ZF TechDay

ZF Tech Day. Cosmin Doroftei, cofondator al Splash: Am adus încă 500 de trotinete în flotă şi avem în plan să adăugăm şi biciclete, scutere şi maşini. Platforma de mobilitate urbană a investit până acum un milion de euro în echipamente şi software

11.08.2020, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

Splash, un proiect de mobilitate urbană disponibil în Bucureşti, care le pune la dispoziţie clienţilor în prezent câteva sute de trotinete electrice care pot fi închiriate cu ajutorul telefonului mobil, are în plan să adauge în flotă şi alte vehicule şi să se extindă şi în alte oraşe din România.

„Până la finalul anului nu vom mai suplimneta flota de trotinete, în schimb avem în plan să includem şi altfel de vehicule, cum ar fi biciclete, maşini, scutere ale noastre sau de la partenerii noştri. În plus, luăm în considerare să mergem şi în alte oraşe. În primăvara anului viitor sperăm să ieşim în primul oraş din afara Bucureştiului“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Cosmin Doroftei, cofondator al Splash.

„Serviciul l-am lansat în octombrie 2019 iniţial într-o fază pilot cu un număr de 100 de trotinete, iar acum am suplimentat flota cu 500 de trotinete noi, ajungând astfel la aproximativ 600. Pentru moment cele 600 de trotinete sunt doar în Bucureşti, dar luăm în considerare expansiunea şi în alte oraşe. Obiectivele de anul acesta sunt să ne concentrăm resursele doar pe Bucureşti“.

Investiţia totală în proiect până în acest moment se ridică la un milion de euro, a adăugat Cosmin Doroftei.

„Investiţia, cu tot cu faza a doua a proiectului, se ridică la un milion de euro. În prima fază am investit 200.000 de euro în flotă şi în soft, acum ridicând numărul de trotinete a fost nevoie de mai multe fonduri şi de mai mulţi bani pentru partea operaţională, depozit, service, oameni. Am investit din surse proprii - noi facem parte dintr-un grup de firme, suntem la bază o firmă mai mare de dezvoltare software, şi de acolo ne-am rupt câţiva programatori pentru acest proiect. În echipa Splash sunt 9 oameni care sunt dedicaţi 100% proiectului şi colaboratori pentru diferite joburi“, a adăugat el.

Soluţia de conectare la internet a trotinetelor, esenţială pentru funcţionarea businessului, este furnizată de Orange Business Services, a declarat Doroftei. “Trotinetele au ataşate un modul Internet of Things, adică un fel de minicomputer al trotinetei şi serverele noastre se află în legătură cu acele module prin diferite protocoale. Pentru a comunica în timp real cu trotinetele acestea trebuie să fie conectate în permanenţă la internet. Astfel aveam nevoie de o soluţie care să fie cât mai puţin consumatoare de date. Am studiat puţin piaţa şi am ajuns la aceste cartele M2M concepute special pentru acest tip de servicii. Ele folosesc mai puţine date. Furnizorul nostru de soluţii M2M este Orange. Eram deja clienţi Orange şi am găsit în acelaşi timp la ei soluţia, am testat cartelele, am fost mulţumiţi şi am mers mai departe. Am testat şi ceilalţi furnizori dar ne-a plăcut mai mult soluţia oferită de Orange. În prezent plătim aproximativ 1.000 de euro lunar pentru un astfel de abonament, în acesta fiind incluse serviciile de date pentru toate trotinetele noastre. Conexiunea mobilă continuă la internet este cel mai important lucru pentru a şti permanent unde sunt trotinetele, care este starea lor şi pentru ca utilizatorii să aibă o exeprienţă completă. Dacă ele îşi pierd conexiunea la internet utilizatorii riscă să nu poată închide cursa, nu pot porni, au tot felul de probleme. Această conexiune este vitală“.

 

Ce a mai declarat Cosmin Doroftei în cadrul emisiunii:

♦ Povestea Splash a început în august 2018. Eram în California, la un client de-al nostru, am văzut pe străzile de acolo astfel de trotinete şi mi-am zis că trebuie să încercăm un astfel de business şi în România. M-am întors am început să lucrăm la idee şi mi-am dat seama între timp că nu eram singurii - apăruseră alte astfel de businessuri asemănătoare iar asta ne-a schimbat puţin perspectiva şi ne-a făcut să abordăm businessul în termeni concurenţiali, mai ales să căutăm să ne diferenţiem cumva de competiţie prin aplicaţie, prin trotinetă cât şi prin experienţa clientului.

♦ Principalul diferenţiator este produsul, trotineta în sine. Aceasta are roţi mari mari, ceea ce o face mai confortabilă, are de asemenea o suspensie telescopică pe roţile din faţă ceea ce îi oferă şi o vizibilitate crescută în trafic aducând un plus de siguranţă clienţilor noştri. Pe partea de aplicaţie avem diferenţiatorii de brand - noi ne dorim să nu fim doar un simplu serviciu de mobilitate urbană - vrem să creăm un stil de viaţă diferit oamenilor, să le aducem experienţe, o stare de bine cu atât mai mult cu cât în perioada pe care o traversăm astfel de lucruri ar trebui să fie mult mai apreciate.

♦ Trotinetele sunt achiziţionate de noi, sunt un model produs la comandă pentru noi în China. Costurile cele mai mari într-un asemenea business sunt pe partea operaţională, să le încărcăm, să le distribuim prin oraş.

♦ Avem două feluri de tarife - tariful de deblocare care este de 3 lei şi tariful pe minut, care este de 50 de bani pe minut.

♦ Avem în jur de 12.000 de utilizatori activi, dar ţin să menţionez că doar în ultima lună acest număr s-a dublat odată cu adăugarea noii flote.

♦ Statisticile noastre arată că timpul mediu al unei curse este de 20 de minute, cu o distanţă de 3,5 kilometri şi un cost de mediu de 13 lei, cam acestea ar fi cifrele medii.

♦ Pentru moment nu cred că se va reduce preţul, cred doar adică lucrăm la unele abonamente lunare, săptămânale, zilnice, care să le reducă utilizatorilor costul.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday