ZF TechDay

ZF Tech Day. Cristian Pelivan, CEO ARMO: Piaţa românească de comerţ electronic va creşte cu cel puţin 10% şi în 2024

05.08.2024, 00:05 Autor: Alexandra Cepăreanu

♦ „Anul trecut am avut o creştere estimată de noi la cel puţin 10%” ♦ „Anul trecut aveam 68% utilizatori de internet, iar anul acesta o să depăşim pragul de 70% utilizatori de internet care au plasat o comandă online, pentru că avem toate elementele - avem produse mai multe, o experienţă mai uşoară de a comanda, infrastructură de internet, infrastructură de livrare care s-a dezvoltat inclusiv în mediul rural şi de acolo vine o parte importantă a creşterii.”

Piaţa românească de comerţ electronic este în plină expansiune, având o ofertă de produse în creştere şi o infrastructură solidă de internet şi livrare, ceea ce poate aduce o creştere de minimum 10% şi în anul 2024, a spus Cristian Pelivan, CEO al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).

„Piaţa românească de comerţ electronic arată bine. Anul trecut am avut o creştere estimată de noi (ARMO n.red.) la cel puţin 10%. Anul acesta ne aşteptăm la o creştere de minimum 10% pentru că tot mai multe persoane văd avantajele comerţului online. Oferta de produse a crescut foarte mult, iar în prezent putem să facem piaţa online, putem să cumpărăm produse alimentare, nu mai trebuie să mergem în magazine, să alegem de la raft, să pierdem timp în trafic. Deci avem o ofertă mai mare, avem o infrastructură de internet mai bună, o infrastructură de livrare foarte bună. Toate aceste lucruri împreună fac ca tot mai mulţi români să comande online”, a explicat Cristian Pelivan în cadrul emisiunii ZF  Tech Day.

El a adăugat că la finalul lui 2024 numărul de utilizatori de internet care au făcut cel puţin o comandă online va trece pragul de 70%.

„Anul trecut aveam 68% utilizatori de internet, iar anul acesta o să depăşim pragul de 70% utilizatori de internet care au plasat o comandă online, pentru că avem toate elementele - avem produse mai multe, o experienţă mai uşoară de a comanda, infrastructură de internet, infrastructură de livrare care s-a dezvoltat inclusiv în mediul rural şi de acolo vine o parte importantă a creşterii. Aşteptăm să vedem datele de la INS de anul acesta care vor fi publicate în decembrie. Ancheta probabil s-a desfăşurat acum, în martie-aprilie.”

Pe de altă parte, creşterea estimată pentru piaţa de retail electronic din România pentru anul 2024 este sub semnul întrebării de când Ministerul Finanţelor a făcut public proiectul introducerii CNP-ului fiscal, iniţial o idee care între timp a fost formulată oficial într-un proiect de lege publicat pe site-ul ministerului.

„Măsura, aşa cum a fost prezentată ea, ar fi una discriminatorie, deoarece s-ar aplica doar companiilor înregistrate în România, ceea ce înseamnă că dacă eu, în calitate de consumator, nu doresc să folosesc acel CNP fiscal, vreau să pot să cumpăr fără să ştie statul ce am cumpărat, mă voi îndrepta către companii din afară. Din acest punct de vedere ar fi o măsură care ar dăuna comerţului electronic, ar dăuna inclusiv bugetului de stat, pentru că banii nu ar mai fi cheltuiţi de români la companii înregistrate în România ci s-ar duce în străinătate”, a explicat Cristian Pelivan.

CNP-ul fiscal este practic un cod unic de identificare (CUI) pentru persoanele fizice, care să fie folosit în declaraţiile fiscale şi în facturi. El se introduce ca alternativă la CNP-ul contribuabilului persoană fizică, iar orice cetăţean român poate cere acest cod de identificare fiscală şi să îl folosească în locul CNP-ului în documentele fiscale, conform documentelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Cristian Pelivan a adăugat că nu au existat discuţii pe tema acestui proiect, iar ARMO şi jucătorii de profil au aflat din presă despre introducerea CNP-ului fiscal.

„Nu am avut niciun dialog pe această temă cu autorităţile, am aflat în momentul în care presa a publicat acea declaraţie. Aşadar, nu ştim nici noi mai multe. Nu există o discuţie care să fi avut loc în prealabil. Trebuie să avem un <teren de joc nivelat>, să spunem, cu reguli care să se aplice tuturor, pentru că, în retail-ul clasic ai o locaţie fizică, dar în retailul online, pe aceeaşi piaţă, intră jucători din întreaga lume şi nu există graniţe. Iar pe o piaţă care este nu doar piaţa unică europeană şi o piaţă globală, să impui doar companiilor tale, companiilor româneşti, să respecte anumite reguli, creează practic un dezavantaj pentru acestea, dezavantaj de care profită alţii”, a spus CEO-ul ARMO.

El a mai explicat şi că piaţa de comerţ electronic este una dintre cee mai bine fiscalizate pieţe din România şi nu ar trebui să fie ţinta acuzaţiilor de evaziune.

„Am văzut şi o declaraţie referitoare la evaziunea din comerţul electronic şi aş vrea să fac o precizare, acest sector este unul dintre cele mai bine fiscalizate. Noi milităm pentru plăţi electronice şi chiar suntem campioni în întregul sector de retail. În comerţul online este cel mai mare grad al plăţilor cu cardul. Noi estimăm că aproximativ 35% din plăţile efectuate pentru comenzi online sunt făcute cu cardul, deci au trasabilitate 100%, iar pentru restul de 65% dintre plăţi care sunt realizate cu numerar la livrare există şi acolo trasabilitate 100% pentru că începând cu 1 ianuarie 2023 ANAF a implementat formularul 395 prin care curierii trebuie să declare absolut toate tranzacţiile realizate cu numerar la livrare - trebuie să declare datele expeditorului, datele destinatarului, suma, contul în care este virată suma respectivă, după ce este încasată cash ş.a.m.d. Aşadar, autorităţile au absolut toate informaţiile, chiar şi pentru tranzacţii care ar fi realizate, să spunem, de persoane fizice care vând prin intermediul social media - fenomenul pe care îl vedem destul de răspândit.”

 

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday