ZF TechDay

ZF Tech Day. Dorin Andreica, integratorul Soft Net Consulting: Banii din PNRR pentru digitalizarea IMM-urilor, peste 300 mil. euro, vin cu obligaţia de a utiliza soluţii IoT sau AI

18.10.2022, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„Dacă la finalul proiectului din criteriile de intensitate digitală nu au fost atinse decât cinci sau patru sau două decontarea sumelor se va face proporţional cu numărul de criterii atinse din cele angajate“, afirmă Dorin Andreica, managing director al Soft Net Consulting.

Întreprinderile mici şi mijlocii care vor accesa finanţări pentru proiecte de digitalizare din bugetul prevăzut în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) trebuie să implementeze noi tehnologii precum conectarea de senzori la internet (prin soluţii de tip internet of things) şi să utilizeze platforme de inteligenţă artificială (AI) pentru a obţine decontarea pentru întreaga sumă vizată.

Sumele disponibile prin acest program sunt de peste 300 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că vor putea fi aprobate câteva mii de proiecte, a explicat Dorin Andreica, managing director al integratorului de soluţii de IT Soft Net Consulting din Timişoara, care are pre­zenţă naţională. „În momentul de faţă prin acest program de digitalizare sunt alocaţi 357 de milioane de euro. Statul se angajează la aproximativ 5.500 de proiecte de digitalizare pe care să le finanţeze prin prin acest program. Sunt favorizate zonele unde companiile nu au asimilat atât de multă tehnologie şi digitalizare în pro­ce­sele de business, motiv pentru care în zona Bucureştiului practic au rămas destul de puţini bani. Dar există o clauză care spune că se pot reaşeza aceste bugete de pe o re­giu­ne care nu trage în totalitate banii alo­caţi, către zona Bucureştiului. Ce este im­por­tant de ştiut este că practic astfel se asi­gură o medie de 60.000 de euro pe proiect. Evident microîntreprinderile sunt limitate la 30.000 de euro respectiv 50.000 de euro pe proiect dar în medie se vor livra 60.000 de euro pe proiect pe un proiect de digi­ta­lizare. (...) Plafoanele pentru proiecte sunt de 20.000 până la 30.000 de euro, pentru companiile mici între 20.000 şi 50.000 de euro iar pentru companiile mijlocii între 20.000 şi 100.000 de euro.“

Prin obligativitatea utilizării noilor tehnologii statul urmăreşte ca proiectele de digitalizare să fie unele reale, şi să nu se rezume la achiziţia de computere şi licenţe software, a spus Andreica.

„Practic la finalul fiecărui proiect se vor măsura nişte indicatori la care fiecare companie se angajează să evolueze din perspectiva asimilării tehnologiei şi a digitalizării proceselor în organizaţie. Sunt douăsprezece criterii publicate în ghid şi practic şase dintre aceste criterii vor trebui să fie atinse la finalul implementării proiectului. Prin acest program se are în vedere o transformare reală din punct de vedere digital a companiilor - nu doar achiziţia de echipamente şi poate nişte licenţe de uz curent în activitatea de business. Practic procesele de business trebuie să se accelereze prin asimilarea de tehnologie şi digitalizarea lor. Aş menţiona faptul că sunt şi aici patru capitole mari. Deci cele douăsprezece criterii sunt grupate din perspectiva noastră pe patru capitole mari. Unul este legat de accesarea şi utilizarea cloudului în toate formele lui - de la infrastructură să zic de bază până la aplicaţii în regim cloud. Un alt pilon este legat de aplicaţiile de automatizare a proceselor de business - ERP, CRM. Un alt capitol ţine de zona de e-commerce, platforme business to business, magazin online şi aici, spre deosebire de alte pro­iecte, se măsoară efectiv cât ai reuşit să vinzi prin aceste platforme. Iar un al patrulea pilon este legat de tehnologiile noi - internet of things, inteligenţă artificială. Practic integrarea de senzori în aplicaţiile de business şi tot felul de automatizări, roboţi de automatizare a proceselor de business.“

„Aceştia sunt pilonii principali care se urmăresc la finalul implementării. Fiecare proiect care va fi finanţat prin acest program.“

Dacă nu îşi respectă „promisiunile“ legate de utilizarea noilor tehnologii companiile nu vor primi toţi banii solicitaţi, explică reprezentantul Soft Net Consulting. „În momentul depunerii cererii de finanţare practic fiecare companie va declara pe proprie răspundere că se angajează să respecte 6 din cele 12 criterii. Dacă la finalul proiectului din aceste criterii nu au fost atinse decât 5 sau 4 sau 2 decontarea sumelor se va face proporţional cu numărul de criterii atinse din cele angajate. Practic finalitatea proiectelor şi atingerea indicatorilor de intensitate digitală are impact direct în banii pe care urmează să îi deconteze.“

 

Ce a mai declarat Dorin Andreica, managing director, Soft Net Consulting, în cadrul emisiunii:

Din perspectiva DESI România stă prost. DESI este un indicator care măsoară nivelul de digitalizare pe patru piloni. Primul este capitalul uman - adică abilitatea utilizatorilor/angajaţilor, a populaţiei active de a utiliza tehnologia în scop de business. Un altul este legat de comunicaţii - este singurul capitol la care România nu este pe ultimul loc, suntem pe locul 15. Un alt capitol este integrarea tehnologiei digitale în activitatea IMM-urilor şi ultimul pilon este acela de servicii publice digitale. Practic aceştia sunt patru piloni pe care îi urmăreşte indicele de digitalizare la nivelul Uniunii Europene. România stă foarte prost, pe toate capitolele, în sensul că suntem pe ultimul loc la trei dintre ele şi pe locul 15 la comunicaţii.

Soft Net Consulting a fost în permanenţă un pionier în digitalizarea proceselor. Practic, de 22 de ani de când suntem în piaţă mi-aduc aminte că am început de la livrarea unor programe de gestiune şi facturare, la momentul respectiv, care era principala provocare a companiilor în urmă cu 20 şi ceva de ani şi am încercat în toţi aceşti ani să transferăm cunoştinţele noastre de IT şi de automatizare a proceselor. Asta facem şi în ceea ce priveşte integrarea de soluţii IoT şi inteligenţă artificială de aproximativ 3-4 ani de zile, prin proiectele pe care noi le implementăm. Încercăm să le deschidem ochii antreprenorilor şi managerilor cu privire la avantajele utilizării acestor tehnologii integrate în sistemele ERP, CRM sau de warehouse management pentru că ele independente practic nu aduc un plus semnificativ în procesele de business. În momentul în care tu într-un proces de producţie reuşeşte să colectezi date în timp real de la cântare de proces sau de la senzori, din procesul de producţie sau eventual de la nişte contoare de proces, dacă ne gândim la industria alimentară, lucrurile devin mult mai simple şi ai nişte informaţii în timp real şi vezi de fapt care este impactul acestor date în producţia pe care tu o monitorizezi în ERP-ul pe care îl ai în companie.

► Din perspectiva criteriilor care sunt greu de atins - depinde de la industrie la industrie. De exemplu unul dintre criterii este ca 50 la sută din angajaţii companiei să folosească internetul în scop de business. Dacă ne gândim la o companie de construcţii unde 80 % din angajaţi prestează efectiv servicii sau la o companie de producţie unde marea majoritate a angajaţilor sunt în procesul de producţie, este destul de greu să atingi acest indicator. Totuşi nu este imposibil pentru că există funcţionalităţi ale sistemelor ERP care pot fi duse atât în procesul de producţie cât şi în şantiere, pentru colectarea de informaţii. În acest scop, noi am luat fiecare indicator DESI şi ne-am gândit cum ar putea fi el atins de către o companie şi am realizat şi nişte scenarii, pentru fiecare industrie în parte. Practic ghidurile arată, de exemplu, cum poate o companie de producţie să atingă 6 din cei 12 indicatori. Am gândit pe fiecare industrie în parte nişte scenarii de acţiuni de atingere a acestor indicatori prin proiect şi pe baza experienţei noastre tind să cred că lucrurile, dacă sunt privite ca un proiect integrat, şi nu doar  ca o achiziţie de diverse echipamente şi licenţe, pot să livreze nişte proiecte de transformare digitală reală în cadru în cadrul companiilor.

Încercăm să transferăm know-how-ul către companiile care vor să intre în acest proces de transformare digitală. În realitate dacă îţi gândeşti o soluţie tehnică integrată de la început ai şanse foarte mari să să atingi toate aceste criterii.

Soft Net Consulting livrează acest tip de proiecte în mod curent de câţiva ani buni de zile. Din 2015 Soft Net Consulting a abordat o poziţie de integrator la nivelul pieţei din România şi practic gândeşte şi livrează în mod curent astfel de proiecte integrate. Plecând de la cloud, pe care îl livrăm de la Orange încă din 2008 când am fost obligaţi cumva să găsim soluţii alternative pentru proiectele de de digitalizare la investiţiile în infrastructură. Peste cloud-ul Orange venim cu sisteme integrate de tip CRM, ERP, componentele de Internet of Things care le avem în integrate în sistemul ERP sau în aplicaţia CRM, sau chiar avem conectivitate cu GPS-urile maşinilor care sunt văzute de exemplu în timp real în aplicaţia de management a transportului. Mergem mai departe cu integrarea de inteligenţă artificială folosind roboţi pentru recunoaăterea texului din documente şi operarea de comenzi sau recepţie direct în sistemul ERP. Şi, nu în ultimul rând, avem de curând nişte proiecte în care integrăm chatbot pentru interacţiunea inteligentă cu clienţii în magazinele online sau chiar pentru asistenţa angajaţilor din producţie, dacă au nevoie să îşi culeagă nişte informaţii în legătură cu operaţiile pe care ei le execută în procesul de producţie. Deci practic noi livrăm astfel de proiecte de câţiva ani, suntem obişnuiţi să gândim astfel de proiecte integrate şi în realitate ce putem face noi în procesul acesta de digitalizare este să asistăm companiile încă din această etapă să-şi gândească practic tot proiectul de digitalizare pe care îl supun finanţării şi ulterior urmează să îl implementeze.

În momentul de faţă suntem prezenţi cu sedii în Timişoara, Bucureşti şi Iaşi şi practic putem fi fără niciun fel de problemă să asigurăm serviciile noastre oriunde în ţară. Chiar analizând cumva poziţionarea proiectelor noastre din anul curent, avem proiecte la Botoşani, avem proiecte la Suceava, la Focşani. Soft Net Consulting a pornit din Timişoara dar în momentul de faţă este o companie naţională.

Obiectivele noastre pentru anul acesta au fost destul de ambiţioase şi fără acest program de digitalizare, care oricum va avea impact în cifrele anului viitor. Soft Net Consulting a reuşit anul acesta să realizeze o creştere de peste 30% a veniturilor, ceea ce ne dă garanţia că acţiunile şi planurile noastre sunt într-o direcţie bună şi pentru anul viitor şi putem valorifica cu atât mai mult acest program PNRR. Noi mizăm practic pe a susţine cât mai multe companii în acest program încă din faza de definire a proiectelor şi evident ulterior în faza de implementare a lor. Noi sperăm ca în acest context cu programul de digitalizare să reuşim să dublăm numărul proiectelor pe care le facem în mod curent.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday