ZF TechDay

ZF Tech Day. Mihai Boştinaru, managing director, Teads Europa Centrală şi de Est: România este în top trei în regiune în privinţa know-how-ului, iar ca business este a doua cea mai mare piaţă după Polonia

02.06.2023, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

„În România avem un birou şi o echipă de 40 de angajaţi - oameni de vânzări, designeri, ingineri - care colaborează cu celelalte echipe ale companiei de la nivel global“ „În regiune, ritmul de creştere anual este mult mai mare decât cel la nivel global. Europa Centrală şi de Est are pieţe emergente, în care potenţialul de creştere este mult mai mare“.

Resursa umană bună, know-how-ul puternic şi ecosis­temul aflat în dezvoltare au făcut ca România să ajungă în top trei pieţe din regiunea Europei de Est din punctul de vedere al know-how-ului şi din perspectiva busi­nessului pentru compania Teads, platforma globală care conectează advertiserii şi agenţiile de publicitate cu publisheri la nivel internaţional.

„România este chiar în top trei în regiu­ne în privinţa know-how-ului, iar ca busi­ness pentru Teads România este a doua cea mai mare piaţă după Polonia. În Polonia, pe lângă faptul că este o ţară mai mare, avan­tajul este acela că autorităţile locale au atras multe companii mari, globale care şi-au sta­bilit hub-ul regional la Varşovia - ceea ce nu prea s-a întâmplat la Bucureşti - astfel încât în acest moment avem foarte mulţi parte­neri, foarte mulţi advertiseri cu care lucrăm în regiune, dar care cumpără de la noi din Var­şovia, iar apoi noi livrăm în toată regiu­nea. Deci, pe de-o parte avem efectul glo­balizării, la nivel centralizat de la Lon­dra, New York, Paris, iar pe de altă parte vedem din ce în ce mai accentuat acest pro­ces de centralizare la nivel regional. Proba­bil că multe companii globale, în încercarea lor de a-şi optimiza costurile, recurg la a­ceas­tă stra­tegie“, a explicat în cadrul emi­siunii ZF Tech Day Mihai Boştinaru, ma­na­ging director, Teads Europa Centrală şi de Est.

În România, compania deţine un birou în Bucureşti în cadrul căruia lucrează în prezent o echipă de 40 de angajaţi. Teads este activă pe piaţa naţională de 10 ani.

„În România avem un birou cu o echipă de vânzări, o echipă de designeri, ingineri care colaborează cu celelalte echipe ale companiei de la nivel global. Suntem aproape 40 de oameni în biroul din România. În Montpellier este centrul de cercetare-dezvoltare (R&D), avem acolo peste 150 de tehnicieni.“

Compania originară din Franţa a fost înfiinţată 2005, dezvoltând o platformă media şi un concept nou pe atunci - outstream ads, adică reclame video inserate spre exemplu într-un articol. Teads se axează pe targetarea contextuală, fără a se baza pe „cookies“, de altfel aceasta fiind una dintre tendinţele actuale de pe piaţa de publicitate la nivel mondial.

„Tendinţele sunt întotdeauna de a căuta soluţii cât mai eficiente, iar aici vorbim despre formate noi, noi posibilităţi de targetare şi luând în calcul şi dispariţia cookie-urilor (care ajută companiile să tar­geteze mai bine clienţii), toate companiile sunt într-o cursă pentru a găsi soluţii care să poată livra rezultate cel puţin la fel de bune ca soluţiile care se bazează acum pe cookie-uri. O parte a pieţei consideră că viitorul fără cookie-uri o să înceapă când Google Chrome o să elimine aceste cookie-uri, dar realitatea arată că astăzi dacă ne bazăm doar pe cookie în campanii, deja pierdem o parte importantă a utiliza­to­rilor de internet. Evident, situaţia diferă de la ţară la ţară. În pieţele mai avansate, unde iOS are o cotă mai mare (SUA, Marea Britanie, Elveţia) dacă te bazezi doar pe cookie nu poţi să ajungi la mai mult de jumătate dintre utilizatorii de internet. În regiunea noastră, în Europa Centrală şi de Est, rata este de 20% - 30%. Deci, dacă folosim doar cookie-ul pierdem între 20% şi 30% din audienţa pe care o targetăm“, a precizat Mihai Boştinaru, adăugând că acum agen­ţiile de publicitate şi brandurile trebuie să se bazeze pe informaţii care nu ţin de zona de «privacy» a utilizatorilor, ci mai mult pe partea contextuală.

„Targetările contextua­le vor fi din ce în ce mai folosite, iar companiile caută să îşi îmbunătăţească din ce în ce mai mult soluţiile de targetare contextuală pentru că astfel suntem mai relevanţi în livrarea campaniilor“.

„Spre exemplu, una e să citeşti un articol despre încălzirea globală şi probleme de mediu şi acolo să vezi o reclamă la ultimul model de maşină electrică versus să primeşti o reclamă irelevantă.“

Compania are în portofoliul de clienţi sute de publisheri globali, a spus Mihai Boştinaru, iar cea mai mare piaţă pentru Teads este cea a Statelor Unite ale Americii.

„Din 2010 şi până acum suntem reţeaua cu cel mai extins conţinut în mediiul editorial de calitate, atingem aproape 2 miliarde de utilizatori unici, iar printre publisherii parteneri se regăseşte şi Ziarul Financiar, Bloomberg, BBC, Vogue, Washington Post, Reuters. Pentru noi SUA sunt cea mai mare piaţă“, a adăugat Mihai Boştinaru.

El a menţionat că în SUA bugetele dedicate reclamelor din zona de digital, dar şi pentru cele redate pe TV sau pe alte canale de promovare sunt mult mai mari comparativ pieţele din regiune.

„Pieţele din regiune sunt axate pe preţuri mici, nu ne putem compara nici pe departe cu preţurile din SUA, Germania, Elveţia şi Austria, însă pe de altă parte know-how-ul este destul de avansat dacă vorbim despre oamenii care lucrează în agenţiile de media şi oamenii care lucrează în echipele de advertising stăm foarte bine. La nivel de regiune suntem la curent cu toate trendurile, suntem deschişi să încercăm tehnologii noi care ne pot face viaţa mai uşoară şi ne pot aduce rezultate mai bune.“

Despre anul 2022, Mihai Boştinaru a spus că a adus creşteri pentru businessul companiei Teads, atât la nivel de grup, cât şi în ceea ce priveşte activitatea subsidiarei active la nivel naţional.

„Am terminat anul pe un plus solid la nivel global, iar la nivel regional a fost un an excelent pentru noi în Europa Centrală şi de Est, având o creştere de peste 60%. În regiune, ritmul de creştere anual este mult mai mare decât cel la nivel global. Europa Centrală şi de Est are pieţe emergente, în care potenţialul de creştere este mult mai mare versus potenţialul de creştere din pieţele dezvoltate - nimeni nu se mai aşteaptă ca în SUA, de exemplu, sau în Marea Britanie să ai o creştere de 60% de la an la an, dar la noi în regiune este posibil pentru că sunt pieţe aflate în dezvoltare. Nu pot da cifre de afaceri, dar vorbim de un venit în România de şapte cifre, iar la nivel regional de opt cifre.“

În 2022, afacerile Teads Studio SRL, subsidiara locală a companiei de origine franceză, s-au situat la 12 mil. lei (2,4 mil, euro), în creştere cu 10% faţă de 2021, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.

Obiectivele reprezentanţilor companiei la nivel naţional vizează consolidarea poziţiei pe piaţa din România, a mai spus Mihai Boştinaru.

„Să rămânem inovativi şi să creştem numărul de clienţi şi businessul. În ceea ce priveşte procentele, estimăm că nu o să mai creştem cu 60% (ca în 2022), dar tot o să atingem un nivel de creştere de 40%. Anul a început bine, în primul trimestru din 2023 am crescut cu circa 45% versus anul trecut. Suntem pe drumul bun.“

Pe de altă parte, la nivel de grup, Teads vizează extinderea pe noi pieţe şi integrarea şi lansarea unor noi funcţionalităţi şi servicii.

„Cele mai noi pieţe în care şi-a făcut intrarea compania Teads sunt Slovenia, Croaţia, Serbia, Grecia, Turcia, Ungaria. Acum operăm în aproape toată regiunea, iar planul este ca anul acesta să ne extindem şi în Armenia, Georgia, Kazahstan, Azerbaijan. Anul acesta devenim omnichanel, iar asta înseamnă că ieşim din zona de «outstream» şi integrăm noi canale. În SUA chiar şi în cele mai mari cinci ţări din Europa de Vest deja am lansat oferta de connectedTV (CTV) - să livrăm reclamele nu numai «outstream», dar şi în «over the top connected tv», chiar şi «instream». În a doua parte a acestui an sperăm să lansăm oferta de CTV, OTT şi în Europa Centrală şi de Est“, a punctat Mihai Boştinaru.

 

Ce a mai spus Mihai Boştinaru la ZF Tech Day

Teads modifică şi pregăteşte reclamele care sunt redate pe TV pentru a putea fi publicate şi în mediul digital. Optimizăm reclamele de TV pentru a-i ajuta pe publisheri să obţină rezultate mai bune. Şi în loc să livreze reclama de la televizor aşa cum o dau la televizor, îi ajutăm să o optimizeze pentru digital - pentru livrare pe mobil, deci pe un ecran mai mic, fără sunet, astfel încât mesajul să poată fi perceput de către utilizatori foarte bine şi în acest mediu.

2023 este un an important pentru noi pentru că dacă până acum am funcţionat doar în «outstream» şi am vândut «outstream advertising» - pe care l-am şi inventat -, anul acesta devenim omnichanel. Pentru noi cred că în regiunea Europei Centrale şi de Est inventarul premium este cea mai mare provocare acum, evident în SUA nu avem această problemă - fiind foarte mulţi jucători deja în zona de CTV (conected TV), mulţi furnizori, multe aplicaţii şi platforme. Avem parteneriate globale şi o să creştem din ce în ce mai mult pe partea aceasta de omnichanel.

Advertisingul nu o să dispară, dar o să evolueze. Trebuie să respectăm utilizatorii şi sperăm că o să scăpăm de acele campanii agresive care nu te mai lasă să respiri, iar noi ca industrie trebuie să venim cu noi formate care să pună utilizatorii în situaţia de a decide ce vor să vadă, astfel încât să câştigăm atenţia acestuia în funcţie de cât de creativi suntem, nu să îl obligăm să vadă reclama pentru a putea avea acces la conţinutul pe care îl doreşte. Prin calitate, transparenţă - măsurare a atenţiei.

În 2022, afacerile Teads Studio SRL, subsidiara locală a companiei de origine franceză, s-au situat la 12 mil. lei (2,4 mil, euro), în creştere cu 10% faţă de 2021, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.

 

 

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday