♦ Ogre AI dezvoltă o platformă de prognoză pentru industria energetică, având deja aproximativ 20 de clienţi din România şi din străinătate. ♦ Compania vizează extinderea pe pieţe din Europa de Vest, dar evaluează şi pe pieţe emergente precum India, Indonezia şi Brazilia, unde există investiţii semnificative în energia regenerabilă ♦ Programul de accelerare Orange Fab îi oferă companiei acces la expertiză în zona de IoT şi conectivitate, esenţiale pentru transformarea soluţiilor de prognoză în sisteme în timp real.
Industria energetică globală se află abia la începutul transformării digitale, ceea ce creează oportunităţi semnificative pentru inovaţie, iar start-up-ul românesc Ogre AI vizează să valorifice acest potenţial, extinzându-şi operaţiunile atât în Europa de Vest, cât şi pe pieţe emergente. Planurile companiei includ tranziţia de la prognoze energetice la soluţii complexe de optimizare, poziţionându-se strategic între consumatorii finali şi furnizorii de energie.
„Pe de-o parte, industria de energie în general, nu neapărat în România, se află la un început al proiectelor de digitalizare şi de transformare digitală. Deci există foarte mult loc pentru inovare în acest spaţiu. Noi am identificat nevoia pentru soluţii de prognoză - am văzut noi că pe zona asta este interesul şi nu se aplică doar în cazul României. Este o abordare relativ globală pentru toate pieţele care sunt dereglementate“, a declarat Răzvan Popescu, head of partnerships and customer success în cadrul Ogre AI, la emisiunea ZF Tech Day. Înfiinţat în 2021, start-up-ul Ogre AI şi-a propus să dezvolte soluţii de prognoză pentru piaţa de energie, abordând o problemă critică pentru companiile din sector.
„Principiul fundamental în electricitate este că energia produsă trebuie să fie egală în orice moment cu energia consumată. În România, entitatea care se ocupă cu menţinerea acestui echilibru este Transelectrica şi există mai multe pârghi avute la dispoziţie. Principală metodă, cea mai importantă metodă, este reprezentată de piaţa de echilibrare. Astfel, fiecare companie de energie din România trebuie să livreze o prognoză pentru ziua următoare cu o frecvenţă granularitate de 15 minute. Deci pentru ziua următoare trebuie să spui cam ce cantitate de energie fie produci, fie clienţii din portofoliu tău vor consuma pentru fiecare acele 15 minute. Iar la sfârşitul perioadei, Transelectrica va vedea exact cantitatea măsurată pe acel interval, va vedea cât ai prognozat, iar pentru diferenţă va aplica un preţ de echilibrare, preţ care poate să ajungă de câteva 10 sau 100 de ori mai mare decât preţul pe piaţa liberă“, a explicat el, adăugând că din acest motiv toate companiile care activează pe piaţa de energie sunt interesate să aibă o prognoză cât mai precisă a acelor cantităţi, astfel încât diferenţa să fie cât mai mică sau să nu existe deloc.
Compania a dezvoltat şase soluţii distincte pentru diferite segmente ale industriei energetice. „Prima soluţie este pentru prognoza de producţie şi, în general, ne adresăm companiilor care operează fie parcuri fotovoltaice, fie parcuri eoliene, cele care au anumită intermitenţă în funcţie de soare, în funcţie de vânt“, a explicat reprezentantul Ogre AI. A doua soluţie vizează „prognoza de consum care în general se adresează companiilor de furnizare de energie“. Celelalte patru soluţii acoperă nişe specifice: „O altă soluţie foarte importantă mai ales în contextul actual o reprezintă soluţia de prognoză pentru prosumatori, prosumatori fiind acei clienţi atât casnici, cât şi industriali care şi produc, dar şi consumă energie şi pot să aibă un impact destul de mare asupra reţelelor“, a continuat Popescu. A patra soluţie este dedicată „prognosticării consumului staţiilor de încărcare pentru maşini electrice“, iar ultimele două se adresează „companiilor de distribuţie şi anume prognozarea pierderilor tehnice şi pierderilor comerciale care în general sunt asociate furturilor de energie“.
Tehnologiile utilizate de Ogre AI sunt adaptate pentru procesarea unor volume mari de date cu o granularitate foarte fină. „Spuneam mai devreme, granularitatea este la nivel de 15 minute şi avem clienţi care au peste 3 milioane de consumatori. Deci, procesăm nişte cantităţi foarte, foarte mari de date“, a explicat Popescu.
„Din perspectiva inteligenţei artificiale, folosim soluţii foarte mult bazate în zona de statistică, dar şi modele liniare, neural networks, care ne ajută să procesăm acele volume de date primite de la clienţi, date primite din alte surse, cum ar fi prognoze meteo, informaţii socio-economice."
Start-up-ul are deja aproximativ 20 de clienţi din România şi din străinătate. "Pentru soluţia de prognoză a producţiei avem 20 de clienţi atât din România cât şi din afara României. Iar pentru soluţia pentru prognoza de consum, care în general se adresează companiilor de furnizare de energie, am început cu companii din România, dar avem deja şi un client în Grecia - o companie de furnizare foarte mare", a detaliat reprezentantul Ogre AI.
Un factor important în dezvoltarea Ogre AI este participarea în programul de accelerare Orange Fab dezvoltat de operatorul telecom de origine franceză - Orange. "Programul de accelerare oferit de Orange este unul dintre cele câteva programe de <<corporate innovation and acceleration>> din România. La nivel european şi la nivel global există mai multe, însă în România sunt destul de puţine. Pentru noi este o mare oportunitate faptul că am fost acceptaţi în acest program prin faptul că avem acces la experţi din zona de telecom", a explicat Popescu.
Colaborarea cu Orange aduce beneficii concrete pentru dezvoltarea platformei. "Avem acces la clienţi corporate ai Orange, care ne ajută să dezvoltăm platforma. În general, mai ales că vorbeam de volume foarte mari de date şi vorbeam că zona de energie este undeva la începutul tranziţiei către digitalizare, există un spaţiu foarte mare care reprezintă zona de dispozitive IoT, smart meters şi transmiterea de date în timp real. Aceasta este o zonă de foarte mare interes pentru Orange, respectiv pentru noi ca şi consumatori de date. Deci am văzut acest <<match>> între ceea ce oferă Orange, respectiv ceea ce avem noi nevoie", a adăugat el.
În ceea ce priveşte planurile pentru viitor, Ogre AI vizează expansiunea internaţională, cu accent pe pieţele din Europa de Vest. "Planul este să ne extindem pe pieţe din Europa de Vest, pieţe care sunt mult mai sofisticate şi unde avem competitori care ne fac accesul puţin mai dificil", a precizat Popescu. "Am angajat două persoane în zona de service care ne ajută să promovăm soluţia şi să ajungem la cât mai mulţi clienţi, dar încercăm să evaluăm şi câteva pieţe emergente, cum ar fi India, Indonezia, Brazilia, pieţe unde deja s-a investit sau urmează să se investească destul de mult în zona de energie regenerabilă, unde noi avem deja o soluţie şi credem că putem să aducem o valoare adăugată clienţilor din zonele respective."
Pentru abordarea acestor pieţe, compania foloseşte mai multe strategii. "Sunt mai multe canale prin care accesăm aceste pieţe. Cred că principalul canal îl reprezintă evenimentele şi atunci trebuie să identifici nişte evenimente relevante care au loc, fie în Europa, fie în pieţe mai apropiate de cele pe care le targetezi tu şi să participi acolo. Contează foarte mult interacţiunea faţă în faţă, astfel încât să legi o relaţie", a precizat Popescu.
Pe termen mediu, Ogre AI îşi propune să transforme platforma de prognoză într-o soluţie complexă de optimizare energetică. "Direcţia în care ne îndreptăm acum este să facem o tranziţie către o platformă de optimizare a energiei, adică să o extindem de la partea de prognoză către soluţii mult mai complexe. În acest sens, am şi aplicat pentru o finanţare pe fonduri europene care intră într-o zonă de cercetare, inovare şi care ne permite să ne extindem în acea direcţie", a detaliat el.
Un obiectiv strategic al companiei este poziţionarea ca intermediar între consumator şi furnizor. "Planul nostru este să poziţionăm platforma între consumatorul final şi furnizor. În momentul de faţă nu prea există o interacţiune foarte, foarte clară. Există şi legislaţia care, în momentul de faţă, ţine preţul plafonat, dar în viitor, nu numai în România, dar pe foarte multe pieţe, o să fie o piaţă liberă şi atunci o să fie foarte important pentru furnizor să aibă nişte pârghii prin care să loializeze clienţii, iar respectiv clienţii să obţină cât mai multe beneficii", a concluzionat reprezentantul Ogre AI.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE