ZF TechDay

ZF TECH DAY. Orange susţine un program de preaccelerare pentru start-up-uri cu soluţii bazate pe inteligenţă artificială

15.09.2020, 00:06 Autor: Ioana Nita

„Inteligenţa artificială devine parte componentă a fiecărui produs digital şi soluţii software. Deja în acest secol dacă nu integrezi şi capabilităţi AI, soluţiile sunt un pic depăşite dintr-un anumit punct de vedere.“

Orange România, liderul pieţei locale de telecomunicaţii, va susţine un program de pre-accelerare pentru start-up-urile locale şi din regiune care au idei şi soluţii bazate pe tehnologia inteligenţei artificiale, acesta fiind în linie cu direcţia sa strategică la nivel de grup pe zona de data & AI. Programul, organizat de Bucharest AI (BeAI), va începe pe 1 octombrie şi va dura opt săptămâni.

„Pornim în acest parteneriat cu Bucharest AI în care ne propunem să extindem această zonă de susţinere a start-up-urilor din zona centrală şi sud-est a Europei. Ne uităm la start-up-uri care îşi do­resc să dez­volte produse ba­za­te pe AI - este în linie cu di­rec­ţia noastră stra­tegică la nivel de grup şi credem că exis­tă un po­ten­ţial des­tul de mare de inovaţie la nivel de regiune. Vrem să iden­ti­fi­căm echipe ta­len­tate, vrem să desco­perim pro­du­se interesante pe care să putem să le evo­luăm şi să le pro­movăm. Mai mult decât atât, le vom da posi­bilitatea să îşi dezvolte produsele într un context real de bu­siness punându-le la dispoziţie diverse inter­feţe, acces la anumite tipuri de date, aplicaţii de tes­­tare şi aşa mai departe“, a declarat în cadrul ZF Tech Day, Adrian Matei, head of enterprise data management & analytics office în cadrul Orange România. Operatorul telecom are deja experienţă pe zona antreprenorială prin propriul pro­gram dedicat start-up-urilor, numit Orange Fab, din care fac parte o serie de proiecte de teh­no­­­logie, inclusiv din domeniul inteligenţei artificiale.

Programul organizat de Bucharest AI este însă un program de preaccelerare strict pentru start-up-uri cu o componentă de AI, aflate la început de drum.

„Este preaccelerare şi nu accelerare întrucât am ajuns la concluzia că acceleratoarele nu au suficient de multe start-up-uri cu care să lucreze şi asta provine din faptul că este necesară mai multă educaţie în zonă şi pentru că lucrăm cu o tehnologie destul de nouă care abia a ieşit din laborator către soluţii comerciale. Este nevoie de foarte multă încercare şi împărtăşire din progres, tocmai pentru a înţelege toate aspectele pe care noi nu le vedem. Şi organizăm acum un program de preaccelerare unde chemăm atât start-up-uri cu o componentă de AI pe care ei o au deja dar şi start-up-uri care nu au o componentă de AI dar care îşi doresc să înveţe să adauge o componentă de AI. Ne adresăm şi unui public mai larg, acelor echipe care sunt dornice să se joace cu nişte tehno­logii de AI şi care, dacă se simt dornice să ex­ploreze mai de­parte, se pot înscrie la acest pro­gram de pre­acce­­lerare“, a detaliat în cadrul emi­­siunii Alexandra Petruş, cofondatoare Bucharest AI & Strategy Lead. Bucharest AI este o comunitate de­­dicată exclusiv inteligenţei artificiale, care în de­curs de trei ani a ajuns la peste 2.300 de membri.

După înscrieri, în cadrul programului de preaccelerare BeAI vor fi alese maximum opt start-up-uri care vor lua parte la workshop-uri şi sesiuni de mentorat pe durata a opt săptămâni.

„Este totul destul de încurajator şi privim acest program mai mult ca un workshop destul de extins şi foarte, foarte aplicat pe durata a 8 săptămâni. Practic pe durata a 8 săptămâni, din 1 octombrie până în 8 decembrie, aceste echipe vor intra într-un program intensiv, vor lucra unu la unu cu 30 de mentori internaţionali de top.“

„Pe lângă sprijin de la mentori, care îi ajută în decizii şi obiectivele de început de drum vor primi feedback şi de la un juriu format din 8 persoane, ce cuprinde executivi, oameni care sunt fondatori de start-up-uri, dar şi investitori ce asigură practic mai multă informaţie pentru următorul stagiu, post-program. Criteriul nostru de succes şi ce urmărim prin acest program este să creştem ecosistemul. Pentru noi ar reprezenta un succes să vedem că start-up-urile care se înscriu îşi continuă drumul de business şi îşi dezvoltă mai departe ideea“, a punctat ea.

Trei dintre start-up-urile participante în cadrul pre-acceleratorului BeAI vor putea obţine o finanţare de circa 50.000 euro de la fondul de investiţii GapMinder.

„Există un apetit destul de mare în Å£ara noastră pentru tehnologia AI, de fapt cred că profilul de data scientist, care este unul din principalele profile din zona inteligenÅ£ei artificiale, devine unul dintre cele mai căutate profile. Sunt foarte multe start-up-uri care lucrează în această zonă ÅŸi asta se datorează ÅŸi faptului că practic inteligenÅ£a artificială devine parte componentă a fiecărui produs digital, soluÅ£ie software. Deja în acest secol dacă nu integrezi ÅŸi capabilităţi AI, soluÅ£iile sunt un pic depăşite dintr-un anumit punct de vedere. Este o efervescenţă în această zonă“, a punctat reprezentantul Orange România. 

Operatorul telecom deja foloseşte atât la nivel de grup, cât şi în cadrul subsidiarei locale o serie de soluţii bazate de tehnologia inteligenţei artificiale pentru a-şi eficientiza operaţiunile interne şi cele de relaţionare cu clienţii.

„Un exemplu ar putea fi în zona de automatizare de procese unde noi folosim asistenţi digitali virtuali integraţi. de exemplu în zona de HR împreună cu partenerul nostru Druid am implementat un astfel de asistent virtual care interacţionează cu angajaţii noştri şi vine întâmpinarea lor pe diferite problematici legate de zone administrative din HR. În acelaşi timp, dacă ne uităm la clienţii noştri externi acelaşi setup de asistent digital virtual avem cu Djingo, Djingo este asistentul nostru antrenat pentru procese de tip customer care. Se bazează pe inteligenţă artificială şi mai concret pe procesarea limbajului natural pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor. De ce? Pentru că am constatat că există un apetit deosebit al clienţilor din această perspectivă pentru a interacţiona pe canale online“, a explicat Adrian Matei.

Orange România a început să dezvolte o echipă şi un department de data&AI în 2017, iar în 2019 a conturat această direcţie strategică la nivel de companie ca şi prioritate şi a început să investească şi să se alinieze la recomandările de grup.

„Practic, am structurat o echipă de mai mult de o sută de specialişti talentaţi care activează în toate domeniile de tip de data&AI pornind de la infrastructura ecosistemului de date acoperind de zone de tip data warehouse, big data sau cloud,continuând cu zone legate de guvernanţă şi calitatea datelor şi întreaga suită de aplicaţii analitice - vorbim de business intelligence sau de artificial intelligence. Echipa pe care noi am construit-o coordonează transversal la nivel de organizaţie întregul program de transformare de tip de data&AI.“

 

Ce a mai declarat Adrian Matei în cadrul emisiunii:

â–º Consider că nu putem să privim decuplat partea de inteligenţă artificială de întregul ecosistem de date care reprezintă fundamentul acestui domeniu, deci ÅŸi noi le tratăm ca un domeniul absolut consolidat. Din perspectiva grupului Orange zona de data&AI reprezintă unul din cei trei piloni principali ai strategiei care stă la baza modelului nostru de inovaÅ£ie ÅŸi este considerat un catalist al transformării digital care creează valoare sustenabilă pentru business pe parcursul întregului lanÅ£ operaÅ£ional. Asta înseamnă că grupul Orange a înÅ£eles că datele reprezintă un activ valoros pentru companie cu potenÅ£ial mare ÅŸi că merită investit în această zonă. Desigur, când vorbim de transformare digitală discutăm deopotrivă de clienÅ£ii noÅŸtri externi ÅŸi de procesele aferente cu alte cuvinte despre experienÅ£a pe care clienÅ£ii noÅŸtri o au în interacÅ£iunea cu noi ÅŸi respectiv modalitatea în care noi reuÅŸim să înÅ£elegem comportamentul ÅŸi nevoile lor dar în acelaÅŸi timp ne referim ÅŸi la clienÅ£ii intern angajaÅ£i colegi din companie care sunt cuplaÅ£i în diferite procese de business care evoluează odată cu această tehtehnologie.

â–º Ne bazăm, pe lângă competenÅ£ele interne pe care le-am construit, ne bazăm pe un ecosistem dinamic ÅŸi divers de parteneri locali ÅŸi internaÅ£ionali pentru a adresa întreaga problematică atât pentru clienÅ£ii de tip B2B cât ÅŸi pentru zona de B2C în zona de clienÅ£i externi, iar pentru clienÅ£ii interni ne aplecăm asupra eficientizării ÅŸi simplificării proceselor de business. Misiunea noastră este să punem la dispoziÅ£ia clienÅ£ilor că vorbim de clienÅ£i interni sau externi soluÅ£ii adaptate nevoilor lor.

â–º Din punctul meu de vedere rezultatele pot fi măsurate în diferite feluri, dar cred că cele mai importante lucruri le observăm în zona de creÅŸtere a experienÅ£ei clienÅ£ilor noÅŸtrii printr-un grad mult mai mare de personalizare a interacÅ£iunilor ÅŸi prin venirea în întâmpinarea lor cu produse adecvate nevoilor lor. Desigur aceasta este una din cele două componente principale. O a doua componentă este cea legată de eficientizarea operaÅ£iunilor. Vă daÅ£i seama că putem să adresăm un număr mult mai mare de interacÅ£iuni folosind astfel de asistenÅ£i digital. Pe de-o parte procesele în sine au evoluat ÅŸi continuă să evolueze spre această direcÅ£ie - spre simplificare spre optimizare spre o exteriorizare, spre o experienţă mult mai simplă reducând volumul de muncă în cadrul echipelor ÅŸi dându-ne nouă posibilitatea de a ne concenta pe arii care sunt cu adevărat valoroase pentru clienÅ£ii noÅŸtri ÅŸi pentru business.

â–º Analiza de date este o activitate critică în orice companie, cu atât mai mult în zona telecomunicaÅ£iilor care este o industrie extrem de dinamică. Analiza de date îşi propune să ofere o imagine reală ÅŸi corectă asupra lucrurilor care s-au întâmplat, o înÅ£elegere a fenomenelor trecute, dar ÅŸi o capacitate de previzionare pe viitor, de a anticipa ce urmează să se întâmple. Analiza de date stă la baza oricărei decizii de business educată, ca atare se translateaza direct în performanÅ£a companiei. Este indispensabilă în orice proces corect ÅŸi sustenabil de luare a deciziilor de business educate.

 

Ce a mai declarat Alexandra Petruş în cadrul emisiunii:

► Bucharest AI este o comunitate dedicată exclusiv inteligenţei artificiale. Am pornit din 2017 cu scopul de a ajuta regiunea în înţelegerea conceptelor de inteligenţă artificială şi a tehnologiilor.

â–º Numele poate induce în eroare. Noi, în ultima vreme, concentrându-ne pe zona Europei Centrale ÅŸi de Est, poate ar trebui să ne gândim din nou la numele proiectului. Noi suntem atenÅ£i la întreaga regiune ÅŸi încercăm să avem activităţi, programe ÅŸi iniÅ£iative dedicate întregii Europe, lucru care se reflectă în programele pe care le avem ÅŸi membrii care sunt activi în comunitate. 

â–º ÃŽn prezent avem în jur de 2.300 de membri, din 2017 până astăzi. Formatul de evenimente pe care noi l-am avut până în prezent a fost cel de meet-up-uri, unde se strâng 100-200 de persoane ce discută în profunzime un anumit topic, în cazul nostru tehnologii de AI - avansul, provocările, blocajele ÅŸi aÅŸa mai departe.

â–º Perioada aceasta a pandemiei a adus ceva nou ÅŸi este în general o teamă de a pierde ceva nou, FOMO - fear of missing out se numeÅŸte la nivel global - ÅŸi se aplică aproape la orice nivel. Am organizat un hackathon acum 2 luni având ca focus central pandemia ÅŸi soluÅ£ii ce ne ajută în pandemie. S-au înscris destul de mulÅ£i oameni, a fost o surpriză plăcută să vedem 200 de oameni care s-au înscris ÅŸi să vedem soluÅ£ii dezvoltate folosind tehnologii de AI - soluÅ£ii de triaj pentru spitale, soluÅ£ii de recunoaÅŸtere facială pentru magazine sau hale de producÅ£ie pentru a te asigura că acele persoane poartă masca ÅŸi o poartă corespunzător. 

â–º ÃŽn momentul de faţă este un interes crescut pe zona de AI iar noi am decis să capitalizăm pe acest interes crescut, pe talentul din România ÅŸi Europa de Est dar ÅŸi pe cunoÅŸtinÅ£ele noastre matematice - ca ÅŸi popor, ca ÅŸi audienţă suntem destul de expuÅŸi către cunoÅŸtinÅ£e matematice. 

â–º Noi am încercat să construim programul pentru un număr de maximum 8 start-up-uri pe care le putem accepta pentru a ne asigura că vom trata cu atenÅ£ie, calitate ÅŸi vom putea acorda timpul necesar fiecăruia. Se poate înscrie oricine are un start-up AI cu sau fără componentă de AI, singura condiÅ£ie va fi să lucreze la adăugarea unei componente de AI. Se pot înscrie echipe care nu au o idee dar sunt dornice să discutăm împreună ÅŸi să alegem o idee ce are componentă de AI, se pot înscrie ÅŸi oameni care au o idee de proiect AI dar nu dispun de întreaga echipă. ÃŽn acel moment venim noi cu propuneri de a forma o echipă.

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday