Cel mai mare proiect aflat în desfăşurare, ca valoare, este unul care presupune dezvoltarea regiunii nord-est prin axa rutieră strategică Iaşi-Suceava l Valoarea acestuia este de aproximativ 209 milioane de lei.
Primele zece şantiere de construcţii de drumuri, exceptând autostrăzile, aflate în lucru în acest moment în România au o valoare totală a investiţiilor de aproximativ 540 de milioane de lei, potrivit datelor centralizate de ZF şi colectate de pe platforma e-licitatie.ro. În analiză au fost incluse proiectele pentru care au fost date anunţuri de licitaţie publică în perioada 1 ianuarie 2019 - 22 mai 2020.
În total, în România, există aproximativ 70 de şantiere mari de infrastructură - excluzând autostrăzile - aflate în diferite stadii, la care se adaugă alte proiecte derulate prin programe precum POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare) sau PNDL (Programul Naţional Dezvoltare Locală). Dintre toate cele 70 însă, doar 11 sunt în desfăşurare, celelalte fiind în diferite stări, atribuite sau chiar anulate.
De precizat este că au fost selectate proiectele aferente codului CPV 45233000-9 - Construcţii, fundaţii şi realizare a fundaţiilor şi drumurilor. Autostrăzile sunt aferente altui cod CPV.
Cel mai mare proiect aflat în desfăşurare, ca valoare, este unul care presupune dezvoltarea regiunii nord-est prin Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava. Proiectul include lucrări la Lotul 1 - Modernizarea DJ 282 Iaşi-Rediu-Movileni-Gropniţa; Lotul 2 - Modernizarea DJ 281D Coarnele Caprei-Focuri-Gropniţa şi Modernizarea 281B Coarnele Caprei-Belceşti; Lotul 3 - Modernizarea DJ 281 Belceşti-Cepleniţa-DN 28B şi Modernizarea DJ 281 de la DN28B-Scobinţi-Lespezi. Valoarea acestuia este de aproximativ 209 mil. lei.
În topul şantierelor active, se mai găsesc proiecte derulate în judeţele Neamţ, Teleorman, Harghita sau Covasna.
„Lucrările ar trebui onorate de beneficiari aşa cum e prevăzut în contract, fără întârziere. Resursele companiilor din construcţii după ultimii ani nu sunt de natură să permită o astfel de asumare de riscuri. Un comportament corect al beneficiarilor în ceea ce înseamnă decontările de lucrări este absolut necesar“, spune Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Antreprenorilor din Construcţii (ARACO).
El mai adaugă şi că este foarte important, în acest moment, ca proiectele care sunt în lucru să fie în continuare susţinute din punct de vedere financiar.
Întârzierile la plată generează probleme mari de lichiditate pentru companii. În sectorul de construcţii, perioada medie de încasare este de cinci-şase luni.
În România, cele mai multe şantiere au rămas active chiar şi în noile condiţii aduse de pandemia de Covid-19, deoarece companiile au insistat să-şi continue lucrările, cu respectarea condiţiilor sanitare impuse de coronavirus.
Piaţa locală a construcţiilor este estimată la o valoare de 10 miliarde de euro, potrivit celor mai recente date ale jucătorilor din domeniu. Ponderea materialelor de construcţii se menţine la o treime din total, potrivit datelor ARACO. În 2019, construcţiile au avut o contribuţie de 6,4% la formarea Produsului Intern Brut, arată datele INS.
În Europa, construcţiile resimt efectele pandemiei de Covid-19, iar prognozele făcute până în acest moment arată că circa trei milioane de locuri de muncă se vor pierde în acest sector, mai spune Laurenţiu Plosceanu.
Astfel, la nivel european, sectorul construcţiilor estimează un declin de 20-25% atât pentru 2020, cât şi pentru anul viitor.