• Leu / EUR5.0847
  • Leu / GBP5.7545
  • Leu / USD4.3768
ZF TechDay

ZF TECH DAY. Cum trec start-up-urile tech din România de la execuţie tehnică la dezvoltarea de produse digitale proprii, cu scalare globală. Cristian Turcin, mentor Orange Fab: Start-up-urile mai au de lucrat la planurile de business şi marketing

07.10.2025, 00:07 Autor: Ioana Nita

 La conferinţa PROW din Timişoara, care va reuni 650 de profesionişti pe 24 octombrie, se va discuta despre schimbarea de mentalitate necesară ecosistemului tech  Un eveniment conex, AI-Made in România, va prezenta poveştile de succes a două start-up-uri locale: Arcanna.ai, care a atras peste 5 mil. dolari de la fonduri de investiţii din SUA, şi Procesio, care are 64 de clienţi enterprise  Pentru Arcanna.ai, o platformă AI pentru centre de operaţiuni critice, Orange este cel mai vechi client al său, acesta folosind soluţia pentru a-şi securiza propria reţea  Procesio, o platformă de automatizare a proceselor de business, ţinteşte venituri recurente anuale de peste 1 milion de euro şi vizează expansiunea în Marea Britanie şi Emiratele Arabe.

Deşi fondatorii de start-up-uri de tehnologie din România sunt recunoscuţi pentru abilităţile lor tehnice foarte bune, una dintre cele mai mari provocări în scalarea unui business rămâne lipsa competenţelor de business şi marketing. Trecerea de la o mentalitate de „executant tehnic” la una de „creator de produs digital” este esenţială pentru a construi soluţii competitive la nivel global. Această nevoie de educaţie antreprenorială este vizată de programe de mentorat precum Orange Fab, unde experţi din cadrul companiei, care au trecut ei înşişi printr-un proces de „start-up intern”, ghidează noile generaţii de fondatori.

„O problemă pe care am văzut-o până acum şi pe care am sezizat-o de fiecare dată în întregul ecosistem, (…), este legată de pregătirea din punct de vedere business şi  marketing. Vorbesc de business în general, ceea ce înseamnă o poziţionare, un value proposition concret, să spună despre ei  (start-up-urile/fondatorii – n.red.) acelaşi lucru de fiecare dată când apar în faţa ecosistemului, clienţilor, investitorilor. Să poată să-şi construiască un model de business, un plan de business foarte apropiat de realităţile pieţelor în care vor să vândă şi să aibă succes. Pentru că, într-adevăr, la noi zonele în care se învaţă tehnologie nu prea se învaţă business şi atunci e nevoie de o compensare din partea ecosistemului”, a declarat Cristian Turcin, Lead Cloud Collocation and Professional Services în cadrul Orange Business şi mentor în Orange Fab, la emisiunea ZF Tech Day.

Sfatul a fost completat de Andreea Saharov, B2B Corporate Operations Manager în cadrul Orange Business şi, de asemenea, mentor în programul Orange Fab. „Recomandarea mea pentru start-up-uri este să fie foarte deschişi. Faptul că se axează pe zona tehnică este extrem de vizibil, într-adevăr. Dar cu puţin suport, ghidaj şi câteva idei din exterior, sunt sigură că zona asta comercială şi zona de promovare de produs poate să devină mult mai facilă”.

Această schimbare de mentalitate este şi tema centrală a Conferinţei Internaţionale PROW, un eveniment care va avea loc în săptămâna 20-24 octombrie. Potrivit organizatorului, scopul este exact acela de a impulsiona trecerea de la execuţie la creaţie.

„Ce am identificat ca problemă pe care o avem în regiune este faptul că suntem foarte buni când vine vorba de făcut lucruri tehnice atât timp când ni se zice ce să facem. Şi asta pentru 2025 sau chiar şi mai de mult nu mai e ceva ce aduce plusvaloare. Ca atare, noi în 2019 încercam să ne întrebăm ce am putea să facem ca oamenii de tehnologie din regiune să poată să vină cu un plusvaloare în momentul în care fie dezvoltă un produs, fie prestează nişte servicii care duc la dezvoltarea unui produs. Şi aşa a luat naştere PROW. PROW este o conferinţă axată pe dezvoltarea de produse digitale”, a explicat Andrei Munteanu, cofondator şi CEO al Cowork Timişoara şi organizator al conferinţei PROW. Prima ediţie a conferinţei a avut loc în 2020, iar de atunci a trecut printr-o serie de schimbări până a ajuns la versiunea actuală care reuneşte 650 de profesionişti din Europa la Timişoara.

„Într-o conferinţă de o zi, punem pe două scene profesionişti din întreaga lume, acoperind atât dezvoltarea de produse digitale, cât şi tehnologiile din spate, cum facem marketing pentru produse şi cum le dezvoltăm dintr-o perspectivă de business”, a completat el.

Cei doi mentori Orange Fab, Andreea Saharov şi Cristian Turcin, vor fi prezenţi pe scena conferinţei PROW de anul acesta, unde vor împărtăşi din experienţa lor de „intraprenori”. „O să fim împreună pe scenă în 24 octombrie, când ne vom concentra să arătăm care sunt aspectele la care ar trebui să ne uităm atunci când construim un produs, şi cel mai important, ce se întâmplă dincolo de funcţionalităţi. (...) O să fie o poveste sinceră din culise, din ce s-a întâmplat în spatele creării acestui produs în cadrul Orange”, a spus Andreea Saharov, referindu-se la serviciul de gestionare a flotelor de dispozitive mobile, numit Mobility Manager, pe care l-au creat în cadrul Orange Business.

„AI-Made in România”: Poveşti de succes - de la execuţie la produs global

Ca dovadă că această tranziţie este posibilă, un eveniment conex al conferinţei, numit „AI-Made in România” şi susţinut de Orange, va aduce în prim-plan poveştile a două start-up-uri de succes din programul Orange Fab: Arcanna.ai şi Procesio.

Arcanna.ai, un start-up lansat în 2019, a dezvoltat o platformă de inteligenţă artificială care învaţă şi replică intuiţia analiştilor umani din centre de operaţiuni critice, precum cele de securitate sau antifraudă. „Arcanna are ca principal scop învăţarea şi încodarea acestei intuiţii umane într-o serie de modele decizionale, într-o serie de AI-uri care sunt capabile să replice reacţia omului într-o situaţie critică şi să expandeze, să asiste omul”, a explicat Cristian Ruţă, co-fondator al Arcanna.ai. Start-up-ul a atras deja finanţări de peste 5 milioane de dolari de la fonduri de capital de risc din SUA şi are Orange ca cel mai vechi client, parteneriat facilitat de Orange Fab.

La rândul său, Procesio oferă o platformă de automatizare a proceselor de business pentru clienţi enterprise. „Procesio orchestrează tehnologii diverse, sisteme diverse şi AI-ul pentru a livra soluţii finale la beneficiari, soluţii smart, soluţii inteligente”, a spus Marian Voicu, co-fondator în cadrul Procesio. Compania are în portofoliu 64 de clienţi enterprise şi ţinteşte venituri anuale recurente de peste 1 milion de euro. Colaborarea cu Orange Fab este una activă. „Lucrăm activ cu echipa de business din B2B Orange (...). Mergem împreună, analizăm contextul clienţilor, ofertăm împreună, ceea ce este foarte frumos. Suntem o singură echipă”, a adăugat Marian Voicu.

Cristian Turcin  (Lead Cloud Collocation and Professional Services, Orange Business)

Andrei Munteanu (Cofondator şi CEO, Cowork Timişoara)

Marian Voicu (Cofondator, Procesio)

Cristian Ruţă (Cofondator, Arcanna.ai)

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday