ZF TechDay

ZF Tech Day. Robert Olariu, Blume Technologies – soluţie pentru reducerea numărului de accidente cu pietoni: Anul acesta ne-am propus să instalăm zece sisteme în ţară. Până acum am implementat primul sistem pe şosea

28.03.2023, 00:06 Autor: Ioana Nita

Blume Technologies a intrat recent în programul Orange Fab dedicat start-up-urilor.

Start-up-ul din Timişoara Blume Technologies, care a dezvoltat un sistem pentru reducerea accidentelor de pe trecerile de pietoni, şi-a propus să implementeze soluţia în zece locaţii din ţară anul acesta, în condiţiile în care a reuşit deja să testeze sistemul pe şosea, primul proiect-pilot fiind realizat în comuna Dumbrăviţa din judeţul Timiş.

„Înainte am avut un MVP (Minimum Viable Product – n. red.) funcţional, testat în parcarea unde avem noi birou. Acum însă este un produs în toată regula, instalat pe şosea. A fost un proces destul de la­borios din punctul de vedere al docu­men­taţiilor tehnice pe care a trebuit să le pregătim pentru a obţine autorizaţia de a monta astfel de sisteme ca al nos­tru pe şosea. Am obţinut aviz de la Consiliul Judeţean Timiş, care este administratorul drumului din lo­c­a­litatea Dumbrăviţa, acolo unde este sis­temul instalat. Am avut de ase­me­nea de obţinut un aviz şi de la Ins­pectoratul de Poliţie Judeţeană Timiş. Acum suntem con­form cu legis­laţia în vigoare şi putem monta sis­temul pe şosea“, a spus în cadrul em­i­siunii ZF Tech Day, Robert Olariu, fon­dator şi CEO al Blume Tech­nologies. El a adăugat că a fost ne­voie să ajusteze un pic soluţia, astfel încât aceasta să fie conformă cu legislaţie în vi­goare pentru a primi autorizaţiile ne­cesare pentru instalarea sistemului pe şosea.

Sistemul creat de Blume Techno­logies foloseşte două camere video mon­tate la trecerea de pietoni pentru a supraveghea traficul şi pentru a sem­nala luminos şoferii în cazul în care există pietoni care vor să traverseze.

„Preluăm fluxul video şi îl pro­cesăm acolo «on-the-edge», la trecere la trecere. Practic detectăm pie­tonii, locaţia acestora şi intenţia acestora. Sis­temul are două com­po­nente. Prima este cea de detectare a pie­tonilor, unde folosim ultima teh­no­logie de reţele neuronale con­ven­ţionale pentru a face detecţia, iar prin a doua com­ponentă încercăm să pre­zi­cem care sunt pietonii aceia pe cale să sară pe trecerea de pietoni. După aceea, avertizăm şoferii în consecinţă prin nişte semnale luminoase cu LED locaţia de unde vin pie­tonii sau unde sunt pietonii. Dacă pie­tonul sare din partea stângă, doar în partea stângă se vor ilumina le­du­rile în aşa fel încât să ne jucăm cu atenţia şoferului şi o atragem strict către pietoni“, a explicat Olariu, adăugând că o altă componentă a so­luţiei este o platformă prin inter­me­diul căreia se pot accesa toate datele colectate de sistemul instalat pe şosea.

„Un motiv pentru care folosim camere video şi nu senzori este că ne-am gândit că dacă tot oferim o soluţie, să oferim o soluţie cât mai integrată, cu cât mai multe funcţionalităţi. Şi atunci avem şi partea de colectare de date total anonimizate, date pe care autorităţile publice le pot accesa printr-o platformă pe care noi tot noi am creat-o. Pentru ei, datele acestea reprezintă maşini, pietoni, spre exemplu. Putem să clasificăm şi să numărăm maşinile în funcţie de cele opt categorii pe care le utilizează Uniunea Europeană. Putem să spunem câte maşini, de ce tip au mers într-un sens în celălalt, câţi pietoni de pe parte au trecut pe cealaltă, câţi invers, ş.a.m.d.“

 

 

 

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday