ZF TechDay

ZF Tech Day. Sorin Cosmescu, CEO, EXE Software: Am început 2025 cu o creştere a veniturilor de 25% în primul trimestru, iar per total anul acesta ţintim afaceri de peste 10 milioane de euro. Profitabilitatea din primul trimestru al acestui an a fost afectată de eliminarea facilităţilor fiscale pentru domeniul IT

05.05.2025, 00:07 Autor: Ioana Nita

În 2024, afacerile companiei au crescut cu 18%, creşterea fiind susţinută de clienţii existenţi şi de un număr mai mare de proiecte de la start-up-uri tech din diverse domenii  EXE Software are peste 160 de angajaţi şi continuă recrutările la nivel naţional pentru diverse specializări IT.

Compania locală EXE Software, specializată pe dezvoltare software la comandă, ţinteşte depăşirea pragului de 10 milioane de euro cifră de afaceri în 2025, după un start de an foarte bun, marcat de o creştere a veniturilor de 25-26% în primul trimestru comparativ cu perioada similară din 2024. Evoluţia pozitivă a businessului de anul acesta vine după un an 2024 încheiat cu o cifră de afaceri de circa 35 milioane lei (7 mil. euro), plus 18% faţă de 2023. Deşi veniturile au înregistrat un avans substanţial în primele trei luni din 2025, profitabilitatea companiei a fost influenţată de modificările fiscale de la finalul anului trecut.

„Începutul de an a fost unul foarte bun. Am avut o creştere a cifrei de afaceri de 25-26%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Planul nostru iniţial viza o creştere de 14%, dar dacă în primele trei luni rezultatul este pe la 25-26%, asta în­seam­nă că anul acesta vom depăşi 10 mili­oane de euro ca cifră de afaceri. Ceea ce este foarte bine pentru noi“, a declarat Sorin Cosmescu, CEO al EXE Software, în cadrul emisiunii ZF Tech Day. El a men­ţionat însă că profitul a fost „semnificativ mai mic“ în T1/2025 din cauza eliminării fa­ci­lităţilor fiscale pentru IT („ordonanţa tre­nuleţ“), dar compania a reuşit să absoarbă parţial şocul şi să acopere costurile suplimentare.

Creşterea de 18% înregistrată în 2024 s-a înscris în linia de dezvoltare organică a companiei din ultimii ani, fiind alimentată de cererea venită atât din zona de soluţii software web şi mobile, cât şi din cea de soluţii de business intelligence (BI).

„Creşterea a venit în principal de la clienţi existenţi, cei care comandă din ce în ce mai mult la noi an de an, dar şi de la clienţi noi pe care i-am găsit, unii de pe piaţa externă, mai ales prin recomandări, iar cei din piaţa internă prin acţiunile pe care le facem noi de marketing şi vânzări“, a explicat Sorin Cosmescu.

Principalul motor de creştere rămân cli­en­ţii mari, existenţi, unii cu o vechime de pes­te 20 de ani în portofoliul EXE Software, care îşi extind constant cola­borarea. O ten­dinţă interesantă remarcată în 2024, şi care continuă şi anul acesta, a fost însă creşterea numărului de proiecte venite din zona start-up-urilor tech, fondate adesea de antre­pre­nori nontehnici cu diferite idei de business.

„Foarte interesantă mi se pare zona asta de start-up-uri. Sunt oameni care au idei, au şi ceva fonduri şi care vor să le im­plementeze. E o bucurie când îi vedem că au idei foarte, foarte bune şi foarte intere­sante în diverse zone - agricultură, energie, mobilitate. E îmbucurător pentru România că avem mulţi oameni cu multe idei şi pe ei încercăm să-i sprijinim, să-i ajutăm, să le oferim soluţii“, a menţionat CEO-ul EXE Software.

Proiectele derulate de EXE Software variază de la soluţii complexe, multi-anuale, pentru clienţi globali (aplicaţii web şi mobile folosite la nivel mondial, cu echipe dedicate de 10-20 de persoane) până la dezvoltarea de platforme inovatoare pentru start-up-uri din domenii ca agricultură (ma­nagementul culturilor), energie (manage­men­tul alimentării cu combustibil), mobili­tate (car-sharing) sau juridic.

Majoritatea afacerilor companiei provin din export, piaţa locală generând circa 12-13% din venituri în 2024. Clienţii internaţionali sunt distribuiţi global, însă cei mai importanţi provin din Elveţia.

„Avem cei mai importanţi 4 clienţi ai noştri în Elveţia. Sunt companii care activează la nivel global. Aceştia reprezintă cam 60% din cifra noastră de afaceri. Restul sunt împărţiţi cam în toate zonele geografice, în Europa, America de Nord, Canada, chiar şi America de Sud“, a precizat Cosmescu, adăugând însă că firma urmăreşte activ şi piaţa din România. În total, portofoliul EXE Software numără peste 60 de clienţi.

Deşi dezvoltarea de software la comandă reprezintă baza activităţii („custom development, support, consultanţă etc.“), EXE Software investeşte şi în dezvoltarea şi promovarea de soluţii proprii, pe care le vede ca pe o oportunitate de a testa noi tehnologii şi de a oferi implementări rapide clienţilor. Compania a finalizat anul trecut retehnologizarea platformei esFields, destinată automatizării forţei de vânzări, şi pregăteşte campanii de marketing pentru aceasta în 2025.

„Avem în principal soluţia esFields pe care anul trecut am retehnologizat-o. Am trecut pe cea mai nouă tehnologie Microsoft. Este unul dintre primele produse pe care le-am dezvoltat intern. Soluţia este atât de flexibilă încât este folosită în diverse industrii“, a spus Sorin Cosmescu.

Compania a dezvoltat şi o soluţie de tip „data platform“ pentru implementări rapide de BI. „Am încercat să dezvoltăm în general soluţii flexibile, a căror principală calitate este că implementarea este rapidă şi la costuri mici. Zona de produse proprii este o zonă pe care noi o folosim ca să putem să testăm diverse idei, diverse tehnologii şi să putem să învăţăm“, a adăugat el, subliniind că dezvoltarea internă ajută şi la testarea de noi tehnologii, inclusiv a inteligenţei artificiale.

În paralel cu dezvoltarea afacerii, EXE Software şi-a mărit şi echipa, depăşind recent pragul de 160 de specialişti, faţă de peste 150 la finalul anului trecut, creşterea fiind una organică. Compania continuă recrutările şi în 2025, vizând atragerea de noi specialişti IT la nivel naţional, datorită modelului de lucru remote. EXE Software caută în principal dezvoltatori .NET, C#, specialişti Power BI, dar şi experţi în dezvoltare web şi mobile.

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday