ZF TechDay

ZF TECH DAY. Velin Ganev, Danubius-Exim: Comercianţii au înlocuit peste 600.000 de case de marcat cu modele cu jurnal electronic. Acum aşteptăm conectarea la serverele ANAF

06.10.2020, 00:07 Autor: Ioana Nita

„Sperăm să înceapă cât de curând conectarea caselor de marcat, chiar dacă acum suntem în afara termenelor prevăzute de lege, însă mod sigur se va întâmpla în următoarea perioadă.“

Procesul de înlocuire a caselor de marcat de tip vechi cu modele dotate cu jurnal electronic, început încă din 2018, pare că s-a finalizat, arată datele privind importul de echipamente raportate de Ministerul de Finanţe, următorul pas fiind conectarea acestora cu serverele ANAF pentru transmiterea zilnică a informaţiilor fiscale.

„Din ultimele rapoarte de la Ministerul Finanţelor rezultă că au fost importate în România peste 600.000 de echipamente, ceea ce înseamnă că suntem în jurul valorii respective (de echipamente instalate - n. red.). Teoretic atunci când ne apropiem de o piaţă matură, adică de finalizarea înlocuirii lor, atunci încetineşte şi vânzarea propriu-zisă pentru că deja numărul de comercianţi (care mai au nevoie de case de marcat noi - n. red.) este foarte mic. Deci presupunem că dacă suntem la peste 600.000 de case de marcat piaţa este la 700.000 de case de marcat, 700.000 şi un pic“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Velin Ganev, directorul executiv al Danubius Exim, importator şi distribuitor al brandului de case de marcat Datecs din Bulgaria. El a adăugat însă că numărul total de echipamente este doar o estimare, în condiţiile în care nici în urmă cu doi ani, atunci când a început procesul de înlocuire a caselor de marcat vândute începând cu 1999, nu se ştia exact numărul de echipamente noi necesar pe piaţa locală.

„Procesul trebuia să se finalizeze până acum. La ora actuală credem că suntem spre finalizare; spun credem pentru că nici în 2018 nici înainte nu se ştia exact numărul de case de marcat necesare pentru piaţă iar noi ce vedem acum ca şi tendinţă de vânzare a echipamentelor fiscale putem spune că suntem pe aşa-zisul platou de vânzări, adică vânzarea normală pentru o piaţă plină, în care deja s-au înlocuit echipamentele. Ca şi în orice altă piaţă există şi aici probabil acea vânzare normală pentru o perioadă de deschidere normală de firme iar noi am ajuns în această situaţie la ora actuală.“

Conform normelor metodologice, casele de marcat cu jurnal electronic trebuie să fie dotate cu absolut toate elementele necesare pentru a fi conectate mai departe la serverul ANAF, astfel încât informaţiile fiscale să fie transmise direct.

„Din punct de vedere constructiv fiecare producător poate să vină cu diverse tehnologii în casa de marcat - poate să folosească tehnologie Wi-Fi pentru conectare cu echipamente externe, poate să vină cu bluetooth, cu tot felul de alte tehnologii care până acum au fost greu de folosit pe echipamentele de tip vechi. Strict legat însă de conectivitatea cu un server al ANAF aici trebuie să spunem foarte clar că nu există o obligaţie legală prin care conectivitatea să se realizeze printr-un fel sau altul, scrie foarte clar în lege că trebuie să fie asigurată conectivitatea printr-un modul de comunicaţii. Echipamentele fiscale pe care noi le vindem le-am prevăzut din capul locului să aibă două modalităţi de a se conecta la ANAF şi anume folosind un modem de comunicaţii care este în casa de marcat şi care este sub sigiliu pentru a nu se umbla la el şi care a fost dotat de noi şi de către un operator de telefonie mobilă cu un sim de date de la bun început ca să nu existe momentul în care noi să trebuiască să deschidem din nou echipamentul pentru a introduce acel sim de date. A doua tehnologie implementată ca back-up este cea TCP/IP adică o placă de reţea. Evident, comerciantul va decide cu care dintre cele două tehnoilogii se va conecta la serverele ANAF“, a precizat Velin Ganev cu privire la posibilităţile de conectare a noilor case de marcat la serverele ANAF. Casele de marcat cu jurnal electronic au însă şi o serie de alte funcţionalităţi.

„În principiu noile echipamente fiscale au foarte multe posibilităţi. Nu doar vorbim aici de a se conecta cu serverul ANAF, pentru că aceasta este doar o mică părticică din tot echipamentul. Contribuabilii trebuie să înţeleagă în primul rând că noile case de marcat îi ajută în primul rând pentru a avea permanent control asupra vânzărilor, se pot conecta la orice program de gestiune extern.“

Cum se va realiza transmiterea de date din casele de marcat cu jurnal electronic ale comercianţilor în serverele ANAF?

„În momentul în care se va emite raportul de închidere zilnică, adică aşa zisul Z fiscal, acela va pleca spre ANAF. Teoretic vorbim de acelaşi fişier, de aceeaşi informaţie care la ora actuală se extrage din casa de marcat până la data de 25 ale lunii. Adică e mult mai simplu şi mult mai frumos pentru contribuabili pentru că nu va mai trebui să facă această operaţiune la sfârşitul fiecărei luni.“

Care sunt însă criteriile care trebuie avute în vedere de un comerciant atunci când alege o casă de marcat cu jurnal electronic?

„Când vorbim de casa de marcat fiscală, de un echipament care este de o oarecare importanţă, primul şi cel mai important criteriu este ca niciodată să nu ne ghidăm după preţ, întotdeauna trebuie să ne ghidăm după fiabilitate, trebuie să avem foarte mare grijă să nu existe costuri ascunse, ca produsele pe care le cumpărăm să aibă toate elementele prevăzute de lege - acesta este cel mai important lucru pentru toată lumea“, a subliniat directorul executiv al Danubius-Exim.

„Şi evident, la final, trebuie să se uite şi să se consulte şi cu alţii în piaţă. Deci să facă o cercetare dar să nu se ghideze niciodată după preţul mic pentru că preţul mic de regulă înseamnă şi o calitate mai slabă“

În prezent, preţul unei case de marcat cu jurnal electronic care să corespundă normelor metodologice se situează între 90 şi 180 euro, în funcţie de model, specificaţii şi brand.

„Casele de marcat pe care noi le comercializăm au rămas la acelaşi nivel de preţ ca în anul 2018 pentru că noi am considerat că tehnologia folosită şi raportul calitate preţ trebuie să fie la acea valoare. Adică începând de la undeva la 130 de euro în sus, cam acesta este preţul de vânzare la clientul final. Ce se întâmplă în piaţă în momentul de faţă este un pic straniu pentru că teoretic o casă de marcat care a costat 130 de euro dintr-o dată să scadă la 80 sau 90 de euro nu prea are logică, adică ar avea logică doar în condiţiile în care acel echipament este la sfârşitul vieţii, lucru care nu se întâmplă, adică noi vedem că anumiţi importatori au scăzut preţul dramatic probabil din cauză că se aşteapt la vânzări masive în condiţiile în care pe o piaţă plină acest lucru este puţin probabil. Adică din punct de vedere economic şi financiar nu se justifică acele preţuri, pe de altă parte întrebarea mea către alţi dealeri din piaţă a fost - de ce preţul a fost mai mare înainte şi acum este mai mic? Singura explicaţie ar fi că au speculat la momentul respectiv, deci noi nu putem să spunem care este preţul real al unui echipament al concurenţei la ora actuală. Cei care şi-au păstrat preţurile în conformitate cu ceea ce au avut înainte sunt destul de mulţi.“

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday