ZF TechDay

ZF Tech Day. Paul Maravei, general manager Cisco România: Modul hibrid de lucru se va păstra, devine cumva noua normalitate şi noul mod natural de interacţiune

14.05.2021, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Terminalele video, tehnologiile de videoconferinţe şi soluţii de securitate cibernetică pentru lucrul de acasă au fost cele mai cerute soluţii în 2020.“

Modul de muncă hibrid, adoptat în masă de companii din toate industriile în contextul pandemiei, şi întâlnirile de business online vor deveni un mod normal de interacţiune între angajaţi, consideră Paul Maravei, general manager în cadrul Cisco România, subsidiara locală a gigantului american cu acelaşi nume, unul dintre cei mai mari furnizori globali de echipamente şi servicii de reţelistică.

„Cred că modul hibrid se va păstra. Modul hibrid devine cumva noua normalitate şi noul mod natural de interacţiune şi contează foarte mult tehnologiile, pentru că ele trebuie să ajute, nu să pună piedici. Tehnologiile de videoconferinţe au ajuns să fie atât de utilizate încât e momentul ca ele să devină cât mai naturale şi să fie cât mai uşor de folosit“, a spus Paul Maravei.

El a adăugat că în Statele Unite ale Americii companiile şi multinaţionalele folosesc de mult timp astfel de tehnologii de interacţiune şi acces la distanţă, unul dintre motive fiind distanţele lungi de parcurs între oraşe.

„Eu am lucrat în America destul de mult, iar acolo, din cauza distanţelor mari între oraşe, se foloseau tehnologiile astea de acces de la distanţă şi de videoconferinţă mult mai mult decât în Europa. Pe de altă parte, nimeni nu se rezumă la aşa ceva. Există în continuare întâlniri faţă în faţă.“

Pe fondul implementării în companii a muncii remote, Cisco România a înregistrat o creştere a cererii pe segmentul soluţiilor dedicate videoconferinţelor şi accesului la distanţă, dar şi pe zona de securitate cibernetică.

„De departe clienţii ne-au cerut soluţii de videoconferinţe şi în primul rând terminale video. Dar şi tehnologiile de securitate cibernetică care asigură accesul de la distanţă. Pentru că atunci când lucrăm de acasă, evident avem date sensibile pe computer şi trebuie să folosim tot felul de mecanisme de protecţie cibernetică. Aceste categorii - terminale video, videoconferinţe şi soluţii de securitate cibernetică pentru lucrul de acasă au fost cele mai cerute.“

Paul Maravei consideră că în momentul în care pandemia a obligat companiile să implementeze munca de la distanţă, majoritatea dintre acestea au fost pregătite pentru a asigura un nivel de siguranţă cibernetică angajaţilor.

„Părerea mea e că în mare parte au fost pregătite, nu 100% evident, dar au fost în sensul că au avut deja instalate tehnologiile - vorbesc de acces la distanţă, de conţinut, pentru că una e să o iei de la început în plină criză şi alta e să măreşti capacitatea. Ai o tehnologie, o foloseşti, ai nevoie să măreşti capacitatea, cumperi licenţe.“

De asemenea, una dintre soluţiile de securitate cibernetică dezvoltată de Cisco şi căutată anul trecut de companii a fost Cisco Umbrella, care îşi propune să oprească atacurile cibernetice înainte ca acestea să înceapă, a mai spus Paul Maravei.

„În timpul pandemiei au apărut tot felul de atacuri prin e-mail, de tip malware, iar soluţia Umbrella a fost cerută în mod exponenţial. Lumea a realizat că a opri atacul înainte de a se întâmpla este mai puţin costisitor. Piaţa de soluţii de securitate cibernetică ţine pasul cu cererea. În general, lupta cu ameninţările astea te consumă, cere multă resursă şi nu doar tehnologie, ci resursă umană, iar din acest punct de vedere văd o evoluţie clară către automatizare.“

În continuare, planurile Cisco vizează menţinerea sănătăţii angajaţilor şi dezvoltarea echipei.

„Printre priorităţi este dezvoltarea echipei, iar eu cred foarte mult în oameni, ne-am chinuit să angajăm oameni foarte buni, dar ei trebuie să se dezvolte în continuare. Anul trecut, Cisco România a fost desemnat country of the year în cadrul grupului, iar asta înseamnă că deja ştacheta e foarte sus şi trebuie să menţinem nivelul în ceea ce priveşte rezultatele“, a adăugat Paul Maravei. 

 

Ce a mai spus Paul Maravei, general manager Cisco România la ZF Tech Day

Noi avem o tehnologie care îmbină cumva ambele modele, spre exemplu, intri într-o sală de conferinţă de la noi de la birou, ai o parte din terminalele video de pe pereţi, o parte din membri sunt faţă în faţă, discuţi direct cu ei, şi pe ceilalţi îi vezi în mărime naturală pe ecrane. Asta este foarte important pentru că apelează cumva la nişte instincte pe care le avem şi cumva ne comportăm mai natural atunci când avem interlocutori cât mai aproape de realitate.

Tendinţa de automatizare şi integrare a apărut în piaţă şi asta ne ajută să eliberăm oameni, iar aceşti oameni pot studia tipuri noi de atacuri sau pot dezvolta diverse soluţii.

Dacă înainte de pandemie se punea accentul pe cursuri de creare de specialişti în reţele de comunicaţii, acum accentul s-a mutat pe securitate cibernetică. Avem cursurile de securitate cibernetică pline.

Instituţiile statului au realizat că au nevoie de specialişti şi că trebuie să creeze specialişti. Cererea din afară eu cred că a stagnat, aşa că dacă o să continuăm cu aceste programe – că nu avem doar noi astfel de cursuri, mai sunt -, cred că ne stabilizăm ca naţiune în ceea ce priveşte crearea de specialişti în următorii ani. Dar trebuie să îi dăm tare, noi avem potenţial dar trebuie să continuăm să învăţăm.

Noi ne-am folosit foarte mult de soluţiile de colaborare, de videoconferinţe şi de lucrul de la distanţă. Practic am adoptat cu mult înainte tehnologiile astea, lucrăm de pe laptop până se termină bateria, apoi trecem pe smartphone, ideea e să ai aceste instrumente IT care să îţi permită să faci trecerea pe orice dispozitiv şi să poţi cmunica cât mai natural cu cine ai nevoie.

Ne-a ajutat faptul că foloseam şi înainte aceste tehnologii. Nu a fost ceva total diferit, dar pentru a ne apropia cât mai mult de ce făceam înainte am organizat conferinţe fără subiect. Spre exemplu, marţea după masă avem o videoconferinţă în care fiecare spune ce îi trece prin cap, timp de o oră, câteodată şi mai mult.

Nu a fost dificil să colaborez cu echipa, a fost puţin diferit, ne-am adaptat şi strategia. Am schimbat practic proporţia de comunicare prin videoconferinţă versus faţă în faţă. Am vorbit cu cât mai mulţi clienţi, firme partenere şi membri din echipă, astfel încât să mă asigur că definesc obiective cât mai realizabile, realiste, să mă aigur că sunt resurse pentru a fi făcute şi să mă asigur că oamenii sunt motivaţi. Niciun plan nu rămâne bătut în cuie, ne adaptăm, mai ales în această perioadă foarte dinamică. Am schimbat strategia, obiectivele. Evident, clienţii se comportă diferit, am pus accent pe alte tehnologii şi alte modalităţi de a ne apropia de clienţi.

Recomandarea mea e ca firmele să îşi facă scenarii, să încerce să anticipeze orice situaţie care se întâmplă, să investească în soluţii de videoconferinţă şi măcar să îşi obişnuiască angajaţii cu acestea, cu toate tehnologiile care ajută.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday