♦ Sunt clădiri de birouri unde media celor care vin la birou este de 10-15% şi clădiri de birouri unde angajaţii încă vin la birouri într-o proporţie mai mare, media fiind de 30-40%.
Noile cerinţe cu privire la spaţiul dintre birouri, pe fondul pandemiei de COVID-19, vor determina companiile să închirieze spaţii mai mari, fie să renunţe la anumite compartimente, alături de noi investiţii realizate în dezinfectanţi, operaţiuni de dezinfectare, lămpi cu ultraviolete şi camere cu termoviziune pentru a identifica persoanele cu febră.
Cheltuielile de dezinfectare pe spaţiul închiriat, precum şi restul de măsuri pentru protecţia angajaţilor fiecărui chiriaş, nu intră în service charge şi vor fi suportate de către chiriaş, explică consultanţii imobiliari.
„Costurile totale pentru protejarea angajaţilor dintr-o clădire de birouri depind de măsurile pe care le va luă fiecare proprietar şi este imposibil să ne pronunţăm cu privire la costuri dacă nu ştim măsurile luate. Ce putem să spunem este că preţul pentru dezinfecţia prin nebulizare este de aproximativ 0,5 lei/mp fără TVA, pentru suprafeţe mari, acţiune care trebuie realizată cel puţin la 2 săptămâni - ideal ar fi 1 data pe săptămână“, a explicat Andrei Ianculescu, Head of Project Management Cushman & Wakefield Echinox.
Astfel, dincolo de costurile legat de dezinfectanţi, prin nebulizare un birou de 1.000 mp pentru circa 80-100 de angajaţi, costurile s-ar ridica la 2.000 de lei pe lună. Pe de altă parte, deja dezvoltatorii discută de achiziţa de camere video cu termoviziune pentru acces în clădire.
Pe de altă parte, în continuare se aşteaptă o prezenţă mai redusă la birou, având în vedere noile cerinţe legate de distanţare.
În prezent media de prezenţă diferă de la o clădire de birouri la altă şi ţine foarte mult de specificul de activitate pe care îl au companiile. „Sunt clădiri de birouri unde media este de 10-15% şi clădiri de birouri unde angajaţii încă vin la birouri într-o proporţie mai mare, media fiind de 30-40%. Fiecare companie şi-a luat măsurile proprii de lucru în această perioadă, unele închizând în totalitate biroul pe perioadă stării de urgenţă, angajaţii lucrând de acasă, unele au ales să pună în continuare la dispoziţie biroul pentru angajaţii care preferă muncă la birou, iar altele au stabilit progrmul angajaţilor prin rotaţie“, explică Mihaela Petruescu, Partner Asset Services Cushman & Wakefield Echinox.
Ea se aşteaptă ca în anumite cazuri prezenţa să crească, de la 40-60% în anumite cazuri şi chiar până la 90% în altele.
Cele mai recente cifre de la final de 2019 indică o rată de ocupare de puţin sub 90% în Bucureşti în cazul spaţiilor de birouri. În ordine crescătoare, în afara Capitalei, situaţia stă astfel: Timişoara – 91%, Cluj-Napoca – 93%, Braşov – 96% şi Iaşi – 99%, cu menţiunea că Braşov şi Iaşi sunt pieţe mai mici, totuşi, decât primele două.
În Bucureşti în clădirile moderne de birouri lucrează circa 300.000 de angajaţi, iar cei mai mulţi dintre ei lucrează în zona staţiei de metrou Aurel Vlaicu - cea mai aglomerată staţie de metrou din Bucureşti, cu peste 8 mil. călătorii anual.