ZF TechDay

ZF TECH DAY. Orange şi Bosch dezvoltă la Cluj, cu tehnologie 5G, soluţii pentru maşinile cu conducere automată. „Tehnologia 5G ne ajută să transmitem în timp real în cloud datele preluate din maşinile de test pentru soluţiile de conducere automată“

16.12.2021, 11:00 Autor: Ioana Nita

Gigantul german Bosch şi Orange, liderul pieţei locale de telecomunicaţii, testează şi dezvoltă împreună la Cluj folosindu-se şi de tehnologia 5G diferite elemente care vor contribui la noua revoluţie din industria auto - maşinile care se conduc singure.

„Dezvoltăm diverse tehnologii pentru automotive şi în principiu toată strategia noastră se axează foarte mult pe dezvoltare de tehnologii de viitor. Una dintre acestea este conducerea automată, unde în primul rând dezvoltăm tot felul de senzori precum video, radar, ultrasunete, care practic preiau informaţii din trafic, din mediul înconjurător, din jurul maşinii şi dezvoltă o reprezentare pe baza căreia maşina este ghidată, adică acceleraţie, frână, virare, deci ghidare, semnalizare şi aşa mai departe. În particular, dezvoltăm tehnologii de percepţie pe bază de senzori video şi metode de inteligenţă artificială. Suntem destul de avansaţi pe zona aceasta şi lucrăm foarte mult în colaborare cu o reţea internaţională de experţi“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day, Cătălin Golban, directorul departamentului de inginerie a sistemelor de percepţie video din cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a fost înfiinţat în 2013 ca parte integrantă a reţelei de inginerie globală a gigantului german, echipa actuală fiind specializată în inginerie de software, hardware şi inginerie mecanică, ingineria fiabilităţii şi a calităţii, dar şi în planificarea vânzărilor în domeniul mobilităţii.

„Avem deja o experienţă destul de mare, adică am început în 2013 şi treptat am construit o organizaţie din ce în ce mai solidă, am diversificat portofoliul pe care lucrăm dincolo de partea de senzori pentru conducere automată. Am intrat recent şi pe domeniul de electrificare, nu neapărat în focus azi, şi nu în ultimul rând pe partea de conectivitate şi maşini conectate. Practic, maşina devine parte integrată dintr-un ecosistem, dintr-un ansamblu mai mare. Dacă ne gândim din prisma IoT, maşina este acel «T» din internet of things“, a punctat el.

Ce impact are însă tehnologia 5G în dezvoltarea soluţiilor pentru conducere automată?

„Impactul tehnologiei 5G este mare. De exemplu, se pot dezvolta funcţii noi pe bază de 5G. Ce am făcut noi este o chestiune mai mult de dezvoltare şi de inginerie şi de suport şi enabler pentru activităţile noastre de inginerie. Ce am făcut noi a fost să ne conectăm maşinile de test, maşini pe care testăm tehnologii de percepţie pentru conducere automată - le conectăm la cloud prin intermediul 5G şi ajutăm în acest mod echipa noastră de dezvoltare. Dacă ne imaginăm o maşină de test cu o grămadă de senzori de la care se preiau cantităţi uriaşe de date, ne dăm seama că nu avem local capacitate de stocare suficient de mare pentru a salva toate aceste date şi atunci fiind conectate printr-un mediu de transport rapid cum este 5G putem să transferăm uneori chiar în timp real aceste date înspre cloud, unde sigur condiţiile de capacitate de stocare şi capacitate de calcul sunt mult mult mai mari. Deci, avem maşini de test care odată conectate la cloud permit o dezvoltare mult mai eficientă a tehnologiei“, a explicat Golban.

Pentru implementarea tehnologiei 5G, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj colaborează cu Orange România.

„Ideea ne-a venit de anul trecut, din 2020, şi la începutul anului acesta am început discuţiile împreună cu Orange pentru a implementa acest use-case pentru noi şi pentru a putea trece la o tehnologie 5G pentru maşinile noastre de test care până acum foloseau tehnologia 4G pentru transmisia datelor. Aş putea spune că sunt circa 7-8 luni de când am început acest proiect împreună şi ne mişcăm destul de repede pentru partea aceasta de a realiza un prototip funcţional cu maşinile de test, maşinile pe care colegii noştri testează algoritmi de percepţie pe străzi şi în oraş“, a precizat Ionuţ Muntean, Group Leader Innovation & University Cooperation, Bosch.

Prin tehnologia 4G, echipa Centrului de Inginerie Bosch din Cluj nu ar fi reuşit să transmită atât de rapid în cloud datele colectate de maşinile de test, lucru care este însă foarte uşor cu ajutorul tehnologiei 5G, acesta fiind doar unul dintre scenariile şi domeniile în care se poate folosi această tehnologie nouă.

„Cu siguranţă tehnologia 5G este în percepţia noastră tehnologia care va sustine următoarea generaţie de aplicaţii, mai ales în zona mobilă, lucru pe care noi l-am demonstrat în diferite etape prin care noi am introdus tehnologia 5G şi nu în ultimul rând pe care am demonstrat-o împreună cu parteneriatul cu Bosch în Cluj. În cadrul acestui parteneriat am implementat de fapt servicii peste o tehnologie 5G care să răspundă cerinţelor aplicaţiilor Bosch, în cazul de faţă enumerăm cerinţe din punct de vedere al vitezei de transfer şi mai ales a latenţiei, aplicaţii pentru care noi am obţinut rezultate foarte bune, rezultate care în tehnologiile pe care le denumim <<legacy>>, nu ar putea fi atinse. Pentru claritate, aş putea să dau şi nişte cifre relaţionate cumva la nevoile şi necesităţile de comunicaţie a aplicaţiilor specifice Bosch pe care noi le-am implementat şi le-am demonstrat: viteze de transfer de upload de peste 100 Mbps secundă şi latenţe de sub 3 sau 4 milisecunde, parametri pe care astăzi într-o tehnologie 4G nu îi putem îndeplini. Deci deja conturăm puterea de comunicaţie de transfer a informaţiei cu suport 5G“, a subliniat Marius Iordache, Architecture Manager în cadrul Orange România.

Cătălin Golban, directorul departamentului de inginerie a sistemelor de percepţie video din cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj: Dezvoltăm tehnologii de percepţie pe bază de senzori video şi metode de inteligenţă artificială. Suntem destul de avansaţi pe zona aceasta şi lucrăm foarte mult în colaborare cu o reţea internaţională de experţi.“

Ionuţ Muntean, Group Leader Innovation & University Cooperation, Bosch:  Sunt circa 7-8 luni de când am început acest proiect împreună şi ne mişcăm destul de repede pentru partea aceasta de a realiza un prototip funcţional cu maşinile de test, maşinile pe care colegii noştri testează algoritmi de percepţie pe străzi şi în oraş.“

Marius Iordache, architecture manager în cadrul Orange România: În cadrul acestui parteneriat cu Bosch am implementat de fapt servicii peste o tehnologie 5G care să răspundă cerinţelor aplicaţiilor Bosch, în cazul de faţă enumerăm cerinţe din punct de vedere al vitezei de transfer şi mai ales a latenţiei, aplicaţii pentru care noi am obţinut rezultate foarte bune, rezultate care în tehnologiile pe care le denumim „legacy“, nu ar putea fi atinse.

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday