Viitor asigurat

Asigurările, scutul subutilizat al României. De ce asigurările sunt subutilizate, când ele vin şi cu beneficii adiţionale?

16.11.2024, 11:23 Autori: Mircea Nica , Claudia Medrega

În România, utilizarea asigurărilor este adesea subestimată, iar mulţi asiguraţi nu sunt complet conştienţi de drepturile şi beneficiile pe care le au. Chiar dacă piaţa asigurărilor per total creşte, de la an la an, nivelul este încă relativ mic raportat la potenţial. Ponderea asigurărilor în PIB a ajuns la doar 1,36%, faţă de o medie europeană de 7%. Tot comparativ cu alte state membre din Uniunea Europeană, în România asigurările generale, conduse de asigurările auto, în special RCA, au cea mai mare tracţiune, deşi o bună înţelegere atât din partea românilor privind asigurările şi beneficiile unei asigurări ar veni din zona asigurărilor de viaţă, asigurărilor facultative de locuinţă, de călătorie sau de sănătate. În acelaşi timp, există în continuare o lipsă de informare şi de înţelegere a beneficiilor pe care o asigurare le poate avea, chiar şi a celor mai comune.

Deşi piaţa încearcă să iasă din cercul vicios al problemelor din zona asigurărilor RCA, în egală măsură şi asigurările auto sunt importante şi au un rol important de protecţie. Valoarea medie a unei daune se situează între 7.000 şi 9.000 lei. În comparaţie, în  Germania şi Franţa aceste valori sunt cu 20-30% mai mari.

Cele mai frecvente daune despăgubite de Groupama, de exemplu, sunt cele din domeniul asigurărilor auto pentru accidente, furturi, avarii, urmate de asigurările de locuinţă (pentru incendii, inundaţii, pagube cauzate de fenomene naturale) şi de asigurările de sănătate.

Înţelegerea unei asigurări, nu înseamnă ideea că plăteşti un serviciu pe care s-ar putea să nu-l foloseşti, ci înseamnă conştientizarea riscurilor pentru care te asiguri. De multe ori, românii nu sunt conştienţi că până şi la o asigurare RCA, prin faptul că ai o astfel de asigurare, pe lângă despăgubirile care se acoperă pentru daunele materiale sau vătămările corporale produse persoanelor implicate în accident, cu excepţia şoferului vinovat, se acoperă şi cheltuielile de judecată ale persoanei prejudiciate, dar şi pagubele rezultate din nefolosirea autoturismului avariat. Aceste lucruri, cel mai probabil, foarte puţine persoane le cunosc, iar acesta a fost doar un exemplu privind cel mai comun tip de asigurare de pe piaţa locală.

Dacă ne uităm la zona asigurărilor de viaţă, produsele sunt mai complexe, dar şi protecţia pe care o oferă poate fi una extraordinară, în cazul în care evenimentul are loc, respectiv decesul. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, produsele de asigurări de viaţă s-au mai schimbat, iar acum cele cu componentă de economisire  şi investiţii prind din ce în ce mai multă tracţiune. Totuşi, trebuie să existe şi un nivel de înţelegere mai mare a beneficiilor şi a produselor în sine.

De exemplu, asigurarea mixtă de viaţă de la Groupama este un produs flexbil care permite economisirea sumei de bani dorită, pe lângă protecţia în cazul decesului. În acelaşi timp, există şi posibilitatea investirii unei sume de bani în fonduri de investiţii cu diferite grade de risc, fără impozitare şi garanţia că suma investită este protejată împotriva inflaţiei.

În ceea ce priveşte beneficiile unei poliţe de asigurare, acestea de obicei includ mai multe beneficii suplimentare de care de regulă ar fi bine să ţii cont, pentru că ar putea face diferenţa în anumite situaţii. De exemplu, asistenţa rutieră sau serviciile medicale de urgenţă, care sunt mai puţin cunoscute.

Chiar dacă în cazul beneficiilor informarea este cheia, în ceea ce priveşte personalizarea unei poliţe de asigurare pe nevoile reale ale fiecăruia notificarea unei daune reprezintă un interes persistent al clienţilor oricărui asigurător. Din acest punct de vedere, cel puţin în cazul Groupama, daunele pot fi notificate online pentru asigurările Casco, RCA, bunuri, locuinţă, răspundere civilă, transport, agro, riscuri speciale, sănătate, accidente sau călătorii.

În ultimii ani, nevoia şi rolul asigurărilor au început să crească tot mai mult, atât la nivel internaţional, cât şi la nivel naţional, având în vedere nenumăratele evenimente care au loc din ce în ce mai des, împreună cu noi riscuri sau accentuarea unor riscuri existente la nivel global. Deşi asigurătorii par a fi pregătiţi, clienţii sunt cei care trebuie să înceapă să se informeze din ce în ce mai mult, să înţeleagă riscurile şi astfel să îşi contureze o formă de asigurare sau un pachet în funcţie de nevoile lor. Produsele devin din ce în ce mai diversificate, posibilitatea de negociere există în permanenţă, iar evoluţiile şi dezvoltările din ultimii ani au permis o accesibilitate mai facilă şi procese mai uşoare.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Groupama