ZF TechDay

ZF Tech Day. Cristian Paţachia, development & innovation manager, Orange România: Nevoia de educaţie antreprenorială este mare, poate ar trebui să o începem din liceu

14.10.2022, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

Programul de training pentru liderii universităţilor din România realizat de Fundaţia Româno-Americană cu suportul Orange include în prezent 15 universităţi din şapte oraşe din România şi are impact asupra a 400 de studenţi anual.

Profesorii universitari au nevoie de în­dru­mare şi trai­ning în ceea ce priveşte cu­noş­tinţele  antre­pre­noria­le şi de business, pen­tru a putea să transfere şi să in­ducă studenţilor „apeti­tul“ pentru antre­prenoriat şi pentru a îi ajuta pe studenţi să îşi transforme proiectele şi ideile în busi­nessuri şi start-up-uri inovatoare.

„Suntem poate abia la începutul dru­mului, pentru că nevoia de educaţie în ceea ce priveşte leadershipul antrepre­no­rial din cadrul universităţilor este mare. Un profe­sor nu poate să aco­pere partea aceasta de ges­tiu­ne a unui incubator, ac­celerator chiar şi a unui SAS (societăţi de antre­preno­riat studenţeşti), astfel încât să fie şi eficient la final, şi cred că, cu astfel de cursuri şi cu un suport poate şi din partea altor jucători din mediul privat am putea face o diferenţă. Cred că aceste programe ar trebui extinse la nivel naţional“, a spus în cadrul emisiunii ZF Tech Day Cristian Paţachia, develop­ment & innovation manager, Orange România.

Şi Paul Baran, responsabil programe tehnologie şi inovaţie, Fundaţia Româno-Americană, consideră că antreprenoriatul în şcoli şi universităţi este esenţial. „Eu mă uit la skillurile care se dezvoltă în cadrul aces­tor programe, iar aceste abilităţi se dez­voltă, nu se naşte nimeni cu ele, de aceea este foarte important să le deprindem din timp. Acum, cu programe europene şi nu numai, este un peisaj confuz pentru toată lumea, care e destul de greu de gestionat, dar avem jucători din sec­torul privat, avem deschi­dere din partea universită­ţilor, toată lumea vrea să contribuie la dezvoltarea noilor absolvenţi.“

Cristian Paţachia a adăugat că aceste programe pot fi extinse chiar şi la nivelul liceelor şi profe­sori­lor din liceele din România.

„Poate nu ar strica să ne ducem şi spre licee. Mulţi liceeni se orientează, după ce termină liceul, să plece la uni­ver­sităţi din afară. Probabil şi pen­tru că ofertele educa­ţionale din par­tea universităţilor din afară includ şi zona aceasta de antreprenoriat care e destul de apetisantă. Dacă am pu­ne în pachetele uni­ver­sităţi­lor din România ast­fel de oferte, eu zic că la nivelul lice­elor mentalitatea s-ar schimba puţin. E adevărat, schimbări vom vedea în următorii 10 - 20 de ani, nu peste un an sau doi ani, dar putem începe.“

Orange România susţine un program de training pentru liderii universităţilor din România, realizat de Fundaţia Româno-Americană, încă din 2013. Iar în cei nouă ani de activitate, programul ajuns la 15 uni­versităţi din şapte oraşe din România şi are impact asupra a 400 de studenţi anual.

„Am început să investim în profesori, am creat un program unde profesorii de la universităţile tehnice de stat merg în cadrul unor universităţi din afară - la Universitatea Rochester, spre exemplu - unde stau un semestru, pentru a înţelege cum este inte­grat antreprenoriatul în tot campusul. Sunt multe lucruri care se fac altfel acolo, spre exemplu, cum este îmbinată tehnologia cu medicina pentru ca studenţi din ambele sectoare să poată dezvolta diferite produse şi soluţii. Iar acest program a continuat mai mulţi ani, am creat şi alte programe, peisa­jul s-a schimbat, şi priorităţile, dar şi ideea de antreprenoriat care a lipsit în totalitate, a devenit vizibilă“, a mai spus Paul Baran. El a menţionat că un element impor­tant mai este reprezentant şi de colaborările între universităţi şi între studenţii care urmează profile şi facultăţi diferite.

Paul Baran, responsabil programe tehnologie şi inovaţie, Fundaţia Româno-Americană: Trebuie să creăm programe care să îmbine studenţi de la mai multe facultăţi, cum este în afară. Studenţii de la diferite universităţi trebuie să colaboreze între ei, să dezvolte împreună.


„Sistemul educaţional românesc este bazat pe un sistem sovietic în care univer­sităţile sunt separate. Avem medicina într-un colţ al oraşului, Politehnica în altă zonă, agronomia la fel, departe de celelalte două. În SUA, spre exemplu, studenţii de la diferite facultăţi stau în aceleaşi cămine, mănâncă în acelaşi loc, ei sunt amestecaţi. Şi atunci e mult mai uşor ca noi să începem să creăm programe care să îi îmbine.“

„Trebuie să fim creativi şi să găsim soluţii să dezvoltăm aceste spaţii în care să aducem studenţi de la diferite Universităţi, să creăm cursuri prin care să aducem în acelaşi loc studenţii.“

De asemenea, prin colaborare, atât între universităţi, cât şi între mediul academic şi jucători din sectorul privat, studenţii pot ajunge mai repede la idei inovatoare de business.

„Ne-am dorit foarte mult să regăsim cât mai multe idei de business venite din aceste colaborări între sas-uri (societăţi de antreprenoriat studenţeşti), centre de transfer tehnologic şi mediul privat. Pentru că sas-ul este un loc în care se concretizează anumit idei, care apoi trebuie să fie mutate într-un mediu de execuţie, ceea ce înseamnă că este importantă şi colaborarea cu mediul de business“, a mai spus Cristian Paţachia.

El a adăugat că, în continuare, Orange România va susţine investiţiile în educaţie şi antreprenoriat.

„Vom continua să investim în educaţie şi inovaţie cu antreprenoriatul ca şi focus. Între ele mai este o componentă, cea de cercetare. Acest transfer de tehnologie dintr-o parte în cealaltă se face pe un suport de cercetare. Astfel, vom investi în continuare în relaţia cu universităţile, vom încerca să le ajutăm şi să le susţinem programele, să susţinem modul în care ele colaborează între ele şi împreună cu partenerii - cum sunt colegii de la Fundaţia Româno-Americană - şi credem că în următorii 10 ani lucrurile o să devină pozitive.“

 

Ce a mai spus Cristian Paţachia la ZF Tech Day

Ultima parte a cursului de leadership în antreprenoriat presupune ca profesorii, în grupuri mixte - deci nu pe universitate cât între universităţi - să gândească paşi strategici, concret, ce ar trebui să facă, ce ar trebui să propună în interiorul universităţilor astfel încât programele acestea să devină realitate şi la nivel de echipe şi la nivel de implicare a studenţilor şi la nivel de implicare a companiilor private. Şi chiar ne-au surprins pentru că practic ei s-au deschis. Mă aştept ca în perioada următoare să putem discuta ideile şi propunerile lor inclusiv în şedinţe directe între noi şi liderii din universităţi. Şi chiar cred că dacă mergem pe calea aceasta, această lipsă de suport în zona de antreprenoriat în partea de universităţi ar putea să fie redusă.

Acum nu mai sunt doar oameni din zona tech, acum regăsim în echipe şi persoane cu profil de business, medicină. Sunt soluţii propuse pe zona de med tech, edu tech. Ne ajută mult implicarea profesorilor în coordonarea echipelor care propun astfel de soluţii. Există un trend pozitiv, dar trebuie puţin lucrat la mentalitatea de leadership, de leadership în antreprenoriat, la nivel de management în universitate.

Un alt aspect important este reprezentat de dotările din universităţi - acele laboratoare - din punct de vedere infrastructură şi infrastructură digitală. Din partea noastră există suport în multe din universităţile pe care le regăsim în acest training. Noi avem deja colaborări pe partea de infrastructură, iar aici vorbim de partea de reţele care ajută nu doar la cursuri cât şi la partea practică.  Cred că mai mulţi parteneri pe această idee ar fi de lăudat să apară.

 

Ce a mai spus Paul Baran la ZF Tech Day

Managerii din universităţi sunt, de fapt, profesori care au fost crescuţi să facă cercetare, să predea, dar nu au fost crescuţi să devină lideri universitari, să înţeleagă cum se pun ideile coerente într-o strategie, să lucreze cu toţi jucătorii din comunităţile lor.

În SUA sunt programe de leadership, iar când sunt oameni aleşi să preia o funcţie de management, merg la Harvard şi la alte universităţi pentru a vedea cum se întâmplă lucrurile.

Noi am fost la Boston şi Babson College, iar acest program are doi paşi - primul pas este cu Babson College, în cadrul căruia liderii din cadrul universităţile din România învaţă şi înţeleg cum pot atrage mai mulţi jucători în ecosistemul lor, cum să evalueze ecosistemul şi să gândească strategic ce vor să dezvolte.

În prezent, avem Politehnica Bucureşti, Universitatea de Vest şi Politehnica Timişoara, Universitatea Babeş şi Universitatea Tehnică din Cluj, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi şi Universitatea din Constanţa. Sunt şapte universităţi alături de noi în prezent.

Avem anumite programe care au început din 2013, cu liceele agricole unde antreprenoriatul a fost şi este în continuare predat. Avem programe în liceele normale din ţară şi programe de tip universitar, unde sunt responsabil. Aceste programe au început în 2015 - 2016, în sensul ca noi să lucrăm direct cu universităţile.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday