ZF TechDay

ZF Tech Day. Grupul Cris-Tim investeşte anual circa 500.000 euro în tehnologie: Avem nevoie de tehnologie pentru a ne creşte performanţa

30.01.2021, 10:31 Autor: Ioana Nita

Cris-Tim a ales recent implementarea unei soluţii inteligente pentru agricultură, dezvoltată de către start-up-ul local Agricloud şi implementată împreună cu Orange Business Services.

Cris-Tim, unul dintre cele mai mari grupuri antreprenoriale din industria alimentară locală, investeşte anual circa 500.000 de euro în tehnologie pentru a-şi creşte performanţa pe principalele pieţe pe care activează în prezent – mezeluri şi lactate. Cel mai nou proiect de tehnologie din cadrul grupului a vizat implementarea unei soluţii inteligente pentru agricultură care să asigure optimizarea culturilor vegetale folosite pentru hrana animalelor care produc materia primă pentru brandul propriu de lactate Mugura.

„Businessul de agricultură nu este unul nou, dar este diferit de ce am făcut până acum pentru că nici în businessul de mezeluri şi nici în cel de ready meal noi nu producem materia primă, ci o cumpărăm. În schimb, pentru lactate am mers pe ideea de a produce tot lanţul, deci practic avem o fermă vegetală, o fermă animală şi fabrica de lapte pentru Mugura, un brand mai mic pe o piaţă aglomerată cu nume foarte mari şi unde noi vrem să construim un brand puternic pe baza calităţii produsului. Expertiza pe care o are grupul în zona de agricultură a fost construită de-a lungul timpului. Am ajuns la 1.200 de hectare de teren agricol şi 1.800 de animale în mai mult de zece ani“, a declarat în cadrul ZF Tech Day Răzvan Furtună, directorul financiar al grupului Cris-Tim.

El a adăugat că în industria de lactate Cris-Tim activează pe o nişă de piaţă în care condiţiile sunt dificile pentru că marjele sunt foarte strânse, iar pentru optimi­zarea costurilor operaţionale şi pentru rezultate financiare bune, gru­pul are nevoie de implementarea unor soluţii tehnologice perfor­mante.

„Ceea ce împinge acţionarul companiei să investească în tehnologie este ideea de a optimiza, de a creşte performanţa companiei şi de a lupta într-o piaţă în care marjele sunt mici şi riscurile sunt destul de mari. Experienţa pe care am avut-o în mezeluri şi în ready meal am dus-o şi în zona de lactate, unde am încercat să găsim o soluţie ca să optimizăm în zona producţiei vegetale. Noi considerăm că acolo putem reduce costurile ca să putem să avem un rezultat financiar pe întregul business consolidat mai bun şi să ne permitem acţiuni de marketing şi pro­moţionale mai agresive în această zonă de lactate.“

Ca atare, în urma unei cercetări de piaţă, grupul Cris-Tim a ales implementarea unei soluţii inteligente pentru agricultură, dezvoltată de către start-up-ul local Agricloud şi implementată împreună cu Orange Business Services.

„Este un proiect care face parte dintr-o suită de proiecte în care noi credem foarte mult. Soluţia a fost implementată în decembrie, iar acum suntem în perioada de construire a sistemului de raportare. Eu mă aştept să avem un model care să ne permită să construim obiective fermelor şi să le urmărim, şi mai mult decât atât, să construim şi nişte acţiuni pe care fermierii noştri să le adopte şi să monitorizăm îndeplinirea lor“, a subliniat Răzvan Furtună.

Implementarea platformei Agricloud, care este o soluţie ce îmbină hardware-ul cu software-ul pentru o agricultură de precizie, a fost implementată într-un timp relativ scurt în cadrul grupului Cris-Tim.

„Prin partenerul nostru Orange Business Services noi am avut acces foarte rapid la decidenţii de la Cris-Tim şi am putut integra foarte repede parcelele lor în plat­formă, în condiţiile în care parcelele lor sunt pe o distanţă de mare - peste 100 km. În mo­mentul de faţă suntem 85% gata, iar pentru restul de 15% înce­pem să lucrăm pe formarea perso­na­lului, împrietenirea cu platforma Agricloud şi cel mai important trebuie să lucrăm pe indicatorii de perf­ormanţă pe care ei îi aşteaptă“, a precizat Marcel Ionescu, fon­dator şi CEO al Agricloud. Platforma Agricloud foloseşte tehnologia Internet of Things (IoT) – senzori şi alte echipamente hardware precum drone, care culeg o serie de date de pe suprafeţele cultivate în timp real.

„Este un mare avantaj să poţi monitoriza suprafeţele - una este să monitorizezi fizic, adică să ai oameni care să facă acest lucru pentru că înseamnă costuri imense şi rezultate mai mult sau mai puţin apropiate de realitate şi alta este să monitorizezi parcelele şi activitatea de pe acestea, activitatea echipamentelor, lucrurile sunt mult mai simple“, a subliniat directorul financiar al Cris-Tim.

Soluţia Agricloud colectează date din trei surse diferite – senzori în pământ, staţie meteorologică şi drone de supraveghere aeriană, informaţiile fiind rulate în platformă pentru a trimite clientului recomandări în timp real pentru creşterea productivitităţii.

Implementarea soluţiei Agricloud a fost realizată iniţial pentru o suprafaţă de viţă de vie deţinută de CrisTim, iar apoi extinsă către toate suprafeţele agricole ale grupului.

“Discuţiile pentru monitorizare au început pentru un singur tip de cultură, respectiv viţă de vie pentru o suprafaţă de 60 ha, iar ulterior după ce au văzut livrabilele proiectului au decis să extindem monitorizarea şi agricultura smart înspre întreaga producţie agricolă a grupului CrisTim, repectiv cele 1.200 de ha. Am pornit deci de la viţă de vie şi am ajuns la orz, grâu, porumb, triticale, ş.a.m.d.”, a punctat Alexandru Onea, regional business development manager în cadrul Orange Business Services. El a precizat de asemenea că implementarea a fost foarte rapidă.

“Am început implementarea undeva la mijlocul lunii decembrie 2020 şi cred că pe data de 8 ianuarie eram cu toţi senzorii implementanţi, toate dronele au survolat, sateliţii focusaţi, şi parcelele mapate.”

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday