♦ Datele de mobilitate colectate arată că în 14 zile centrul istoric al Braşovului a avut aproape 800.000 de vizitatori unici ♦ Peste 80% din deplasările zilnice în interiorul municipiului Braşov sunt pe distanţe mai mici de 5 kilometri ♦ Soluţia Orange permite măsurarea precisă a fluxurilor de mobilitate între Braşov şi localităţile din zona metropolitană.
Orange România a implementat pentru autorităţile din Braşov o soluţie, denumită Mobile Data Analytics, care oferă acces la date concrete despre tiparele de mobilitate ale locuitorilor şi turiştilor, furnizând astfel informaţii esenţiale pentru dezvoltarea strategiilor de transport şi turism ale oraşului. Soluţia transformă datele din reţeaua mobilă în informaţii pentru decidenţi, permiţând luarea deciziilor bazate pe date concrete şi nu pe presupuneri.
„Dezvoltarea soluţiei Mobile Data Analytics a pornit de la o permanentă comunicare cu clienţii noştri şi de la identificarea nevoii de date relevante. Există un paradox: deşi suntem înconjuraţi de date, totuşi există un deşert de date. Adică date există, dar nu tot timpul sunt cele relevante şi în forma în care le trebuie municipalităţilor sau clienţilor de business“, a explicat Mihaela Cristescu, lead Wi-Fi and analytics în cadrul Orange România, în cadrul emisiunii ZF Tech Day.
Soluţia oferă mai multe avantaje autorităţilor. „Beneficiul principal este cunoaşterea obiceiurilor de mobilitate a cetăţenilor oraşului, inclusiv la nivelul zonei metropolitane. Este un diferenţiator de valoare care aduce avantaje în strategiile de planificare a mobilităţii urbane şi de turism, este un suport în dezvoltarea modelelor de transport urban. Un alt beneficiu important al soluţiei este analiza impactului pe care îl au evenimentele asupra oraşului şi atunci de exemplu se poate răspunde la întrebarea când e bine să se organizeze un eveniment. Soluţia oferă şi o analiză a atractivităţii oraşului şi a zonei metropolitane Braşov din punct de vedere turistic şi înţelegerea comportamentului de mobilitate a turiştilor inclusiv pentru realizarea unei strategii pe termen lung a oraşului“, a declarat Anca Lebu, business development executive, Orange România.
Anca Lebu, business development executive, Orange România: Un alt beneficiu important al soluţiei este analiza impactului pe care îl au evenimentele asupra oraşului.
Procesul de colectare şi analiză a datelor urmează mai mulţi paşi. Mai întâi, sistemul înregistrează activitatea - apeluri, SMS-uri şi sesiuni de date - din reţeaua Orange. Aceste informaţii sunt apoi anonimizate, fiind eliminate toate datele cu caracter personal. În următoarea etapă, datele sunt agregate şi extrapolate pe baza cotei de piaţă a operatorului în fiecare zonă geografică, pentru a oferi o imagine completă a mobilităţii întregii populaţii.
„Datele sunt agregate, noi putem vedea numai abonaţii Orange, însă cunoscând care este cota noastră de piaţă la nivelul fiecărui judeţ, extrapolăm şi oferim informaţii cu privire la populaţia prezentă în zonă. Este un raport statistic, facem estimări şi oferim date agregate, anonimizate“, a adăugat Mihaela Cristescu.
Procesul de colectare a datelor respectă toate normele de confidenţialitate.
„Toate telefoanele mobile generează un volum foarte mare de date în momentul în care fie se iniţiază apeluri, fie trimitem SMS-uri sau utilizând telefonul mobil cu toate aplicaţiile lui.“
„Toate aceste date sunt colectate la noi în Big Data şi anonimizate şi aici este un punct foarte important pentru că orice date cu caracter personal sunt şterse ireversibil“, a explicat Mihaela Cristescu.
„Livrabilul final este reprezentat de indicatori statistici cum ar fi prezenţă, număr de vizitatori într-o anumită zonă, care este originea vizitatorilor - câţi vin din Bucureşti, din Braşov, din Prahova şi aşa mai departe. Deci putem spune care sunt zonele de provenienţă, atât pentru vizitatorii naţionali cât şi pentru cei internaţionali“, a precizat Mihaela Cristescu.
Mihaela Cristescu, lead Wi-Fi & analytics, Orange România: Datele sunt agregate, noi putem vedea numai abonaţii Orange, însă cunoscând care este cota noastră de piaţă la nivelul fiecărui judeţ, extrapolăm şi oferim informaţii cu privire la populaţia prezentă în zonă.
În cazul vizitatorilor internaţionali, identificarea se face prin intermediul codurilor specifice de operator şi ţară care apar în procesul de roaming. Toate aceste date sunt prezentate într-un raport interactiv care permite filtrarea şi analizarea informaţiilor în timp real, oferind o experienţă intuitivă pentru utilizatori.
Soluţia permite definirea unor zone precise de analiză. „Se pot defini zone asociate turnurilor de telefonie mobilă, celulelor de telefonie. Şi atunci putem să identificăm nu doar la nivelul zonei metropolitane care sunt tiparele de mişcare, ci inclusiv la nivelul municipiului să facem o zonare destul de fidelă şi să putem identifica felul în care mişcările între cartiere se întâmplă în fiecare zi“, a adăugat Cătălin Frangulea Pastor, directorul general al Asociaţiei Metropolitane pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Braşov.
Una dintre descoperirile importante realizate prin intermediul acestei soluţii a fost legată de fluxul real de turişti din centrul istoric al Braşovului, care a depăşit semnificativ estimările anterioare. „Într-un interval de 14 zile, strict în zona centrului istoric din Municipiul Braşov, noi am avut aproape 800.000 de vizitatori unici. Evident, numărul de vizitări a fost mai mare pentru că vizitatorii reveneau fie de mai multe ori pe zi fie în zile diferite. Odată ce ai aceste date începi să-ţi spui problema, ok, dacă am 800.000 de oameni într-un interval de 14 zile, ar trebui să-mi redimensionez într-o formă sau alta ecosistemul urban“, a declarat Cătălin Frangulea Pastor, Director General al Asociaţiei Metropolitane pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Braşov.
Datele colectate au evidenţiat şi tipare neaşteptate de mobilitate între localităţi. „O ipoteză iniţială spune că mişcarea este dinspre Sfântu Gheorghe către Braşov, Braşovul fiind oraşul polarizator. Analiza datelor de telefonie mobilă ne-a arătat că există o mişcare semnificativă şi dinspre Braşov către Sfântu Gheorghe“, a explicat Frangulea Pastor.
Implementarea soluţiei a condus deja la decizii de dezvoltare urbană. „Un prim element tangibil este crearea masterplanului velo pentru municipiul Braşov. Datele colectate ne-au arătat la un moment dat că peste 80% din deplasări zilnice în interiorul municipiului Braşov erau sub 5 km“, a explicat Frangulea Pastor. Planul prevede astfel dezvoltarea unei reţele de piste pentru biciclete în două etape.
Pentru viitor, Asociaţiei Metropolitane pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Braşov îşi doreşte să continue colectarea acestor date într-o manieră predictibilă şi multianuală. „Dorinţa mea ar fi ca pe viitor să încercăm să avem aceste colectări de date într-o manieră predictibilă şi multianuală astfel încât peste câţiva ani să pot să mă uit şi la un istoric şi să văd cum mici modificări au generat evoluţii la nivel de flux turistic într-o zonă, la nivel de optimizare a traficului poate într-un cartier sau pe o anumită magistrală“, a explicat Cătălin Frangulea Pastor.
Datele vor fi folosite şi pentru evaluarea impactului proiectelor majore de infrastructură. „Vorbim de un tren metropolitan, avem şi un aeroport care aduce turişti din Braşov şi ar trebui să vedem de unde îi aduce, cât stau, prin ce zone se duc. Deci sunt multe variabile care pot fi identificate şi clarificate folosind colectarea de date din infrastructura de telefonia mobilă“, a conchis directorul general al Asociaţiei Metropolitane din Braşov.
Cătălin Frangulea-Pastor, director general, AMDDTP Braşov: Dorinţa mea ar fi ca pe viitor să încercăm să avem aceste colectări de date într-o manieră predictibilă şi multianuală.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE