ZF TechDay

ZF Tech Day. Launch, programul dedicat start-up-urilor de tehnologie, vrea să atingă pragul de 100 de start-up-uri şi 200 de fondatori până la finalul anului 2021

28.09.2021, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

♦ Alex Agatinei, head of startup programs, How to Web: „Lucrăm cu aproximativ 10 cohorte în fiecare an, iar în următorii cinci ani vrem să avem aproximativ 500 de start-up-uri în cadrul Launch.”

♦ Monica Obogeanu, startup programs manager, Orange: „Programul Launch este util pentru start-up-urile din România pentru că pe măsură ce mediul investiţional creşte este interes din ce în ce mai mare pentru start-up-urile care au potenţial de scalare foarte rapidă.”

♦ Daniel Stan, CEO al Femyo: „Am intrat în programul Launch în iulie 2021. Pentru noi experienţa a fost una foarte bună, aveam nevoie de mai multă informaţie şi multă educaţie pe partea de vânzări şi de investiţii.”

Launch, un proiect dedicat start-up-urilor de tehnologie iniţiat anul acesta de How to Web, la care s-au alăturat ca şi cofondatori Orange, Google for Start-ups şi BCR Social Finance, are ca obiectiv să atingă pragul de 100 de start-up-uri tech şi 200 de fondatori şi cofondatori înscrişi în cadrul programului, până la finalul anului în curs.

„Estimăm că vom încheia anul cu 9 cohorte, aproximativ 100 de start-up-uri şi aproximativ 200 de fondatori şi cofondatori de proiecte din industrii variate, până la finalul anului în curs”, a spus Alex Agatinei, head of startup programs al How to Web, în cadrul emisiunii ZF Tech Day.

În prezent, programul şi comunitatea Launch înregistrează un număr de 50 de start-up-uri şi aproximativ 100 de antreprenori, la care s-au alăturat peste 100 de experţi şi investitori ce sunt pregătiţi să discute cu fondatorii şi cofondatorii start-up-urilor din program.

„Am avut până în prezent şase cohorte şi mai pregătim încă două. În momentul de faţă, a şaptea cohortă încheie perioada de «induction» şi ne pregătim pentru cea de-a opta cohortă, ce va avea loc în luna octombrie. Comunitatea Launch este aici să primească fondatori şi cofondatori pentru următorii cinci ani. Ne-am propus să lucrăm cu aproximativ 10 cohorte în fiecare an şi ne aşteptăm ca în următorii cinci ani să avem în comunitate aproximativ 500 de start-up-uri”, a adăugat Alex Agatinei.

El a explicat că programul Launch este împărţit în două perioade. Astfel, prima perioadă este cea de «induction», în care antreprenorii participă la diferite workshopuri care vizează mai multe zone, precum zona de produs, zona de sales, echipa şi partea de investiţii, iar tot acest proces se termină cu feedback din partea specialiştilor. „Cea de-a doua perioadă este reprezentată de ceea ce se întâmplă după «induction» şi anume că din când în când, de regulă se întâmplă de două – trei ori pe lună, participi la anumite întâlniri cu experţi sau investitori din ecosistemul de start-up-uri din România, pe diferite subiecte.”

În luna iulie a anului în curs, start-up-ul Femyo, ce a dezvoltat un sistem care optimizează activitatea medicilor, a intrat în cadrul programului Launch. Daniel Stan, CEO al Femyo a spus că unul dintre avantajele aduse de participarea în cadrul programului este adus de accesul la informaţie.

„Pentru noi experienţa a fost una foarte bună, pentru că aveam nevoie de mai multă informaţie şi multă educaţie pe partea de vânzări şi de investiţii, în condiţiile în care suntem la nivelul la care vrem să creştem vânzările cât mai mult şi să atragem o investiţie pe viitor.“

„Dar toate modulele au fost utile pentru că fie ne-au validat, fie ne-au adus informaţii noi faţă de ceea ce ştiam deja”, a spus Daniel Stan.

În prezent, Femyo înregistrează un număr de peste 100 de medici care plătesc deja un abonament lunar şi care oferă feedback.

„Aceştia au şi recomandat către alţi colegi să folosească Femyo, ceea ce ne oferă încredere. Pentru finalul anului ne-am propus să ajungem undeva la 250 - 300 de medici, ceea ce este mai mult decât suficient ca să ne susţină activitatea zilnică şi să ne permită să angajăm personal în plus, în special pe partea de marketing şi vânzări. Din fericire şi asta se datorează în bună măsură şi parteneriatului cu Orange.”

De asemenea, Monica Obogeanu, Startup Programs Manager în cadrul Orange România, a spus că programul Launch este foarte util pentru start-up-urile active în prezent pe piaţa locală, deoarece există interes din partea investitorilor de a finanţa start-up-uri de tehnologie active în diverse domenii, iar Launch poate face legătura mai repede între cele două părţi.

„Programul Launch este util în acest moment pe piaţa start-up-urilor din România pentru că pe măsură ce mediul investiţional creşte este un interes tot mai mare pentru start-up-urile care au potenţial de scalare foarte rapidă. Sunt start-up-uri în România care creează produse cu potenţial de scalare rapidă, dar care au nevoie de un timp mai îndelungat până la momentul în care obţin primii clienţi, lucrează alături de ei, dezvoltă produsele, instalează produse hardware în fabrici, ş.a.m.d. Adică toate acestea funcţionează foarte greu, iar prin Launch putem <grăbi> lucrurile”, a spus Monica Obogeanu.

Ea a explicat că în cadrul programului Launch sunt implicaţi direct şase mentori ce fac parte din echipa Orange, activi pe zona de tehnologie.

„Suntem şase mentori implicaţi direct, dar rolul meu ca şi Startup Programs Manager în cadrul Orange România este să mă asigur că pregătim start-up-uri cu ale căror produse putem să colaborăm sau pe care putem să îi susţinem în zona de tehnologie, de comunicaţii şi să fac aceste legături.”

 

Ce a mai spus Monica Obogeanu, Startup Programs Manager la Orange

În perioada de inducţie discutăm cu co-fondatorii şi fondatorii despre cum pot să îşi crească echipele, despre sustenbilitatea afacerilor, pentru că antreprenorii au interesul de a face bani, dar sunt din ce în ce mai interesaţi să aibă un impact bun în zona de societate şi mediu.

De asemenea, avem mentori de la Orange din zona de tehnologie, pe care îi punem la dispoziţia antreprenorilor ş pot să discute alături de ei pe diverse teme – 5G, cibersecurity, reţele de comunicaţii sau zona de business.

Avem şi acest scop, să găsim start-up-uri interesante alături de care putem crea colaborări de succes pe viitor prin intermediul programului Orange Fab, n-am făcut asta încă cu start-up-urile de anul acesta din Launch.

Orange Fab – Într-adevăr, anul acesta am avut patru noi start-up-rui care s-au alăturat programului în primăvară. Ne-am dorit să găsim start-up-uri interesante în zona de dezvoltare a oraşelor şi am găsit patru.

Şi continuăm efortul în zona de dezvoltare a reţelelor 5G. Pentru asta mă şi aflu în laboratorul din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti, pentru că lucrăm aici alături de unele start-up-uri care sunt deja parte din Oange Fab. Avem şi un apel deschis pentru start-up-urile care în dezvoltă produse sau servicii în această zonă şi care doresc să aibă acces la cea mai nouă tehnologie.

Suntem cu ochii pe start-up-urile din România pentru a face o nouă rundă de admitere în cadrul Orange Fab în această toamnă. Avem 34 de start-up-uri în prezent, din 2017 de când am început programul în România. Învăţăm în fiecare an cum să colaborăm mai bine cu start-up-urile, face teste pe modelul de colaborare.

 

Ce a mai spus Alex Agatinei, Head of Startup Programs al How to Web

Stă în ADN-ul nostru să lucrăm cu start-up-uri de tehnologie şi cu companii de tehnologie care există sau se dezvoltă în jurul acestor produse digitale.

În ultimii ani de zile, după nişte proiecte în care am fost, de asemenea, alături de Orange, am descoperit pentru că lucram cu fondatorii mai la început de drum un gap între aceşti fondatori aflaţi la început de drum cu produsele lor şi fondatorii cu care ne întâlneam, atât din România atât din România cât şi din regiune, într-un program care se numeşte Spotlight şi pe care îi vedeam a fi într-o fază mai avansată.

Astfel, indentificând acest gap între ce se întâmplă când porneşti un produs şi ce se întâmplă când ajungi să creşti produsul respectiv şi să ai tracţiune pe piaţă, am început să creăm un proces care să îi ajute pe co-fondatori şi să le crească şansele de reuşită.

Procesul se împarte în două perioade. Faptul că un fondator intră în comunitate presupune iniţial că trece printr-o perioadă de induction la care se referă majoritatea workshop-urilor care vizează zona de produs, zona de sales, echipa şi partea de investiţii şi tot acest proces se termină cu feedback din partea specialiştilor. Practic asta trebuie să faci ca fondator, să faci cât mai multe experimente şi să faci cât mai mult din riscking cu produsul tău în piaţă. Iar prin procesul de workshop în perioada de induscton te ajută să ajungi mai aproape de aceste blinde spots.

Noi ne uităm pe tot parcursul anului şi primim aplicări sau recomandări şi intrăm în discuţii cu fondatorii ca să înţelegem momentul în care se află – dacă au un MVP sau sunt înaintea unei lansări – şi apoi, lună de lună, ave aceste perioade de industcion în care adunăm fondatorii şi co-fondatorii a maxim 10 start-up-uri.

 

Ce a mai spus Daniel Stan, CEO al Femyo

Fremyo este un frontdesck pentru medici ceea ce înseamnă că optimizăm comunicarea cu pacienţii. Sistemul integrează telefonul, site-ul, e-mailul şi programările cabinetului şi avem un modul de telemedicină care le permite medicilor să taxeze pacienţii pentru consultaţiile din afara programului. De altfel, partea de telemedicină este cea cu care am început şi cea pe care poate unii dintre ascultători o cunosc mai bine.

Am pornit cu o investiţie din categoria familie sau angel investors, iar acum suntem în discuţii cu investitori profesionişti. Nu putem spune momentan nimic concret. În general există o reticenţă pentru start-up-urile din zona health, pentru că acestea nu au avut o tracţiune mare pentru start-up-urile din întreaga lume şi există încă o reticenţă.

Produsul nostru are un unit economic foarte bun, retenţie foarte mare, şi nu ne trebuie neapărat foarte mulţi bani de la investitori doar pentru a să supravieţuim ci mai degrabă ne trebuie aceşti bani pentru anul viitor ca să ne putem extinde pe pieţe externe.

Avem un parteneriat cu Orange Business Services şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie, prin care folosim în special soluţia de centrală telefonică numită Businessone voice dar şi soluţiile un pic mai avansate de centrală mai avansată pe care o avem postată tot pe serverele Orange. În special pentru partea de centrală telefonică, evident dealul pentru medici e foarte avantajos şi include şi servicii normale de telefonie. Deci e o colaborare mai vastă şi cred că e foarte avantajoasă pentru cele trei părţi implicate.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday