ZF TechDay

ZF Tech Day. Florin Popa, business to business director Orange România: Vânzările de soluţii IT&C au urcat cu 50% după nouă luni din 2020, cea mai mare creştere fiind pe segmentul soluţiilor de securitate cibernetică

22.12.2020, 00:00 Autor: Alexandra Cepăreanu

Liderul pieţei de telecom din România a înregistrat o creştere semnificativă a vânzărilor şi în zona IMM-urilor, unde au fost achiziţionate soluţii de securitate cibernetică, de colaborare sau soluţii de tip platforme de vânzare online.

Orange România, liderul pieţei locale de telecom, cu venituri totale de 1,112 mld. euro în 2019, a înregistrat o creştere de aproximativ 50% a vânzărilor de soluţii IT&C, în primele trei trimestre ale anului în curs, pe fondul digitalizării accelerate de contextul pandemiei şi crizei sanitare.

„Nu conectivitatea a avut cea mai mare creştere, ci soluţiile care au adresat nevoi de digitalizare mai acute, nevoi generate de pandemie, precum lucrul de acasă, şcoala online, platforme de virtualizare şi videocon­ferinţe“, a spus Florin Popa, business to business director al Orange România, în cadrul emisunii ZF Tech Day.

Cea mai mare creştere a fost înregistrată în zona de soluţii de securitate cibernetică, având în vedere că expunerea la atacuri cibernetice a devenit mai mare, iar companiile au fost nevoite să protejeze reţelele şi datele accesate în ultimele luni din mai multe puncte cardinale ale ţării, odată cu tranziţia la munca de la distanţă.

„În primele trei trimestre ale anului în curs am avut o creştere de peste 14% pentru vânzările de soluţii de securitate cibernetică. Discutam cu clienţii noştri cât de expuşi sunt sau pot deveni atunci când oferă acces la distanţă angajaţilor la resursele şi infrastucturile IT ale companiilor de mulţi ani, iar acum, acest nivel de conştien­ti­zare s-a materializat într-o creştere semnifica­tivă a vânzărilor de soluţii de securitate cibernetică.“

Astfel, directorul diviziei de B2B al Orange România consideră că printre principalele tendinţe generate de pandemie sunt legate în primul rând de creşterea conştientizării importanţei securităţii cibernetice, atât pentru businessuri, cât şi pentru fiecare utilizator individual. Şi în zona aceasta de soluţii de colaborare vânzările au înregistrat o creştere semnificativă în primele nouă luni ale anului în curs, comparativ cu 2019.

„În primele trei trimestre ale acestui an am vândut cu peste 90% mai multe soluţii şi produse dedicate zonei de colaborare, decât în 2019, în timp ce serviciile de acces la internet fix, spre exemplu, au crescut cu 36%“, a adăugat Florin Popa.  El a menţionat că o altă tendinţă importantă observată în ultimele luni în zona digitalizării, a fost dezvoltarea de contact centere, pe partea de unified communications (comunicare unificată - traducere). „Cele mai active două direcţii au fost cele de dezvoltare de contact centere şi cea de dezvoltare de soluţii dedicate videoconferinţelor.“ De asemenea, liderul pieţei de telecom din România a înregistrat o creştere semnifica­tivă a vânzărilor în ceea ce priveşte soluţii de tip video-audio-conferinţă pentru companiile mici şi mijlocii. În plus, acestea au achiziţionat şi soluţii de securitate cibernetică, de colaborare, soluţii de tip platforme de vânzare online (magazine online).

„Vorbim despre companii mari, dar uităm că cea mai mare parte a pieţei de IT&C şi cel mai mare potenţial vine din zona IMM-urilor. M-am bucurat să văd că anul acesta am reuşit să ajungem la aceste companii şi mai ales să le consiliem şi să le oferim cele mai bune soluţii când a venit vorba de munca de acasă, colaborare la distanţă, acces de la distanţă la clienţii lor.“

În ceea ce priveşte tehnologia 5G, Orange România a lansat serviciul în 14 oraşe din ţară, unul dintre acestea fiind Capitala. Unul dintre proiectele companiei Orange, care include tehnologia 5G, este cu grupul german Continental, cel mai mare producător de componente auto din România. „Testăm cu partenerul Continental Automotive, la Timişoara, interconectarea convoaielor de camioane folosind tehnologia 5G, care permite scăderea semni­ficativă a consumului de combustibil, scăderea emisiilor de carbon. Lucrăm şi cu companii din zona media, unde avem în derulare mai multe teste cu grupuri media care vor să folosească tehnologia pentru transmisiuni live, evenimente, transmisiuni în care au nevoie de flexibilitate şi mobilitate.“

De asemenea, pe parcursul acestui an, Orange Ro­mânia a încercat să dezvolte soluţii şi produse care să răspundă noilor nevoi apărute în piaţă în urma con­textului pandemic. „Am încercat să adaptăm portofoliul de soluţii în funcţie de dinamica pieţei în zona de soluţii de securitate, în zona soluţiilor de cloud, colaborare şi servicii profesionale. A trebuit să evoluăm soluţiile oferite clienţilor şi în ceea ce priveşte conectivitatea prin lansarea de portofolii noi, de pachete cu abundenţă mai mare a resurselor pe care le ofeream clienţilor.“

 

Ce a mai spus Florin Popa la ZF Tech Day:

► Orange România investeşte anual circa aproximativ 100 de milioane de euro. Am investit peste 3,5 miliarde de euro, investiţie directă în economia românească, în reţelele Orange mobile şi fixe. Asta a condus la o rezistenţă dovedită de reţele în faţa acestui „test de stres“ din perioada de lockdown şi în acelaşi timp a condus la o tranziţie uşoară a angajaţilor şi businessurilor către munca de acasă şi desfăşurarea activităţii în mediul online.

► Ca şi tendinţă principală pe care am observat-o a fost cea de digitalizare accelerată. Cumva, importanţa reţelelor de telecomunicaţii a revenit în prim plan şi în luna martie a fost evident pentru toţi cât de privilegiată este România din perspectiva infrastructurilor de telecomunicaţii.

► Pe de altă parte, o altă tendinţă, dincolo de conştientizare, este cea de digitalizare a educaţiei, un proces de transformare profund. Nu ne dăm seama de toate aspectele acestui proces de desfăşurare a cursurilor în mediul online, dar ne putem da seama de nivelul de mobilizare în rândul părinţilor, profesorilor şi elevilor, dar şi a autorităţilor şi companiilor partenere, precum Orange.

► Piaţa încă are nevoie de educaţie cu privire la ce înseamnă soluţiile de securitate ciberbnetică şi cât de important e să intervenim la timp, pentru a preveni atacurile.

► Am avut un proiect prin care ministerul Educaţiei a achiziţionat pentru copiii din zonele defavorizate 250.000 de tablete. Un proiect dificil atât din perspectiva nevoilor tehnologice, a faptului că trebuiau aduse foarte repede, cantitatea era mare, cât şi din perspectiva bugetului, pentru că în final a fost vorba de 600 lei, cu TVA inclus, bani care acopereau atât tableta, cât şi din perspectiva faptului că trebuia să asigurăm internet nelimitat pentru 24 de luni, soluţii de management la distanţă pentru asigurarea securităţii lor şi pentru asigurarea accesării conţinutului. A fost o provocare majoră.

► Procesul de achiziţii a început în luna aprilie, pe 9 septembrie Oficiul Naţional de Achiziţii Publice a declarat că Orange România a fost câştigător pentru trei loturi – 82.000 de tablete. Primul contract a fost semnat pe 11 septembrie. A doua licitaţie a fost câştigată de alt operator, iar cea de a treia a fost câştigată tot de Orange România – 58.500 de tablete.

► Am anunţat încheierea livrării pentru toată cantitatea câştigată de Orange prin acest proces de achiziţii. Au fost livrate către inspectoratele şcolare judeţene, au ajuns la copii, sunt folosite de aceştia.

► Toţi producătorii ne-au dat termen de producţie şi livrare de peste 90 de zile, iar dacă nu ne asumam riscul de a le comanda anticipat nu am fi putut face livrarea. Le-am comandat în vară, încercând să răspundem acestei nevoi stringente.

► Un alt proiect semnificativ a fost în zona de comunicaţii unificate, a fost un proiect important de videoconferinţă pe care l-am făcut pentru Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în luna mai, când a trebuit să facem un upgrade rapid major pe un sistem existent, împreună cu partenerii de la Polikom, când a trebuit ca sistemul folosit de către Serviciul de de Telecomunicaţii Speciale, pus la dispoziţia autorităţile statului român, să fie extins semnificativ pentru a avea acces un număr mult mai mare de utilizatori datorită faptului că şi autorităţile au fost nveoite să lucreze de acasă. Proiect de peste 1 milion de euro câştigat de Orange România.

► Proiecte importante au fost în zona de oraşe inteligente şi aici mă refer la dezvoltarea de reţele dedicate pentru companiile de utilităţi.

 

Anul 2020 a fost cu adevărat tumultos. De la un început de an promiţător am trecut la o cădere accelerată a cererii, urmat de o revenire şi apoi de o nouă încetinire

Anul 2020 a fost unul tumultos, cu schimbări bruşte de ritm pe piaţă, a declarat Florin Popa în cadrul emisiunii.

 „Până în luna martie am avut un prim timestru mai mult decât promiţător, pentru că atât din punct de vedere al rezultatelor financiare am fost semnificativ peste rezultatele obţinute în aceeaşi perioadă a anului anterior, din perspectiva cererii, la fel, lucrurile au arătat bine. Dar, după ce am intrat accelerat şi peste noapte în această criză sanitară, dublată ulterior şi de o criză economică, am văzut o scădere accelerată a cererii, pe de altă parte, dublată de nevoia accelerată de digitalizare a clienţilor”.

Interesul ridicat pentru proiecte de digitalizare a fost resimţit pe piaţă dar volumele nu au fost atât de mari cât să compenseze piederile din alte zone, a mai spus reprezentantul Orange.

„Această nevoie de digitalizare nu a compensat pierderile venite din businessul normal, din tendinţele pre-pandemie. În consecinţă, al doilea trimestru a fost foarte dificil, anihilând creşterea din primul trimestru. În al treilea trimestru am observat o tendinţă de revenire, iar odată cu venirea verii şi relaxarea măsurilor de distanţare impuse de autorităţi, clienţii au revenit la un sentiment pozitiv cu privire la evoluţia economiei şi a afacerilor. Au existat şi măsuri de susţinere a mediului de business, acele injecţii în economie care au permis o revenire în trimestrul trei. În trimestrul patru, se observă iar o uşoară tendinţă de încetinire datorată unui climat destul de confuz şi rău în privinţa crizei sanitare.”

 

Ce urmează în 2021: Munca la distanţă va avea în continuare o pondere importantă

„Sunt câteva tendinţe pe care le consider evidente – faptul că munca la distanţă va avea în continuare o pondere semnificativă în desfăşurarea activităţii angajaţilor, probabil că şi dacă în a doua parte a anului viitor va fi posibilă o întoarcere la birou, o mare parte dintre companii vor decide să îi lase pe angajaţi să muncească de acasă”, a declarat Florin Popa în cadrul emisiunii.

„Un alt trend este că presiunea pe resursele companiilor de IT şi telecomunicaţii va fi constantă şi în creştere, în sensul că dacă telemunca va continua va fi nevoie de conectivitate. La fel şi pentru companiile de utilităţi. În acelaşi timp cred că a crescut nivelul de conştientizare şi cererea din partea clienţilor şi a societăţii pentru un consum responsabil. Astfel, majoritatea jucătorilor au anunţat planuri importante de reducere a amprentei de carbon. Un alt trend important este cel legat de importanţa securităţii cibernetice. Cred că şi nevoia de educare a pieţei şi a clienţilor, şi nevoi concretă de a face faţă atacurilor din ce în ce mai sofisticate, va face ca acest sector să rămân unul dintre cele mai importante şi anul următor. Digitalizarea serviciilor publice este o tendinţă care a început să se manifeste şi va reveni pe agendă şi anul viitor. Medicina trebuie să facă acest pas mai accelerat, cred că viitorul trebuie să ne găsească mai pregătiţi decât ne-a găsit anul acesta. Tendinţa de digitalizare a mediului de retail. Astfel, marii şi micii comercianţi vor continua să investească în soluţii digitale pentru a putea să fie disponibili. Mulţi consumatori s-au obişnuit deja să nu mai meargă către comerţul fizic, iar o parte din comerţ va rămâne în online şi după închierea pandemiei. Migrarea spre tehnologii de tip cloud pentru că atât companiile cât şi responsabilii de resursele IT ale companiilor au înţeles cât de important este să ai o abordare flexibilă în ceea ce priveşte infrastructura IT. Pentru noi a fost ceva mai simplă tranziţia spre munca de la distanţă pentru că suntem oarecum privilegiaţi - suntem un jucător din producţie care utilizează soluţiile pe care le propune clienţilor şi a fost simplu să trecem în modul de lucru la distanţă. Testam şi înainte de pandemie cum e să nu mai ai acces la sediu şi să lucrezi de acasă şi nu a fost neapărat extrem de complicat pentru noi. A fost o provocare din perspectiva relaţiilor umane, cum cred că a fost pentru toate companiile. Am avut colegi care şi-au dorit mult să se întoarcă la birou şi să poată colabora face to face.”

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday