• Leu / EUR4.9461
  • Leu / GBP5.7088
  • Leu / USD4.7286
ZF TechDay

ZF TECH DAY. Dănuţ Eremenco, CEO al MGT Educational: În sistemul educaţional public încă se mai cumpără tehnologii vechi de acum 15 ani, chiar dacă sunt bani pentru cele mai noi echipamente

10.04.2022, 10:19 Autor: Adrian Seceleanu

„Avem şanse să ne apropiem, poate chiar să depăşim o ţintă de 10 mil. euro cifră de afaceri pentru acest an”

În sistemul educaţional public încă se cumpără echipamente vechi, care erau de top acum 15 ani, dar în prezent sunt depăşite şi ajung să devină o barieră nu un ajutor în procesul educaţional, chiar dacă bugetele disponibile ar permite achiziţia unor echipamente „la zi”.

„Cel puţin în proiectele desfăşurate în educaţie - licitaţiile publicate de autorităţile locale, de instituţiile publice, instituţiile educaţionale au prevăzut achiziţia unor echipamente care sunt deja depăşite moral, să spun aşa, folosesc o tehnologie foarte veche pe care producătorii nu o mai planifică în partea de producţie, şi atunci tot procesul acesta de aprovizionare cu componente este îngreunat. Aici se încadrează de exemplu tablele interactive”, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day, Dănuţ Eremenco, CEO al MGT Educational, distribuitor de soluţii şi echipamente profesionale audio-video şi IT, activ de peste 20 de ani pe piaţa locală

Instituţiile ar trebui să nu uite care este scopul acestor achiziţii, a punctat Eremenco.

„Ar trebui să rămânem întotdeauna concentraţi pe scopul acestor programe - scopul de creştere a competitivităţii, a gradului de digitalizare aşa cum o şi spune numele unuia dintre programe. O soluţie se poate numi soluţie atunci când răspunde la anumite nevoi, când ajută la atingerea obiectivelor. Este uşor de integrat şi are un grad ridicat de adopţie. Dacă vine la pachet cu tot felul de bariere tehnice dacă necesită schimbări majore în comportamentul utilizatorilor, dacă necesită cunoştinţe tehnice avansate, utilizatorii vor manifesta o oarecare rezistenţă în procesul de adopţie iar rezultatul este aproape nul, investiţia devine o cheltuială inutilă. Cred că rezultatul acesta vine în urma unei manifestări oarecum ermetice, a lipsei consultanţei, a lipsei procesului de consultare adecvată. Există foarte mulţi experţi în domeniu în ţară. Sau dacă nu se doreşte implicarea celor din ţară atunci se poate apela la experţi de afară, dar este foarte important să rămânem în zona asta de focus, de a urmări beneficiul nostru ca naţie, beneficiul de dezvoltare, de avans - nu doar tehnologic, şi să ţinem cont de toate aspectele necesare înainte de un un proiect de o asemenea mărime.

În momentul de faţă, şi acesta este doar un exemplu, sunt utilate mii de săli de clasă şi vor mai fi utilate pentru că programul continuă, de cele mai multe ori în baza aceloraşi specificaţii tehnice, sunt utilate cu tehnologie veche de mai bine de 15 ani. Asta în contradicţie oarecum cu bugetul acordat - bugetul acordat ar fi arhisuficient pentru achiziţia unor echipamente din zilele noastre, care folosesc tehnologie de ultimă generaţie, şi care să asigure acea experienţă de utilizare de care cadrele didactice au nevoie.

Cadrele didactice nu au nevoie de tot felul de piedici tehnice de care trebuie să ţină cont în timpul predării orelor de curs. Au nevoie de confortul care să le permită să se concentreze pe subiectul lecţiei, iar lucrurile acestea nu se pot face cu o tehnologie care nu a mai suferit niciun fel de evoluţie de acum 15 ani. Există soluţii pentru asta şi nu doar noi ci foarte mulţi jucători din piaţă, foarte mulţi furnizori şi integratori stau la dispoziţie pentru pentru astfel de soluţii.”

Solicitat să explice la ce se referă şi să ofere un exemplu concret de diferenţe între un echipament vechi şi unul nou pentru educaţie, şeful MGT a precizat care sunt diferenţele dintre o tablă interactivă şi un display interactiv. „O să încep cu un simplu exemplu: diferenţa dintre o tablă interactivă şi un display interactiv. Tabla interactivă nu are o sursă proprie de imagine, necesită un alt echipament şi anume videoproiectorul, care să pună imaginea pe ecran.

Şi din păcate, oricât de puternic ar fi videoproiectorul, este vulnerabil la lumină, acesta este un un prim neajuns. Având această problemă trebuie să avem în permanenţă grijă ca în sala de clasă să fie puţin semiîintuneric pentru ca imaginea să poată fi vizibilă şi clară atât elevilor din primele rânduri cât şi celor din spate. Apoi un alt dezavantaj, plecând tot de la limitările acestui videoproiector, este dat de rezoluţie. Echipamentele din ziua de astăzi nu cred că se mai produc o rezoluţie mai mică de 4K, de Ultra HD. Aceste videoproiectoare vin cu o rezoluţie SVGA, XVGA, de 800x600 de pixeli în timp ce 4K înseamnă peste trei mii de pixeli pe orizontală. Deci este o diferenţă enormă. Un alt dezavantaj este acurateţea la controlul conţinutului afişat pe acel ecran. O tablă interactivă are foarte multe limitări din punctul acesta de vedere - un display interactiv nu doar că recunoaşte obiecte mult mai subţiri şi permite adnotări cu un control, cu o acurateţe mult mai mare, dar şi interpretează gesturile, se integrează mult mai bine cu Windows, în special Windows Ink şi cu toate aplicaţiile Microsoft, şi permite interpretarea unor gesturi. aplicaţia de pe ecran. Este foarte important ca experienţă, ca model de experienţă, este aproape de ştiinţifico-fantastic. Cu toate astea este atât de comod şi atât de intuitiv încât este cel mai bun mijloc de a apropia utilizatorii non tehnici de digital. Şi lista continuă, sunt foarte multe dezavantaje la echipamentele de generaţie mai veche.”

Multe proiecte din sectorul public nu s-au mai închis în 2021 dar s-ar putea finaliza în acest an, a mai spus Dănuţ Eremenco. “În 2021 a existat o oarecare creştere a proiectelor - cel puţin pe hârtie. Din păcate în foarte multe dintre aceste proiecte nu au putut fi finalizate anul trecut din diverse motive - cum ar fi bugetele, diverse probleme generate de pandemie, lipsa anumitor componente pe piaţă, întârzieri în producţie şi aşa mai departe. (…) Foarte multe proiecte, finalizarea multor proiecte s-a mutat anul acesta şi atunci, în ciuda scăderii de anul trecut, o să vedem o creştere semnificativă în cifra de afaceri a MGT anul acesta”. După ce în 2021 cifra de afaceri a companiei a fost de 7 mil. euro, în acest an ea ar putea ajunge sau chiar depăşi pragul de 10 mil. euro, conform lui Dănuţ Eremenco. “În continuare zona de educaţie reprezintă o parte semnificativă din cifra noastră de afaceri şi aici, pe lângă proiectele deja existente, ne aşteptăm şi din sectorul privat la ceva schimbări, la ceva investiţii în partea de conţinut digital, de suport pentru conţinut digital, infrastructură, şi aşa mai departe. Continuă proiectele de investiţii pentru competitivitate lansate de guvern. În zona de arhivare, indexare iarăşi ne aşteptăm la nişte proiecte interesante şi aici aş aminti faptul că deşi există tendinţa de a crea conţinut digital aproape exclusiv hârtia încă circulă într-o foarte mare măsură, şi este absolut nevoie de digitalizarea conţinutului tipărit pe hârtie. Am iarăşi aşteptări destul de mari privind sistemele de afişaj electronic, de afişaj digital eficiente din punct de vedere energetic, care să vină ca răspuns la problemele existente de care suntem cu toţii conştienţi. Avem şanse să ne apropiem, poate chiar să depăşim o ţintă de 10 milioane de euro cifră de afaceri pentru acest an. Avem premisele să se poate întâmpla, avem produse, există disponibilitate, am trecut peste o serie de probleme majore legate de disponibilitatea anumitor componente, lucrurile încep să se revină - cel puţin în ceea ce priveşte produsele pe care le propunem în piaţă - şi am aşteptări mari iarăşi de la partea de soluţii pentru mobilitate. În sensul acesta desfăşurăm o serie de campanii de informare, de comunicare pentru promovarea, pentru conştientizarea, pentru educarea utilizatorilor tocmai în ideea de a asigura cea mai bună experienţă de utilizare în procesele acestea de videcolaborare.”

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday