<welcome>> şi în faţa angajaţilor lui. Pentru că noi concepem un email pentru angajaţii clientului nostru pe care îl trimitem companiei, deci îl ajutăm să facă awareness-ul în compania respectivă. Şi nu trebuie să se gândească cum ar trebui să-şi promoveze serviciul acesta cu exactitate“, a explicat Cristian Turcin.

De la lansare, serviciul Mobility Manager a evoluat constant, una dintre cele mai importante îmbunătăţiri fiind extinderea gamei de dispozitive gestionate. „Gestionăm în principiu dispozitivele vândute de noi. Este mult mai uşor să gestionezi ceea ce vinzi. Gestionăm şi dispozitivele altor operatori, pentru că o companie mare, în general, are mai mulţi furnizori pe acelaşi serviciu de mobilitate sau de echipamente, iar în măsura în care companiile ne pun la dispoziţie informaţii despre echipamente, putem să le gestionăm. Şi mergem şi către zona de laptopuri, televizoare, proiectoare, routere mobile“, a menţionat el.

Modelul de business este flexibil, adaptat fiecărui tip de companie. Pentru firmele mici şi mijlocii, un model de subscripţie lunară oferă predictibilitate, în timp ce pentru companiile mari există o personalizare avansată a modului de plată (trimestrial, la începutul contractului etc.). Preţul este proporţional cu serviciile de mobilitate existente, fiind gândit să fie o investiţie „digerabilă“ în eficienţă.

„Ne uităm la acest serviciu ca pe o eficientizare a unei activităţi pe care o înglobezi în cadrul companiei tale şi care îţi ia timp, iar timpul respectiv îl poţi folosi să aduci plus valoare la core business-ul tău. Atunci discuţiile cam aşa evoluează, pentru că plătesc într-o parte, dar îmi iau timpul în partea cealaltă să pot să creez valoare şi atunci devine mult mai eficient şi este şi uşor, să spunem, de calculat cât externalizez, care-i plata pe servicile externalizate şi timpul la câtă valoare mi-aduce“, a subliniat Cristian Turcin.

În prezent, soluţia este folosită de companii din diverse industrii, precum tehnologie, farma, retail şi banking, iar rata de adopţie este în creştere constantă. Planurile de viitor se concentrează pe dezvoltarea continuă a produsului, în strânsă legătură cu feedbackul clienţilor.

„Ne uităm în perioada asta, pe termen scurt, la înglobarea mai multor tipuri de dispozitive – laptopuri şi smart devices, să spunem – şi ne uităm în acelaşi timp, datorită feedback-ului clientului, într-adevăr, la integrarea usoară a platformelor noastre cu platformele lor diferite şi de a face cât mai uşoară şi cât mai neinvazivă din punct de vedere al timpului şi al bugetului pentru ei acest aspect“, a concluzionat Cristian Turcin.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday