ZF TechDay

ZF Tech Day. Ciprian Mirea, country manager, OnePlus România: Vânzările de smartphone-uri au stagnat din punct de vedere cantitativ în primele 9 luni, dar au crescut valoric. Per total, la final de 2024 mă aştept la vânzări totale de 3,5 mil. unităţi şi o creştere valorică de circa 5-8%

08.10.2024, 00:06 Autor: Ioana Nita

„Oamenii se orientează către telefoane un pic mai scumpe, dar care aduc beneficii din zona de vârf: mai multă memorie, camere mai bune şi cu inteligenţă artificială - o tehnologie foarte la modă care este integrată pe din ce în ce mai multe dispozitive.“

În primele 9 luni ale acestui an, vânzările de smartphone-uri din România au înregistrat o creştere de circa 6-7% din punct de vedere valoric, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, însă din punct de vedere cantitativ, piaţa a stagnat, conform estimărilor reprezentanţilor locali ai brandului chinezesc de telefoane mobile şi gadgeturi OnePlus. Pentrul întreg anul 2024 se prognozează o stabilitate a pieţei locale de smartphone-uri din punct de vedere cantitativ – 3,5 milioane de unităţi, şi o creştere cuprinsă între 5%-8% ca valoare a vânzărilor.

„Primele nouă luni din 2024 au fost similare cu primele nouă luni ale anului trecut. Dacă ne referim la cantităţi, cred că este aproape 1 la 1. În schimb, avem schimbări la nivel de valoare, care a crescut, acest lucru înseamnând că valoarea mediei de vânzare a unui telefon a crescut şi ea. Per total piaţă, creşterea valorică este de 6-7% versus anul trecut pentru aceeaşi perioadă", a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Ciprian Mirea, country manager pentru OnePlus în România. El a explicat că utilizatorii optează pentru modele de telefoane mai performante şi mai scumpe atunci când îşi schimbă smartphone-ul, dar totodată există o ofertă mai redusă de telefoane cu preţuri foarte mici.

„Telefoanele care în trecut se regăseau într-o zonă de preţ mai joasă de sub 500 - 700 lei au devenit din ce în ce mai puţine. Astăzi pot să-ţi iei un telefon foarte performant, undeva în jurul zonei de 1.000 - 1.200 lei, care să aibă suficientă memorie RAM, suficient spaţiu de stocare pe care poate în trecut le găseai la un telefon de 2.000 de lei. Oamenii se orientează către telefoane un pic mai scumpe, dar care aduc beneficii din zona de vârf: mai multă memorie, camere mai bune şi cu inteligenţă artificială - o tehnologie foarte la modă care este integrată pe din ce în ce mai multe dispozitive.“

Cea mai nouă tendinţă de pe piaţa de smartphone-uri este integrarea inteligenţei artificiale (AI) în diferite funcţionalităţi pentru o productivitate crescută şi pentru zona de fotografii. În această cursă AI pe telefoanele mobile intră tot mai mulţi producători de telefoane mobile, majoritatea integrând modelele de inteligenţă artificiale ale gigantului american Google.

“Această tehnologie AI a apărut în prima fază pe vârfurile de gamă şi apoi, cel puţin în cazul nostru, am dus inteligenţa artificială şi pe telefoane dintr-o zonă medie de preţ. Nu este nevoie să-ţi cumperi un flagship, un vârf de gamă, pe care să dai 1.000 de euro sau mai mult, ca să beneficiezi de această tehnologie. De altfel, în vară am lansat Nord 4, un telefon dintr-o zonă de preţ de mijloc superioară care are integrată tehnologia de inteligenţă artificială în mai multe zone, atât din punct de vedere al creşterii creativităţii, cât şi al creşterii productivităţii”, a precizat Mirea, dând şi câteva exemple concrete despre funcţiile AI de pe telefoanele mobile.

"Partea de foto este cea mai uşor de exemplificat către consumator pentru că ai tot felul de tehnologii de decupare a elementelor nedorite din cadru. [...] În zona de productivitate sunt funcţii precum <<AI summary>>. Dacă, spre exemplu, eşti într-o întâlnire, poţi activa acea funcţie pe telefon. Telefonul va face o înregistrare a întâlnirii şi îţi va face un sumar al întregii întâlnirii sub formă de text."

Pentru integrarea inteligenţei artificiale, smartphone-urile au nevoie de hardware tot mai performant, un motiv pentru care momentan unii dintre producătorii de telefoane mobile au lansat funcţiile AI doar pe modelele lor premium, flagship, însă treptat tehnologia va ajunge în viitor şi pe modele din gamele de mijloc sau chiar entry-level.

“Cred că această cursă AI, dacă pot să-i spun aşa, va continua. Inteligenţa artificială pe telefone va merge chiar şi către dispozitive cu preţ de 1.000 de lei. Sigur, unele funcţii pot fi limitate. La acest moment, funcţiile AI sunt fie procesate local cu ajutorul hardware-ului mai puternic, fie sunt procesate în cloud”, a punctat el.

O altă tendinţă semnificativă de pe piaţa de smartphone-uri este prelungirea duratei de utilizare a smartphone-urilor, în concordanţă cu directivele europene privind eficientizarea consumului. "Companiile trebuie să facă produse care să nu se degradeze într-o perioadă scurtă de timp şi de aici şi scăderea numărul de unităţi din piaţa de smartphone-uri, pentru că oamenii aleg să-şi folosească dispozitivul mai mult timp decât o făceau în trecut. Rata de schimb cred că este acum de un an şi 9 luni, spre 2 ani, iar în trecut rata de schimb era mai mică. De exemplu, telefoanele noastre sunt gândite să reziste mai mult timp, bateria nu se degradează. [...] Suportul software pe care noi îl oferim iarăşi acoperă mult peste 4 ani în funcţie de dispozitiv, evident. Acoperim 5-6 ani, dacă vorbim de telefoane din gama de mijloc sau 3 - 4 ani pentru modele din game entry-level."

În ceea ce priveşte structura pieţei, Mirea a subliniat că România are un profil specific în regiune: "În zona de mijloc, la nivel amplu, intră modele de telefoane de la 1.000 lei la 3.000 de lei. E o plajă destul de largă pentru zona de mijloc. Sunt mai multe telefone între 1.000 lei şi 2.000 de lei decât sunt cele între 2.000 şi 3.000 de lei. Deci din punctul acesta de vedere, avem o pondere mare, cred, şi comparat cu alte ţări din regiune, a segmentului medium - high şi flagship. Cred că acesta este un lucru diferit pe care îl are România faţă de pieţe precum Bulgaria, Polonia sau Ungaria."

În ultimul trimestru al anului au loc cele mai mari vânzări din an pentru zona de electronice, şi implicit şi smartphone-uri, în condiţiile în care au loc evenimente de shopping precum Black Friday şi o serie de promoţii cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Aşadar, pentru finalul anului 2024, estimările indică o stagnare a pieţei de smartphone-uri la 3,5 milioane de unităţi, dar o creştere a valorii vânzărilor.

"Din punct de vedere al pieţei, eu văd o stagnare din punct de vedere cantitativ, în comparaţie cu anul trecut. Deci mă aştept undeva la 3,5 milioane de unităţi, dar cu o uşoară creştere valorică de 5%-8 % versus anul trecut. Anul trecut am avut chiar o scădere cantitativ, dar s-a păstrat partea de valoare în sus.”

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday